W pierwsze próby morskie wyszedł okręt ratowniczy Igor´ Biełousow proj. 21300, zbudowany przez stocznię Admirałtiejskije Werfi z Sankt Petersburga. Powstanie jednostki związane jest z katastrofą atomowego okrętu podwodnego Kursk, która miała miejsce w sierpniu 2000 r. Podczas prowadzonej wtedy akcji ratowniczej okazało się, że rosyjska flota nie posiada jednostek mających możliwość użycia swojego wyposażenia ratowniczego na większych głębokościach.
Prace nad projektem nowego dużego okrętu ratowniczego rozpoczęły się w biurze konstrukcyjnym CMKB Ałmaz na początku 2003 r. Został on zaakceptowany przez Ministerstwo Obrony FR pod koniec 2004 r. Przetarg na budowę wygrała stocznia Admirałtiejskije Werfi, w której 24 grudnia 2005 r. położono została stępka, zaś wodowanie odbyło się 30 października 2012 r.
Próby morskie mają być prowadzone początkowo na Morzu Bałtyckim, następnie na Dalekiej Północy a w ostatnim etapie na Atlantyku. W ich trakcie, wiosną przyszłego roku odbędą się również testy głębokowodnego systemu ratowniczego GWK-450. Decyzja o ewentualnej budowie kolejnych okrętów tego typu zapadnie po zakończeniu prób eksploatacyjnych Igor´a Biełousowa.
(AN)
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie