Reklama
  • Wiadomości

Pierwszy F-15SA dostarczony do Arabii Saudyjskiej

Boeing dostarczył Królewskim Saudyjskim Siłom Powietrznym pierwszy egzemplarz F-15SA. To najnowocześniejsza wersja dwusilnikowego samolotu myśliwsko-szturmowego F-15E Strike Eagle. W sumie Rijad otrzyma 84 maszyny tego typu, za które zapłaci blisko 30 mld USD. Kontrakt obejmuje także modernizację 70 starszych maszyn F-15S do tego standardu oraz bogaty pakiet uzbrojenia i wyposażenia dodatkowego. 

  • Fot. Boeing Defense via Twitter
    Fot. Boeing Defense via Twitter
  • F-15SA, fot. Boeing Defense via Twitter
    F-15SA, fot. Boeing Defense via Twitter

Przylot pierwszego myśliwca F-15SA do Arabii Saudyjskiej (Saudi Advanced) jest efektem zawartego w grudniu 2011 roku kontraktu na dostarczenie saudyjskim siłom powietrznym 84 maszyn tego typu. Umowa jest warta 29,4 mld USD, a dostawy samolotów potrwają do końca 2019 roku. Kontrakt obejmie także modernizację do standardu SA 70 przekazanych Saudyjczykom w latach 1996-1998 samolotów F-15S.

Na Bliski Wschód wraz z nowymi samolotami dotrze także bardzo bogaty pakiet uzbrojenia, który obejmuje m.in. kilka tysięcy bomb kierowanych i niekierowanych różnych typów, rakiety powietrze-powietrze AIM-9X (300 sztuk) i AIM-120C/7 (500 sztuk), rakiety przeciwokrętowe AGN-84 Block II Harpoon (400 sztuk), pociski przeciwradiolokacyjne AGM-88B HARM (600 sztuk), 193 zasobniki celownicze LANTIRN i 10 zasobników rozpoznawczych DB-110. Do Arabii Saudyjskiej trafi też wyposażenie do szkolenia załóg w tym ćwiczebne wersje popularnych bomb i rakiet powietrze-powietrze. Kontrakt został uzupełniony w 2013 roku kolejną umową na dostawy uzbrojenia dla F-15SA o wartości 6,8 mld USD, która obejmuje m.in. 973 bomby szybujące AGM-154C JSOW, 650 pocisków AGM-84H SLAM-ER, 400 rakiet przeciwokrętowych AGM-84L Harpoon Block II i 1000 małych bomb GBU-39/B Small Diameter Bomb (SDB).

Fot. Boeing Defense via Twitter

F-15SA to najnowocześniejsza wersja rozwojowa F-15E, która wejdzie do aktywnej służby. Samoloty zostaną wyposażone w radar AESA Raytheon APG-63(V)3, cyfrowe urządzenia walki elektronicznej i układ ostrzegający o odpalonych pociskach rakietowych (DEWS/CMWS), czujnik termolokacyjny (IRST) umożliwiający przeszukiwanie przestrzeni i śledzenie celów, a także tzw. "szklany kokpit" i celowniczy wskaźnik nahełmowy. Napęd stanowić będą silniki General Electric F-110-GE-129. 

Arabia Saudyjska ma bogate doświadczenia związane z użytkowaniem myśliwców z rodziny F-15. Począwszy od 1981 roku do tego kraju trafiły 84 samoloty F-15C/D Eagle. Saudyjscy piloci latający na maszynach tego typu strącili w czerwcu 1984 roku dwa irańskie F-4E Phantom II, a w czasie Operacji Pustynna Burza w 1991 roku dwa irackie samoloty myśliwce Mirage F1. W związku m.in. z wysoką skutecznością jaką wykazała się wersja szturmowa F-15 - Strike Eagle podczas pierwszej wojny w Zatoce Perskiej Rijad podjął decyzję o zakupie 70 maszyn tego typu w wersji F-15S, które zostały po raz pierwszy wykorzystane bojowo do ataków na pozycję sił antyrządowych w Jemenie w 2009 roku. Od września 2014 roku maszyny biorą udział w nalotach na pozycje islamistów z Daesh w Syrii i od marca 2015 roku do uderzeń na rebeliantów Hutu w Jemenie w ramach Operacji Decisive Storm. Jedna maszyna została utracona podczas jednego z pierwszych nalotów tej wojny. Saudyjczycy twierdzą, że w wyniku usterki technicznej, podczas gdy Iran i rebelianci informowali o zestrzeleniu myśliwca. 

Pod koniec zeszłego roku na zakup F-15E Strike Eagle w wersji F-15QA zdecydował się sąsiad Arabii Saudyjskiej - Katar. Doha ma zapłacić za 72 samoloty 21 mld USD, a kontrakt pozwoli na utrzymanie przez Boeinga linii produkcyjnej tych samolotów w St. Louis (Missouri) po zakończeniu dostaw dla Saudyjczyków. Zainteresowanie myśliwcami generacji 4+ takimi jak F-15E, F/A-18E/F czy F-16V wśród arabskich sojuszników USA związane jest z nieformalnym zakazem na dostawy myśliwców 5. generacji F-35 nad Zatokę Perską. Pozwoli on zachować przewagę Siłom Powietrznym Izraela, które pozostaną jednym (obok Turcji) krajem w rejonie dysponującym tymi myśliwcami. 

Czytaj też: 30 lat od pierwszego lotu F-15E. W połowie służby?

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama