Reklama
  • Wiadomości

Polskie Abramsy przekroczą rzeki. Wielki kontrakt dla Wojsk Inżynieryjnych

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę na dostawę parków pontonowych w ramach programu Daglezja-P. Pozwolą one na przekraczanie rzek przez polskie czołgi M1A2 Abrams w wersji SEPv3.

Autor. Agencja Uzbrojenia
Reklama

Umowa ramowa została zawarta z francuską firmą CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels i dotyczy dostawy parków pontonowych PFM na potrzeby Wojsk Inżynieryjnych. W jej ramach Agencja Uzbrojenia może pozyskiwać parki pontonowe do końca 2026 roku, za maksymalnie 1,5 mld złotych, przy czym koszt jednej sztuki to 115 mln zł brutto. Umowa obejmuje również pakiet szkoleniowy, opracowanie dokumentacji wraz z przekazaniem licencji oraz dostawy zestawów części zamiennych i naprawczych.

Reklama

W praktyce oznacza to możliwość pozyskania do 13 parków pontonowych w ramach budżetu. Zastąpią one przestarzałe systemy PP-64 Wstęga, używane – jak sugeruje nazwa – od lat 60. XX wieku. Mosty Wstęga były jednak wielokrotnie używane w ostatnich latach, nie tylko w trakcie ćwiczeń (w tym z wojskami NATO), ale też klęsk żywiołowych (w tym dwukrotnie w trakcie awarii oczyszczalni Czajka w Warszawie w 2019 i 2020 roku).

Zobacz też

Postępowanie o kryptonimie Daglezja-P prowadzone było w formule konkurencyjnej, od 2020 roku. Była to druga procedura na ten sprzęt (pierwszą, rozpoczętą w 2019 roku, anulowano). Ocenie podlegały dwie oferty ostateczne:

Reklama
  • Konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A., CEFA SAS i PGZ, przy czym cena stanowiąca kryterium oceny oferty wynosiła 950,5 mln zł brutto
  • oraz wspomniana firma CNIM, cena stanowiąca kryterium oceny oferty wynosiła 699 mln zł brutto.
Reklama
Prom na bazie parku pontonowego PFM
Prom na bazie parku pontonowego PFM
Autor. CNIM
Reklama

Wojska Inżynieryjne otrzymają więc parki pontonowe PFM, zwane też Motorized Floating Bridge. Dają one możliwość budowania mostów pontonowych o długości do 100 m, lub będą mogły pełnić rolę dwóch promów o nośności nie mniejszej niż MLC 70 dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 dla pojazdów kołowych. Agencja Uzbrojenia podkreśla, że system umożliwi pokonywanie przeszkód wodnych m.in. przez czołgi M1A2 SEP v.3 Abrams, samodzielnie bądź transportowanych na kołowych zestawach niskopodwoziowych. Warto tutaj dodać, że nowoczesne parki pontonowe cechują się też wyższym poziomem automatyzacji, dzięki czemu zostanie skrócony czas ich rozmieszczania, a do obsługi prawdopodobnie będzie potrzebna mniejsza liczba żołnierzy niż w wypadku starej Wstęgi.

YouTube cover video

W skład jednego kompletu parku pontonowego wchodzić będzie m.in.: 12 zestawów transportowych złożonych z ciągnika siodłowego Jelcz oraz naczepy, 1 samochód ciężarowo-osobowy Jelcz, 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi, 4 rampy najazdowe oraz wyposażenie, narzędzia i urządzenia zabezpieczające budowę oraz utrzymanie i obsługę przeprawy.

Reklama

Kontrakt na mosty samobieżne Daglezja-P to jeden z największych zakupów na rzecz Wojsk Inżynieryjnych od czasu wejścia Polski do NATO. W ostatnich dwóch dekadach pozyskiwano na ich rzecz głównie sprzęt związany ze zwalczaniem zagrożenia ze strony min i improwizowanych ładunków wybuchowych, w związku z misjami ekspedycyjnymi, choć oczywiście były wyjątki jak zakup partii mostów na podwoziu samochodowych MS-20 Daglezja-S, czy partii wdrożeniowej mostów składanych MS-40.

Obecnie należy się spodziewać istotnego wzmocnienia zdolności Wojsk Inżynieryjnych do działań w konflikcie o dużej intensywności, czego przykładem jest wspomniany zakup parków pontonowych.

Reklama

Zobacz też

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama