Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Ił-78-2 oblatany

Ił-78M / Fot. Konstantin Tyurpeko CC BY-SA 4.0
Ił-78M / Fot. Konstantin Tyurpeko CC BY-SA 4.0

Jak poinformował rzecznik prasowy firmy Iljuszyn, nowa wersja samolotu do tankowania w powietrzu, Ił-78-2 ma już za sobą pierwszy lot.

Biuro konstrukcyjne potwierdziło, że lot odbył się zgodnie z planem i samolot przejdzie teraz dalsze próby zakładowe.

Jak poinformował prezes  Ilij Grudinin, najnowsza wersja powietrznego tankowca otrzymała nowe wyposażenie nawigacyjne, środki obrony i łączności. Zastosowano także nowe wyposażenie do sterowania. W tym zakresie samoloty te są całkowicie zunifikowane z innymi konstrukcjami tego biura: nową wersją samolotu transportowego Il-76 oznaczoną jako Ił-76MD-90A i opartą na nim wersją powietrznego tankowca: Il-78M-90A. Wydłużona miała też zostać żywotność samolotu. Wiadomo też, że w pracach brały udział zakłady Miasiszczewa. Bliższe szczegóły zmian pozostają jednak tajemnicą. Należy jednak przypuszczać, że jest on szerszy niż w wersji Ił-78M-90.

Przypomnijmy, że Ił-78 to samolot do tankowania w powietrzu, będący jedną z licznych modyfikacji (oprócz np. samolotu wczesnego ostrzegania czy latającego stanowiska dowodzenia) samolotu transportowego Ił-76. Dysponuje czterema silnikami turbowentylatorowymi D-30KP. Może przenosić 109,5 t paliwa w zbiornikach skrzydłowych i 36 t w kadłubie. 

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. dropik

    110 ton paliwa ? to jakiś żarcik skoro Ił76 md90 przewozi max 60 ton ładunku. tu chodzi o paliwo dla samego samolotu i nie 109,5 tony tylko 109500 l. czyli do zatankowania jest jakieś 50-60 ton czyli 2 razy mniej niż kc-46 czy Airbus A330.

    1. R

      Pierwsze znafco paliwo podaje sie w kilogramach a nie litrach, litr paliwa to nie koniecznie kilogram, drugie info o mozliwosciach jak najbardziej poprawne, Il-78M mogl zabierac 100ton paliwa.

  2. lotnik w s.sp

    Imponująca ilość paliwa przenoszonego w skrzydłach jak i wewnątrz tego zbiornika . Ciekawa modernizacja - jak na niską ( kwota na modernizację wojskową Rosji ) kwotę - samolot unowocześniony pamiętający jeszcze lata ZSRR . Powoli a jednak mimo embarga modernizują sprzęt -stary ale jary ???

    1. R

      Tak, tak, na zachodzie nic tylko nowe i nowe, tylko ciekawe po co np modernizuja C-5?