Reklama
  • Wiadomości

Ostatni C-17 na sprzedaż. Czy trafi do Indii?

Indyjskie Siły Powietrze potwierdziły chęć wykorzystania zawartej w kontakcie opcji na pozyskanie dodatkowych transportowców C-17. Po zawarciu umowy z Katarem Boeingowi pozostał jednak już tylko jeden samolot na sprzedaż. 

  • Fot. Boeing
    Fot. Boeing
  • Fot. Boeing
    Fot. Boeing
  • Fot. Boeing
    Fot. Boeing

Indyjskie Siły Powietrzne zamówiły 10 ciężkich samolotów transportowych Boeing C-17 Globemaster III poprzez program Foreign Military Sales w 2011 roku. Kontrakt z Boeingiem o wartości 4,1 mld USD zawierał także opcje na pozyskanie kolejnych sześciu maszyn tego  typu. W kwietniu br. lotnictwo Indii przedstawiło rządowi plan kupienia trzech dodatkowych C-17 za ok. 1,25 mld USD. Teraz Defence Acquisition Council jest gotowa do zaakceptowania tej propozycji, ale dla Hindusów może być za późno. Boeing poinformował, że produkcja tych samolotów w zakładach w Long Beach w Kalifornii została już wstrzymana. W kwietniu producent informował, że pozostało mu już tylko pięć nowych samolotów, które nie zostały przez nikogo zamówione. Cztery z nich zarezerwował sobie Katar podczas Paris Air Show 2015 w czerwcu br. Oznacza to, że dla Indii pozostał już tylko jeden Globemaster III. W tej sytuacji Hindusi mogą jedynie liczyć na pozyskanie dwóch dodatkowych nowych maszyn od któregoś z klientów, który nie zdecyduje się odebrać wszystkich zakontraktowanych samolotów C-17 lub na sprzedaż używanych maszyn przez Siły Powietrzne USA. Szanse na realizacje  któregoś z tych scenariuszy są jednak bardzo małe.

Indyjskie C-17, od momentu ich wejścia do służby dwa lata temu, były bardzo intensywnie eksploatowane. Maszyny m.in. wspierały indyjskie błękitne hełmy w Tadżykistanie i Rwandzie oraz brały udział w ewakuacji obcokrajowców z ogarniętego wojną Jemenu. Samoloty wykorzystywano też do operacji humanitarnych po przejściu nad Indiami cyklonu Phailin w październiku 2013 roku oraz ostatnio, w kwietniu 2015 roku, po trzęsieniu ziemi w sąsiednim Nepalu, które doprowadziło do śmierci ok. 10 tys. osób. Indyjskie C-17  przypisane są do 81. Eskadry „Skylords” stacjonującej w bazie Hindon koło Delhi.

Boeing wyprodukował 279 samolotów C-17, spośród których 223 egzemplarze trafiły do US Air Force, a pozostałe do sił powietrznych: Wielkiej Brytanii, Kanady, Australii, Indii, Kataru, ZEA, a także do NATO w ramach Strategic Airlift Capability. 

(AH)

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama