Reklama
  • Wiadomości

Pojazdy Saxon dla Ukrainy – pomoc, czy "utylizacja" starego sprzętu?

Ukraina otrzymała pierwszą partię 20 brytyjskich pojazdów opancerzonych AT 105 Saxon 4x4. Mają stanowić część pomocy Zachodu dla Ukrainy w ramach „dostarczania nieśmiercionośnej broni i sprzętu”. Były dowódca brytyjskiej armii gen. Richard Dannatt określił takie działanie jako „nieomal niemoralne”, gdyż transportery są mocno przestarzałe.

Fot. British Army
Fot. British Army

To niemal całkowicie bezużyteczne, na pół opancerzone ciężarówki, których nie powinno się dopuszczać w pobliże żadnej linii frontu. (…) Będąc głównodowodzącym brytyjskiej armii w rozkazałem wycofać je (AT 105 Saxon – przyp.red) ze służby frontowej w latach 2005-2006. Zostały wycofane z Iraku i nigdy nie trafiły do południowego Afganistanu.

Oświadczył Gen. Dannatt na łamach „The Sunday Telegraph”

Co istotne, wozy Saxon zostały przez Ukrainę zakupione w 2013 roku i to nie od rządu brytyjskiego, lecz od cywilnego przedsiębiorstwa, które posiadało stosowne zezwolenia do obrotu nimi. Faktycznie pojazdy tego typu nie są ani szczególnie nowoczesne, ani zbyt dobrze opancerzone.

AT 105 Saxon został opracowany przez GKN Defence w 1976 roku a w 1984 roku pierwsze wozy tego typu trafiły do brytyjskiej armii. Jest to tania konstrukcja oparta na ciężarówce Bedford M w wersji 4x4, której zadaniem miało być w miarę bezpieczne przewożenie żołnierzy na długie dystanse. Załoga składa się z 2 ludzi i 10 osobowego desantu, który może być transportowany na odległość ponad 500 km z prędkością około 96 km/h.

Pancerz chroni wnętrze pojazdu jedynie przed odłamkami pocisków artyleryjskich i ogniem broni ręcznej. Obecnie pojazdy AT105 zostały całkowicie wycofane ze służby w armii brytyjskiej. Są jeszcze wykorzystywane przez siły zbrojne Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Nigerii, Malezji, Bahrajnu i Omanu oraz służby porządkowe i policyjne.

Ukraina kupiła 75 transporterów opancerzonych Saxon za około 8,3 mln dolarów. Pojazdy pozbawione są m. in. uzbrojenia, które wraz z modyfikacjami i systemami łączności mają zostać zamontowane w zakładach należących do konsorcjum Ukroboronprom. Po zakończeniu testów państwowych trafią do jednostek Gwardii Narodowej. Należy pamiętać, że siłom Ukrainy brakuje opancerzonych pojazdów, które mogłyby być wykorzystane do działań patrolowych, a Saxony były projektowane m.in. z myślą o ograniczeniu skutków wybuchów min.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama