Siły zbrojne

Potrójny sukces programu F-35

Fot. Marines
Fot. Marines

W ciągu jednego dnia trzy samoloty Lockheed Martin F-35 Lightning II, trzech różnych wersji przeprowadziły testy kluczowe dla programu badawczego JSF. Odbyły się w należących do trzech różnych rodzajów sił zbrojnych bazach lotniczych.

Ten osobliwy rekord miał miejsce 27 maja. Tego dnia nad poligonem Point Mugu Sea Test Range w Kalifornii samolot typu F-35B przeprowadził test możliwości bojowych w konfiguracji powietrze-powietrze. Maszyna pilotowana przez podpułkownika Andrew ‘Growler’ Allena z U.S. Marines zestrzeliła dwa cele powietrzne za pomocą przenoszonych w wewnętrznych komorach uzbrojenia pocisków AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles).

Było to zarówno pierwsze odpalenie dwóch pocisków AMRAAM podczas pojedynczego lotu jak też pierwsze strzelanie rakietami tego typu z samolotu F-35B. Maszyny w tym wariancie krótkiego startu i pionowego lądowania mają być pierwszymi F-35, które osiągną pełną gotowość operacyjną, zastępując maszyny AV-8 Harrier.

W tym samym czasie w bazie lotniczej Edwards w Kalifornii, należący do U.S. Air Force samolot F-35A odbył niemal dwugodzinny lot z nowym oprogramowaniem Block3i. Jest to najnowsza wersja software’u,  która ma zostać użyta w samolotach F-35A wprowadzanych w USAF od roku 2016.

Trzecia testowana tego dnia maszyna to pokładowy wariant F-35C przeznaczony dla US Navy. Pilot wykonał kilka próbnych lądowań z maksymalną szybkością i przy prędkości opadania (zniżania) 21 stóp na sekundę, co było maksymalna przyjętą wartością. Samolot wykonał tego dnia kilka lądowań, w tym trzy z użyciem lin hamujących. Celem tego testu było sprawdzenie gotowości struktury płatowca na obciążenia związane z lądowaniem na lotniskowcu.

Wszystkie trzy zrealizowane tego dnia zadania testowe stanowią elementy procesu wdrażania maszyn F-35 Lightning II w lotnictwie, marynarce wojennej i piechocie morskiej. Łącznie samoloty we wszystkich wersjach spędziły w powietrzu ponad 17 tys. godzin.

Komentarze (11)

  1. Flanker

    To dopiero pierwsze testy i w dodatku opóźnione. Dalej nie ma mowy by F-35 zyskał elementarną zdolność operacyjną przed 2018 i wszystko wskazuje, że PAK-FA będzie wprowadzony szybciej.

    1. tk

      PAK-FA to bujda a Rosjanie nawet nie mają nowych silników opracowanych co przyznali hindusi, dodatkowo stwierdzając, że samolot jest dużo gorszy niż obiecywano

    2. www

      hmmm ... o szybkim wprowadzeniu do jednostek PAK-FA to tylko ruska propaganda donosi nieustannie od 4-5 lat. Nikt po zatem ... nie :-))

  2. WARS

    do boju! oczerniac JEDYNY realnie egzystujacy samolot tego typu !...ale co tam, przeciez "Putin powiedzial", ze jego latajacy model ze sklejki jest lepszy to i jest lepszy !...jesli Sowieci(czy Chiny) nie ukradna dalszych danych to ich modeliki beda na tym etapie co F-35...gdy ten zacznie sluzyc jako np. prom kosmiczny :))))

  3. Harrier

    Nowa taktyka USAF : Jeden samolot startuje, drugi strzela a trzeci ląduję :>

    1. davinci

      Ładnie powiedziane ...

  4. Legion

    Hmm czyżby rozwiązali też inne trapiące ten program problemy np.: HMD nie ma już lagów? Problemy z silnikiem (w marcu 2014 wybuchła turbina 70% określonego czasu używalności) Czy "Lightning II" już nie musi się bać błyskawic które mogą go wysadzić? Kwestia zbyt długiego czasu napraw też niby rozwiązana? Ten program jest skazany na porażkę. nawet chodzą słuchy że Pentagon miałby ten program anulować.

    1. Jac

      Turbina nie może wybuchnąć.

  5. Oj

    A co na te "rewelacje " naczelny propagandzista sprzętu z za oceanu Jacwol.......

  6. Elf

    Fajnie...ale to działanie tylko pod publikę! Ale jednak czy to sukces czy może nie stoi porażka należałoby zbadać jak długo i ciężko do "tego sukcesu" się przygotowywano... bo jeśli zgranie tego kosztowało tysiące roboczogodzin itp... to jest to porażka... Zresztą w czym tu sukces? Próby jakie powinny być robione normalnie, zgodnie z planem, niezależnie od siebie (tak nawet lepiej bo próby powinny narastać a nie być przeprowadzane zbiorowo) zrobiono w jednym dniu na różnych samolotach... Gdzie tu sukces? Raczej świadczy to o porażce - gdyby nie to, że program F-35 notuje notorycznie kłopoty, nie trzeba byłoby się uciekać do takich działań (zgrywanie w czasie kilku prób) aby podnieść morale... Kuriozum... F-35 - wszystkiego najlepszego życzę temu programowi - więc niech lepiej go poprawiają codzienną ciężką pracą, zamiast bawić się w jakieś efektowne zagrywki....

  7. aurora

    Tak myslałem ze Panowie komentatorzy sceptycznie nastawieni do F-35 i tak beda sie doszukiwac slabosci tej maszyny . I maja Panowie racje bo F-35 to maszyna dopiero dopracowywana . Jednak informacje podawane na tym portalu o F-35 sa szczatkowe i aby miec pelna swiadomosc o tej maszynie nalezy szukac dalej i glebiej . Od teraz coraz czesciej bedziecie Panowie czytac o sukcesach programu F-35 ( oczywiscie wpadki i problemy beda powtarzac sie nadal) I tak np HDM juz od dawna niema "lagów" problemy z silnikiem juz w polowie kwietnia zostaly zarzegnane F-35 nie musi bac sie blyskawic ( chyba ze w takim stopniu jak F-16 czy MiG-29) Naprawy sa coraz mniej pracochlonne ale nadal zajmuja zbyt wiele czasu i sa zbyt kosztowne ( jak na obecne standarty) a Pentagon nawet nie mysli o wycofaniu sie z niego bo przeznacza coraz wiecej kwot na jego dopracowanie i wdrozenie. F-35 to maszyna w wieku dzieciecym i nawet w danych archiwalnych o Su-27 mozna wyczytac ze samolot ten przechodzil wielkie trudnosci ale dzis jest grozny . tak samo bedzie z F- 35. łatwo jest zjechac maszyne ciagle dopracowywana , to wrecz dziecinne i smieszne , By oceniac F-35 potrzeba jeszcze kilku lat ( tak bylo np z Eurofighterem , byl niedopracowany i wadliwy a dzis jest grozna maszyna)

    1. muminek

      dobry żart ... panowie komentatorzy - nie żartuj ... ilu z nich wie ile lat rosjanie budowali najnowszy okręt podwodny, po ilu latach eurofighter doczekał się nowoczesnego radaru ze skanowaniem elektronicznym, itd ... to dzieci internetu którym wydaje się że samolot się projektuje, składa i od razu wszystko jest w porządku ... w rok ... bo tak jest w rosji i chinach ;-))) tak wszystko robi się w rok - a jak papa putin zechce to w ... tydzień ... a propaganda sprawna i łykną bez zastanowienia każdy kit ... i chłopaki z pracowni modelarskiej na youtubie to robią samolot w perę godzin w parę godzin ;-)))

    2. Legion

      Aurora skoro twierdzisz ze poprawili to podaj jakieś dowody ponieważ mam już dość wychwalania pod niebiosa tego samolotu... Może w przyszłości będzie groźny ale może się tez stać ślepym zaułkiem. Według V generacji kluczem jest np. komunikacja z innymi, wielozadaniowość czy fuzja systemów co już posiadają niektóre samoloty które są znacznie tańsze... Co najciekawsze nawet jeszcze "stealth" nie zaistniało na dobre a już jest na nie skuteczny bat VHF, radar pasywny a na systemach IRST kończąc... Dodatkowo samoloty stealth są stanowczo za drogie... Nie doceniasz komentatorów. Ciekawie byłoby podyskutować ale to forum się na to kiepsko nadaje... Ja korzystałem np. z raportu luty 2013. OFFICE OF THE SECRETARY OF DEFENSE 1700 DEFENSE PENTAGON WASHINGTON, DC 20301-1700

    3. Elf

      a ja znalazłem u ciebie byka - tzw orta: problemy z silnikiem juz w polowie kwietnia zostaly zarzegnane zażegnane... i używaj polskich znaków na polskim forum..

  8. chateaux

    Nic dziwnego ze zainteresowany ich zakupem jest pol swiata zachodniego.

  9. Suchoj

    to fajnie że jeden może strzelać rakietami, drugi długo lata a trzeci może wylądować. Doprawdy wielki sukces

  10. tank_buster

    Nieźle. W przypadku tego samolotu to, co miało się udać urosło do rangi sukcesu. No, przy tym co miało się udać podczas testów i zwykle się udaje, a co w jego przypadku zakończyło się porażką i ile ich już było, to rzeczywiście każdy udany test można nazwać "sukcesem". Później jak się pominie porażki, to F-35 będzie można nazwać samolotem sukcesów.

  11. Cold Warrior

    A co z wadliwym rozwiązaniem systemu stealth? Będzie doskonalony?