Reklama
  • Wiadomości

Polski sprzęt defiluje w Wietnamie

Podczas wietnamskiej parady wojskowej z okazji 80. rocznicy uzyskania przez ten kraj niepodległości pokazane zostały polskiej produkcji mosty towarzyszące MS-20 Daglezja-S.

Fot. OBRUM
Fot. OBRUM

Jak czytamy w poście gliwickiego ośrodka zamieszczonym w serwisie LinkedIn, w odbywającej się w Hanoi paradzie udział wziąć miało nawet 40 000 uczestników. Wśród pokazanego tam sprzętu można wymienić m.in. zmodernizowane czołgi T-54M3/55M3, bojowe wozy piechoty XCB-01, systemy przeciwlotnicze S-125M/TM Pechora. Polskiego czytelnika zainteresuje jednak inny element parady w postaci przejazdu trzech mostów samobieżnych MS-20 Daglezja opracowanych przez gliwicki OBRUM.

Wietnam zamówił w 2019 roku od spółki OBRUM Gliwice cztery mosty towarzyszące MS-20 Daglezja osadzone na ciągniku siodłowym Jelcz C662D.43. Pojazdy zostały dostosowane do wymogów klimatycznych użytkownika i dostarczone w pierwszej połowie roku 2021. W związku z tym modyfikacji zostały poddane układy elektryczne i elektroniczne, hydraulika i zabezpieczenie antykorozyjne. Dodatkowo zostały także pomalowane specjalną farbą dostosowaną do tamtejszego klimatu.

Oprócz polskich Daglezji podczas parady obecne były także czeskie mosty towarzyszące AM 50 (opracowane jeszcze w Czechosłowacji) posadowione na samochodach ciężarowych Tatra Force (815-7).

Reklama

MS-20 Daglezja-S to polski most towarzyszący opracowany i produkowany przez gliwicką spółkę OBRUM, nad którym prace zakończono w 2010 roku. Składa się z ciągnika siodłowego Jelcz C662D.43 z napędem 6 × 6, naczepy transportowej z napędem hydraulicznym 6 × 6, układacza mostowego oraz przęsła mostowego PM-20. Początkowo głównym przeznaczeniem tego systemu było umożliwienie przeprawy przez przeszkody wodne lub terenowe o szerokości do 20 metrów wszystkim pojazdom klasy MLC70/110 (o masie do 63,5 tony), a w szczególnych sytuacjach nawet MLC80/120 (o masie do 72,6 tony).

Zobacz też

Wartości te jednak obecnie zostały zwiększone do poziomu 85/113 MLC, co oznacza możliwość przeprawiania się za pomocą tego przęsła mostowego pojazdów gąsienicowych o masie do 77 ton lub pojazdów kołowych o masie do 120,5 tony. Obsługa systemu składa się z dwóch żołnierzy: kierowcy i operatora mostu. Masa całkowita Daglezji wynosi 47,9 tony (w wersji z opancerzoną kabiną odpowiednio 49,5 tony), a jego prędkość maksymalna wynosi 80 km/h. Długość samego mostu w wersji ze złożonym przęsłem wynosi 16,5 m, a w przypadku wersji z rozłożonym przęsłem i najazdami 42 m.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama