Reklama

Siły zbrojne

Ponad miliard dolarów za Herculesy

C-130J Super Hercules. Fot. US DoD
C-130J Super Hercules. Fot. US DoD

Koncern Lockheed Martin uzyskał kontrakt o wartości ponad miliarda dolarów na dostawę 32 samolotów C-130J w różnych wersjach dla amerykańskich sił zbrojnych. Jest to część wieloletniego programu dostaw o wartości 5,3 mld dolarów, mającego obejmować do 78 samolotów transportowych dla US Air Force i US Marines, z opcją dla US Coast Guard. Równolegle zatwierdzono realizację zakupu kolejnych 11 samolotów, zaplanowanego dwa lata wcześniej, lecz dotąd niezrealizowanego.

Umowa została zawarta z Departamentem Obrony w ostatnich dniach 2015 roku i obejmuje 32 samoloty C-130J Super Hercules dla US Air Force, US Marines i US Coast Guard, których dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2016-2020. Będzie wśród nich 13 samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules i pięć maszyn C-SAR typu HC-130J Combat King II dla Sił Powietrznych oraz 11 wielozadaniowych MC-130J Commando II z opcją konwersji na AC-130J Ghostrider dla piechoty morskiej. Natomiast Straż Przybrzeżna ma otrzymać jeden ratowniczy HC-130J i dwa latające tankowce KC-130J.

Jest to część wieloletniego kontraktu, który miał zostać uzgodniony w roku 2015, obejmuje on dostawy 30 MC-130J, 13 HC-130J, 29 C-130J-30 oraz sześciu KC-130J w ramach wieloletniego programu wymiany maszyn Hercules starszych typów. Łącznie kontraktem ma zostać objęte 78 samolotów, z których 32 zostaną dostarczone do 2020 roku.

30 grudnia 2015 roku koncern Lockheed Martin podpisał też odrębny kontrakt o wartości 62 mln dolarów, kończący finansowanie dostawy 11 samolotów Super Hercules, których zakup zatwierdził i zaplanował Kongres USA w budżecie Pentagonu na lata 2013-2014. Jest wśród nich łącznie pięć HC-130J, dwa MC-130J, trzy KC-130J i jeden C-130J-30, których dostawy mają być zrealizowane do końca 2018 roku

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. Realista

    sadzisz ze wydanie 1/10 kwoty na modernizacje aby kupić śmigłowce które w razie W na dystansie 250-300 km od miejsca bazowania jednostki są w stanie dyslokować 2 bataliony piechoty ma sens skoro chodzi o to aby przetrwać/przeciwdziałać taktycznym uderzeniom jądrowym oraz wjazd do naszego kraju 1500-2500 czołgów BWP oraz KTO za którymi wpadnie 150 tysięcy Panów z pulomiotami kałasznikowa ???? śmigłowce jak najbardziej ale bez przesady z ilością ile faktycznie specjalistycznych potrzebujemy "30" "20"

  2. Franky

    Średnio 125 mln zł za jednego c130. Cena niezła.

    1. odkłamiacz

      Bo negocjował Pentagon a nie Platforma "Obywatelska"... Popatrz na cenę 1km autostrady w Polsce a np. w Niemczech czy Szwajcarii (by nie porównywać się z Chinami, gdzie 3x taniej kosztuje autostrada w powietrzu przez morze...).

  3. hank

    No i proszę, za niecałe 4 mld złotych można kupić 32 Herkulesy. Natomiast 50 Caracali miało kosztować 13 mld zł...

    1. robin

      USA za tyle kupuje i są to zwykłe TRANSPORTOWCE a nie jak u nas 2/3 wypasionych ZOP,SAR,CSAR :) Jakbyś każdy z tych Herców wyposażył w masę broni,radarów i urządzeń to by kosztowały 2-3 x tyle. Czy ty nie rozumiesz że z tym jak z samochodem czystym i full wypas który może kosztować 2 tyle.

    2. gregor

      To są czyste HERCULESY bez offsetu + fabryki i obsługi. 2/3 Caracali to będzie jeszcze full wypas CSAR,ZOP czy SAR. Ludzie zacznijcie myśleć. Ja ci tez mogę sprzedać merca za 100 tys $ lub za 200 albo nawet 300 zależy od wyposażenia.

    3. NATOwnik

      "...jest to czesc wieloletniego programu dostaw o wartosci 5,3 miliarda $, majacego obejmowac do 72 samolotow transportowych..." Rozumienie tekstu u kolegi szwankuje czy udaje kolega Greka? Wychodzi 74 miliony $ za samolot czyli okolo 300 milionow PLN! Pomijam zapis "do 72 samolotow", gdyz moze ich byc kilka mniej, czy tez fakt, ze odbiorca to USA a nie jakis zagraniczny kupiec, ktory nie kupil do tej pory setek jak nie tysiecy sztuk tego samolotu i nie oplacil jego opracowania i wprowadzenia do sluzby!

Reklama