Reklama
  • Ważne
  • Analiza
  • Wiadomości
  • W centrum uwagi

Pancerny Gepard powraca. Jest harmonogram [News Defence24.pl]

Realizacja programu Wozu Wsparcia Bezpośredniego Gepard zostanie wznowiona. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zamierza podpisać w lutym br. stosowny aneks do umowy na pracę rozwojową – dowiedział się Defence24.pl. Zgodnie z założeniami prace powinny się zakończyć do 2024 roku.

Platforma gąsienicowa Anders, w oparciu o którą pierwotnie miał być budowany Gepard. Fot. OBRUM Gliwice.
Platforma gąsienicowa Anders, w oparciu o którą pierwotnie miał być budowany Gepard. Fot. OBRUM Gliwice.

W odpowiedzi na pytania Defence24.pl zespół prasowy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju poinformował, że obecnie trwają ostatnie przygotowania do podpisania aneksu do umowy na pracę rozwojową w zakresie Wozu Wsparcia Bezpośredniego Gepard. Głównym wykonawcą tej umowy jest OBRUM Gliwice. Stosowny aneks ma zostać podpisany w lutym.

W chwili obecnej trwa formalna końcowa procedura uzgadniania zapisów aneksu zmieniającego pierwotną umowę, który ma dostosować realizację projektu do zredefiniowanych w MON (już w czasie trwania umowy) Wymagań Operacyjnych dla WWB i zaleceń Ministerstwa Obrony Narodowej. Podpisanie przedmiotowego aneksu planowane jest na luty 2019 r.

Zespół Prasowy NCBR

Realizacja programu Gepard została zawieszona w 2016 roku, w świetle redefinicji części założeń projektu przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Rok później Strategiczny Przegląd Obronny rekomendował anulowanie projektu, co jednak nie nastąpiło.

Defence24.pl poinformował pod koniec listopada 2018 roku, że rozważa się wznowienie realizacji tego programu. Przekazane przez NCBiR informacje wskazują, że program Wozu Wsparcia Bezpośredniego będzie prowadzony w ramach zmienionych założeń. Podpisanie aneksu będzie równoznaczne ze wznowieniem możliwości pełnego finansowania Geparda ze środków centrum.

W dniu 31.03.2016 r. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju poinformowało Wykonawcę, że wyraża zgodę jedynie na finansowanie fazy analityczno- koncepcyjnej projektu ze środków Centrum. Po zakończeniu procedury uzgadniania zmian w umowie i zawarciu aneksu, o którym mowa powyżej, Wykonawca będzie miał możliwość wznowienia pełnego finansowania projektu ze środków Centrum.

Zespół Prasowy NCBR

Przedstawiciele NCBiR wzięli też udział w spotkaniu z udziałem spółki OBRUM Gliwice, na którym określono zakres prac związany ze zmianą wymagań, a także zwiększenie finansowania pracy. „W dniu 10.01.2019 r. odbyło się spotkanie negocjacyjne z udziałem Wykonawcy, w trakcie którego został uzgodniony oczekiwany zakres rzeczowy i parametry taktyczno-techniczne adekwatnie do zmienionych wymagań wskazanych w  zredefiniowanych Wymaganiach Operacyjnych dla WWB oraz stosowne do tego zakresu  zwiększenie dofinasowania. Uzgodnione warunki zostaną wprowadzone do umowy aneksem (...)” – dodaje zespół prasowy NCBiR.

W projekcie aneksu założono, że realizacja pracy rozwojowej zakończy się w 2024 roku, a więc sześć lat później, niż pierwotnie planowano. Pojazd opracowywany w jej ramach może jednak znacząco różnić się od wstępnie przewidywanego kształtu Wozu Wsparcia Bezpośredniego.

Program Wozu Wsparcia Bezpośredniego Gepard był realizowany w ramach umowy podpisanej z NCBiR od końca 2013 roku, wykonawcą jest konsorcjum polskich firm z liderem OBRUM. Pierwotnie w jego ramach zakładano stworzenie wozu o masie około 35 ton na platformie gąsienicowej, uzbrojonego w armatę 120 mm. Pojazd miał więc charakteryzować się podobnym uzbrojeniem co współczesne czołgi podstawowe (MBT), większą mobilnością i niższym kosztem, "za cenę" słabszej pasywnej ochrony pancernej w stosunku do klasycznych MBT. 

Wozy Gepard miały zostać wprowadzone na wyposażenie brygad zmechanizowanych, zastępując przede wszystkim czołgi rodziny T-72. Zakładano, że będą współpracować m.in. ze zmodernizowanymi wozami Leopard 2, służącymi w brygadach pancernych. Aktualna koncepcja wykorzystania wozów Gepard nie jest szerzej znana.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama