Spółka PKP Cargo poinformowała na swoim profilu w mediach społecznościowych o podjęciu przez zarząd decyzji w sprawie złożenia oferty na prowadzenie przewozów kolejowych dla wojska w ruchu krajowym i międzynarodowym.
O postępowaniu prowadzonym przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną w Warszawie pisaliśmy już na łamach Defence24.pl, przypomnijmy jednak, że dotyczy ono świadczenia usługi transportu kolejowego, a wartość zamówienia oszacowano na 842,5 mln PLN netto, czyli ponad 1 mld brutto. Zgodnie z planami umowa miałaby obowiązywać cztery lata.
Negocjacje były prowadzone tylko z jednym wykonawcą – PKP Cargo, gdyż wcześniejsze próby (od 2012 roku) pozyskania dostawcy usług transportu kolejowego i podpisania umowy ramowej nie powiodły się. Z kolei spółka PKP Cargo posiada duże doświadczenie w świadczeniu usług w zakresie transportów kolejowych, zarówno zaopatrzenia, jak i operacyjnych dla jednostek Sił Zbrojnych RP oraz posiada odpowiedni tabor kolejowy do transportu najcięższego sprzętu wojskowego. Na zakup tego taboru zresztą otrzymała ona w latach 2018–2019 środki z budżetu MON.
PKP CARGO złoży ofertę na prowadzenie przewozów kolejowych dla wojska w ruchu krajowym i międzynarodowym – taka jest dzisiejsza decyzja zarządu. Postępowanie w tej sprawie prowadzi z ramienia armii 2 Regionalna Baza Logistyczna w Warszawie. pic.twitter.com/wh6XJQ2FN9
— PKP CARGO (@pkpcargo_media) December 15, 2020
Jak podkreślał zamawiający, we wniosku o przeprowadzenie negocjacji z jednym wykonawcą, z uwagi na doświadczenie oraz posiadany tabor kolejowy może jako jedyna firma zapewnić w czasie pokoju zdolność szybkiego przemieszczenia komponentów SZ RP zadeklarowanych do Połączonych SZ o Bardzo Wysokiej Gotowości - VJTF (Very High Readiness Joint Task Forces) w ramach Sił Odpowiedzi NATO.
PKP Cargo jest też wykazana jako przedsiębiorstwo realizujące zadania obronne na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa. Co również istotne spółka posiada podpisaną umowę z firmą PKP Intercity S.A. na wykorzystywanie wagonów pasażerskich, dla potrzeb Sił Zbrojnych RP.
Należy się spodziewać, że umowa ramowa o ile nie zostaną wniesione żadne odwołania do ogłoszonego zamiaru podjęcia decyzji o udzieleniu zamówienia wybranemu Wykonawcy, zostanie podpisana pomiędzy zamawiającym reprezentowanym przez 2RBLog a PKP Cargo.
Davien
Takie sprawy nie powinny być rozstrzygane w przetargach tylko wojsko powinno mieć własne lokomotywy, własne wagony i pełną niezależność (dżucze) od tego co robi PKP. W przyszłości przy lepszym rozwoju gospodarczym można pomyśleć o utworzeniu własnej sieci torfowisk między jednostkami.
Poza tym znając PKP to wojsko może się na wojnę spóźnić :D
Mayewski_ETM
Niech PKP Cargo lepiej zainwestuje w terminale kolejowe na wschodnich granicach bo odprawa kontenerów trwa min. 2 dni!!!! To przyniesie większe korzyści dla budżetu niż transport wojskowego złomu.