Siły zbrojne
Opancerzenie Rosomaków do naprawy
Wojsko prowadzi rozmowy z zakładami Rosomak S.A. z Siemianowic Śląskich, których efektem będzie renowacja i naprawa dodatkowego opancerzenia dla kołowych transporterów opancerzonych Rosomak.
3. Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła rozpoczęcie postępowania negocjacyjnego prowadzonego w trybie z wolnej ręki o wykonanie naprawy dodatkowego opancerzenia dla KTO Rosomak. Szacuje się, że cały kontrakt wyniesie ponad 5,7 mln zł.
Rozmowy negocjacyjne prowadzone są tylko z zakładami w Siemianowicach Śląskich, ponieważ to one są właścicielem dokumentacji remontowej, na bazie której - zgodnie z wymaganiami eksploatacyjno-technicznymi będącymi bazą tego postępowania - mają być realizowane prace. Jak czytamy w Dzienniku Urzędowym UE: "Opancerzenie to zostało zaprojektowane przez Firmę Rosomak S.A. z siedzibą w: 41-100 Siemianowice Śląskie, ul. Powstańców 5/7, na potrzeby misji w Afganistanie." (...) "Firma Rosomak S.A. (...) złożyła oświadczenie, iż jest właścicielem dokumentacji konstrukcyjnej, na podstawie której zostało wyprodukowane opancerzenie dodatkowe na pojazdy KTO Rosomak w kompletacji Rosomak S.A". Jednocześnie to Rosomak S.A. jest właścicielem dokumentacji, objętej tajemnicą przedsiębiorstwa i nie jest ona udostępniana podmiotem trzecim.
Czytaj też: Symulator Rosomaka poszukiwany
Zamówienie obejmuje też naprawy elementów opancerzenia dostarczonych przez izraelską firmę Rafael, która dostarczała pancerze dla Rosomaków rozmieszczanych w Afganistanie jeszcze przed wdrożeniem pakietów opancerzenia przez krajowego producenta. W Dzienniku Urzędowym UE czytamy jednak, że Rosomak SA jest w stanie dostarczyć zamienniki elementów wymagających wymiany w opancerzeniu w kompletacji Rafaela. "Dokumentacja umożliwia również wykonywanie elementów opancerzenia dodatkowego, które może stanowić zamienniki za brakujące elementy opancerzenia w kompletacji Rafael, co w przypadku przedmiotowego postępowania ma znaczenie kluczowe, ponieważ realizacja naprawy wymaga wymiany elementów uszkodzonych" - czytamy.
Rosomak S.A. podaje, że zestaw dodatkowego pancerza składa się z pasywnego systemu ochrony balistycznej dla pojazdu i załogi. Jest on podzielony na dziewięć zestawów montażowych, obejmujących następujące obszary ochrony: przednia część dachu pojazdu, dach przed kierowcą; boki pojazdu; sekcja dachu pojazdu z przodu przedziału silnika; nadkola pojazdu; tył pojazdu; tylna część dachu pojazdu, boki, spód oraz dach wieży.
Czytaj też: MSPO 2019: Hardun - kołowy WZT dla Rosomaka
Poszczególne elementy opancerzenia są wykonane z różnych rodzajów materiałów takich jak stal, aluminium, ceramika oraz aramid. Każdy element jest zamontowany na kadłubie pojazdu za pomocą odpowiedniego łącznika. Łącznie zestaw dodatkowego opancerzenia może waży od 2 do 5 t.
Zgodnie z przyjętymi wymaganiami, wykonawca musi wykonać, a następnie przedstawić badania w zakresie odporności balistycznej ww. opancerzenia w formie świadectwa akredytowanej jednostki badawczej oraz orzeczenia producenta blach pancernych, potwierdzających ich zgodność z warunkami technicznymi dla opancerzenia dodatkowego.
Zakłady Rosomak S.A. są również producentem systemów lekkich osłon dla KTO Rosomak składających się z konstrukcji, na której mocowane są siatki QinetiQ. Zastosowanie tego rodzaju dodatkowego opancerzenia w KTO zapewnia tym maszynom realne zwiększenie odporności, w przypadku ataku z użyciem, popularnych niemal na całym świecie, ręcznych granatników przeciwpancernych (klasy RPG-7) - odsuwając, blokując lub rozbijając spójność strumienia kumulacyjnego pocisku PG-7.
kołalsky
Jak czytam o dialogach, przetargach, konsultacjach, analizach to odnoszę wrażenie że została nam tylko Armia Urzędników i ewentualnie Generałów ...