- Wiadomości
Polscy pancerniacy szkolą się na czołgach K2
Jednostki wchodzące w skład 16. Dywizji Zmechanizowanej aktywnie szkolą się na pozyskanych czołgach K2 Black Panther. W tym roku zakończą się dostawy w ramach pierwszej umowy wykonawczej.

Autor. szer. Mateusz Mierzejewski / 15. Giżycka Brygada Zmechanizowana
Dotychczas do Polski dotrzeć miało przynajmniej 160 egzemplarzy czołgów podstawowych K2GF/Black Panther w ramach pierwszej umowy wykonawczej. W większości trafiły już one na wyposażenie wielu jednostek w kraju, a wykorzystujący je żołnierze wyrażają się o nich pozytywnie, doceniając takie parametry jak mobilność, siła ognia czy zawieszenie hydropneumatyczne.
Pod koniec sierpnia 15. Brygada Zmechanizowana poinformowała o rozpoczęciu pierwszego kursu załóg na czołgach K2GF. Program obejmuje naukę prowadzenia oraz obsługi systemów znajdujących się w pojeździe. Pierwsze czołgi trafiły do „Zawiszaków” na początku maja, zaś miesiąc później jednostka otrzymała kolejną ich partię. W pierwszej połowie sierpnia do 15. Brygady dotarła trzecia dostawa „Czarnych Panter” w liczbie 18 egzemplarzy. Ostatnia dostawa miała miejsce pod koniec sierpnia.
Niedługo później o swoich działaniach związanych z procesem szkolenia załóg na czołgach K2GF informowała 20. Bartoszycka Brygada Zmechanizowana. W ramach trwającego specjalistycznego kursu żołnierze przeprowadzali strzelania sprawdzające, podczas których kursanci mieli wykazać się wysokim poziomem wyszkolenia i umiejętnościami prowadzenia ognia.
Dodatkowym elementem szkolenia było justowanie i przystrzelanie kolejnych czołgów, co pozwoliło na precyzyjne dostrojenie systemów uzbrojenia i przygotowanie pojazdów do dalszej eksploatacji. Na marginesie warto wspomnieć, że mieliśmy olbrzymią przyjemność nagrania w zeszłym roku materiału z procesu szkolenia bartoszyckich pancerniaków.
Swoimi dokonaniami pochwalili się także pancerniacy z Braniewa, którzy swoje Czarne Pantery otrzymali w listopadzie zeszłego roku. Żołnierze już w marcu wraz ze swoim nowym nabytkiem wyruszyli na poligon w celu trenowania i udoskonalania umiejętności. W drugiej części maja część z nich (przy wsparciu żołnierzy z 16. pułku Logistycznego w Elblągu) wyruszyła na wyruszyła na Słowację, aby wziąć udział w międzynarodowych ćwiczeniach „Slovak Shield 25”.
Jak widać, proces wdrażania czołgów K2GF/Black Panther w Wojsku Polskim stale postępuje i jedynie zwiększa swoją skalę w kwestii zaangażowania jednostek. Pozwala to na zastąpienie starszego sprzętu, takiego jak czołgi T-72/PT-91 oraz zwiększanie potencjału całych Wojsk Lądowych. W tym roku zakończą się dostawy Czarnych Panter z pierwszej umowy wykonawczej.
Podpisany 1 sierpnia drugi kontrakt dotyczy zakupu 116 czołgów w wersji K2GF i 64 czołgów odmiany K2PL. W przyszłości planuje się modernizację i przynajmniej częściową standaryzację floty 296 sztuk K2GF do standardu PL. Docelowo liczba czołgów tej rodziny ma wynosić 1000 egzemplarzy.
Zobacz też
K2 Black Panther to czołg podstawowy z Republiki Korei produkowany przez Hyundai Rotem Company. Pojazd ma trzyosobową załogę: kierowcę, działonowego i dowódcę. Uzbrojenie główne stanowi armata gładkolufowa CN08 kalibru 120 mm z lufą o długości 55 kalibrów (6,6 metra). Zapas amunicji wynosi 40 naboi 120 x 570 mm, z których 16 znajduje się w automacie ładowania w tylnej niszy wieży, a 24 ulokowano w kadłubowym magazynie po prawej stronie stanowiska kierowcy. Z armatą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy M60E2 kal. 7,62 mm. Uzupełnienie stanowi umieszczony na stropie wieży wielkokalibrowy karabin maszynowy K6 (licencyjny M2 Browning) kal. 12,7 mm.
W zależności od partii produkcyjnej w czołgach zastosowano różne silniki. Pierwsze seryjne pojazdy napędzał niemiecki silnik wysokoprężny MTU MT 883 Ka-501 o mocy 1500 KM, który produkuje na licencji koreańska firma STX Engine. Począwszy od drugiej serii zastosowano południowokoreański motor HD Hyundai Infracore (dawniej Doosan Infracore) DV27K o identycznych osiągach. W obu przypadkach za przeniesienie napędu odpowiada przekładnia Renk HSWL 295 TM. Trwają prace nad wdrożeniem do produkcji koreańskiej przekładni SNT Dynamics EST15K. Oba zespoły napędowe umożliwiają rozpędzenie ważącego 55 ton czołgu do prędkości maksymalnej 70 km/h. Obecnie jedynymi użytkownikami tych maszyn są Republika Korei oraz Polska.

Autor. 16. Dywizja Zmechanizowana
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu