Przemysł Zbrojeniowy

Gliwickie mosty Daglezja jadą do Wietnamu [News Defence24.pl]

Fot. st. chor. Rafał Mniedło via 10 LDKPanc.
Fot. st. chor. Rafał Mniedło via 10 LDKPanc.

Spółka OBRUM Gliwice podpisała kontrakt na dostawę dla partnera wietnamskiego czterech mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja – dowiedział się nieoficjalnie Defence24.pl. Możliwe, że zostaną podpisane kolejne umowy.

Jak dowiedział się nieoficjalnie Defence24.pl, kontrakt na dostawę czterech mostów MS-20 Daglezja dla partnera wietnamskiego został podpisany w czwartym kwartale ubiegłego roku. Realizacja umowy już się rozpoczęła. To pierwsza partia tych pojazdów – trwają rozmowy na temat dostaw kolejnych mostów i innych pojazdów dla wojsk inżynieryjnych.

Mosty MS-20 Daglezja dysponują przęsłem o długości 20 m. Mogą być wykorzystywane do przerzutu pojazdów gąsienicowych do klasy MLC 70 (co odpowiada masie ok. 63,5 t) lub kołowych do klasy MLC 110. Są osadzone na podwoziu pojazdu Jelcz P662.

Obecnie Wojsko Polskie dysponuje łącznie dwunastoma mostami MS-20 Daglezja. Są to jedyne, znajdujące się w służbie mosty tej klasy, zdolne do wsparcia czołgów Leopard 2A5 i Leopard 2PL, jak i czołgów wojsk sojuszniczych klasy M1A2 Abramsa czy Leoparda 2A6. Wprowadzenie tego typu sprzętu ma więc istotne znaczenie dla skuteczności działania pododdziałów pancernych Wojska Polskiego, ale i sił NATO, operujących na terytorium RP.

image
Fot. archiwum 12 BZ.

Obecnie Inspektorat Uzbrojenia postępowanie na dostawę kolejnych – pięciu w ramach zamówienia podstawowego i pięciu w ramach opcji.

Mosty samochodowe MS-20 Daglezja zostały opracowane przez gliwicki OBRUM, natomiast seryjna partia tych mostów, na podstawie kontraktu z 2015 roku, została dostarczona przez konsorcjum OBRUM i Bumar-Łabędy. Obie spółki należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. W opracowaniu jest też wariant na podwoziu gąsienicowym, MG-20 Daglezja-G.

Komentarze (25)

  1. Autor

    Warto obserwować wątek. Temat rozwojowy.

  2. KrzysiekS

    Podniecamy się ta transakcją to świadczy na jakim poziomie stoi nasze żałosne PGZ.

  3. Harry 2

    tow. Molibden - "... Dwa mld dolców sprzedaży tureckiego eksportu w ubiegłym roku, tak dla porównania." Turcja ma co oferować odbiorcom, a my nie. Co najwyżej, możemy sprzedać licencję na wyprzedaż obcym firmom naszych intratnych zakładów przemysłowych, co działo się przez 25lat od 1989roku zaczynając. W tym mamy bogate doświadczenie.

  4. an.na

    Dla młodzieży czytającej Defence 24 może to i "ameryka" ale przypomnę iż była nie tak dawno jeszcze w jednostkach pancernych( może jeszcze jest) konstrukcja zwana BLG 67 o tej samej rozpiętości czyli 20m. Na podwoziu co prawda wiekowym bo T54, ale ten most mógł podążać w tempie natarcia za swoimi czołgami. Mosty nożycowe mają dużą wadę polegającą na tym iż ich montaż na przeszkodzie widać z paru kilometrów. W wersji z Jelczem to one nadają się do zabezpieczenia tyłów a nie akcji zaczepnych. Tak więc, ani technologii, ani nowej jakości. Szału też nie widzę, tylko odgrzewane stare kotlety.

  5. Zirytowany

    @Gts prototyp dostarczono wojsku w zeszłym roku,zestaw składa się z ciągnika siodłowego Jelcz z naczepą układacza oraz 4 ciągników siodłowych Jelcz z naczepami z przęsłami PM-40.

  6. AMF

    @Gienio: Zamiana ciągnika nie była by aż tak łatwa, bo zapewnia zasilanie (nie tylko mechanizm przęsła ale i napęd pomocniczy w terenie) i o ile Wietnam sam czegoś nie produkuje (lub ktoś mu nie dyktuje co słuszne kupić) byłoby to kompletnie nieopłacalne.

  7. hym108

    kupujemy za miliardy dobrze czasami cos sprzedac choc i zagrosze

  8. zbibi

    lepszy rydz niż nic

  9. tow. Molibden

    No patrzcie jak to się zmienia... wystarczy sprzedać parę mostów do Wietnamu i już nagle: brawo, czekamy na, gratuluję itd... Dwa mld dolców sprzedaży tureckiego eksportu w ubiegłym roku, tak dla porównania.

  10. Okręcik

    Dobrze ze coś nasza zbrojeniówka sprzedaje, ale 20 m przęsła to raczej na małe rzeczki?

  11. Kkk

    Może to być początek lepszych czasów dla Łabęd. Ponoć rozmowy dotyczące dostaw innych produktów również są zaawansowane.

  12. Gienio

    Ciekawe czy sprzedane mosty są łącznie z ciągnikami Jelcz.

  13. Autor

    Brawo.

  14. Daro

    BRAWO ! oby tak dalej !

  15. Gts

    Jedna z nikicznych pozytywnych wiadomosci, jedna z nielicznych solidnych firm. Co tam sie dzieje z MS-40?

  16. fefe

    Brawo , tak trzymać

  17. Hejka

    Most? Fajna dywersyfikacja do mojej innowacyjnej w techniki szybkiego przemieszczania wozów bojowych. Zasugerowano, że tylko gadam i się nie udzielam konstrukcyjnie. Może powinienem opatentować, ale co tam. Bardzo proszę 0,01% na konto od każdego przetransportowanego pojazdu wojskowego. Zamiast bawić się w mosty (lub dawać skrzydła Rosomakom - inny mój pomysł), pomijając Mi-12 z udźwigiem 44 ton i Mi26 (20 ton), to zatrudniając do transportu 3 śmigłowce CH-53K mamy - udźwig około 54 ton lub 4 CH-53K z udźwigiem 72 tony (oczywiście należałoby przeliczyć rozkład sił i masy) mamy wystarczającą ładowność do transportu czołgu typu Abrams lub Leopard. Synchronizacja startu, lotu i wyładunku czołgu transportowanego jednocześnie przez 4 śmigłowce? Do obliczeń polecam oczywiście zespół od - "Polski studencki satelita już w kosmosie" (pozdrowienia dla Leszka i Alma Mater). Jeżeli chodzi o pozwolenia i sfinansowanie zakupu... No cóż. Oczywiście pomarzyć można o prędkości 315 km/h przemieszczania się czołgu.

  18. ck

    To tak ze 30 -40 sztuk za mało mamy tych mostów.

  19. Gort

    Gratuluję i oby więcej. Msm nadzieję że to dobry początek. Należy zazać w tym regionie plamę kontraktu na wzt-3.

  20. świerszcz

    Ale zerżneli z Radzieckich protoplastów - My już nic nowatorskiego wymyślić nie potrafimy ?????

  21. Harry 2

    "To pierwsza partia tych pojazdów – trwają rozmowy na temat dostaw kolejnych mostów i innych pojazdów dla wojsk inżynieryjnych." Drgnęło u producenta? Czas przyśpieszyć prace nad MG-20 i oferować na sprzedaż.

  22. gegroza

    no i fajnie. W końcu mały sukces

  23. Michał

    Rok nieźle się zaczął. Gratulacje!

  24. Zawisza_zielony

    To w ostatnim czasie jedyny sukces eksportowy państwowej firmy - lepsze to niż nic.

  25. www

    Żeby nie skończyło się tak jak z pt-91 dla Malezji