Reklama
  • Wiadomości

Nowy ukraiński silnik certyfikowany. Wersja dla Sokoła już w czerwcu

Zakłady Motor Sicz uzyskały dla silnika śmigłowcowego MS-500V-1 certyfikat typu Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego. Z kolei model MS-500V-3 nad którym pracują zakłady Motor Sicz, przeznaczony jest do instalacji w śmigłowcach W-3 Sokół. Uruchomienie i testy prototypu zaplanowano na czerwiec tego roku.

  • Projekt instalacji silników MS-500V-3 na śmigłowcu W-3 Sokół - rys. Motor Sicz
    Projekt instalacji silników MS-500V-3 na śmigłowcu W-3 Sokół - rys. Motor Sicz
  • Silnik MS-500V-1 prezentowany na MSPO2015 - fot. J.Sabak
    Silnik MS-500V-1 prezentowany na MSPO2015 - fot. J.Sabak

Silnik MS-500V-01 ma moc startową 810 KM i jest przeznaczony do montażu w lekkich helikopterach o masie startowej 4,5-5 ton. Jednostki napędowe MS-500 tworzą rodzinę urządzeń zróżnicowanych co do mocy i przeznaczenia. Na bazie tej samej turbiny gazowej powstaje kilka modeli jednostek napędowych o mocy od 600 do 1200 KM. Obecnie na ukończeniu jest model MS-500V-3, którego charakterystyczną cechą będzie wał napędowy wyprowadzony do tyłu.

Czytaj też: Sokół z silnikami Motor Sicz. Szansa na drugą młodość?

Takie rozwiązanie jest wymuszone przez umieszczenie przekładni głównej za silnikami w śmigłowcu docelowym dla tego typu jednostki napędowej, którym jest polski śmigłowiec W-3 Sokół produkowany w Świdniku. Zakłady Motor Sicz rozważały zastosowanie tego silnika w remotoryzacji W-3 Sokół co najmniej od połowy 2014 roku, kiedy rozpoczęto prace nad tym projektem. Wersja MS-500V-3 ma posiadać moc startową około 950 KM, co umożliwi jego instalację przy zachowaniu obecnej przekładni. W przypadku opracowania przekładni nowego typu zakładane jest zastosowanie silników MS-500 w wariancie mocy startowej do 1100 KM.

Jak informują przedstawiciele zakładów Motor Sicz, prace związane z projektowaniem instalacji i oprzyrządowania dla silników MS-500 na śmigłowcu W-3 Sokół zostały już zakończone. Na finiszu są również prace nad silnikiem w wersji MS-500V-3, który będzie zastosowany w tym projekcie. Uruchomienie i testy prototypu zaplanowano na czerwiec 2016 roku. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama