- Wiadomości
Nowy chiński samolot WRE wchodzi do służby
Najnowszy wariant chińskiego samolotu walki radioelektronicznej (WRE) wchodzi do eksploatacji. Bazuje on na dobrze znanej i sprawdzonej w Państwie Środka platformie samolotu transportowego Shaanxi Yun-9.

Wyposażony w cztery turbośmigłowe silniki Shaanxi Yun-9 w wersji przeznaczonej do zadań walki radioelektronicznej pojawił się ostatnio w barwach Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Nieoficjalne wariant ten oznaczono Yun-9G/GX-11 i jest on następcą samolotu WRE Yun-8G/GX-4, który po raz pierwszy oblatano około 2004 roku (w służbie znajduje się 7÷8 egzemplarzy). W USAF podobną role pełnią EC-130H Compass Call, które wkrótce będą zastępowane przez EC-37B.
Maszyna Yun-9G w głównej mierze przeznaczona będzie do wykonywania misji na obszarze Morza Południowochińskiego oraz Wschodniochińskiego. Podstawowe zadania realizowane prze nową maszynę to przede wszystkim zakłócanie systemów wymiany danych i radiolokatorów przeciwnika, zapewnianie elektronicznej osłony i wsparcia dla własnych formacji oraz neutralizacja wrogich systemów walki radioelektronicznej (WRE). Ponadto konstrukcyjnie samolot jest dostosowany do realizacji zadań rozpoznania powietrznego i zwalczania okrętów podwodnych.
W odróżnieniu od wersji typowo transportowej nowy wariant Yun-9 ma specjalne owiewki z boków przedniej części kadłuba, w których mieszczą się anteny zestawów do prowadzenia WRE. Ponadto na górze kadłuba umieszczono kapsułę z osprzętem a płaskie anteny panelowe zamontowano w jego tylnej części. Przed wnęką przedniego podwozia zamontowana jest również stabilizowana głowica optoelektroniczna a na grzbiecie szereg anten dodatkowych.
Czytaj też: Chiński “Czarny Orzeł”. Godny rywal Raptora?
Pierwsze informacje o testach nowego samolotu WRE pojawiły się w 2014 roku. Samolot Yun-9 produkowany przez zakład Shaanxi zlokalizowany w pobliżu Hanzhong stanowi rozwinięcie modelu Yun-8 a ten z kolei bazuje na popularnym radzieckim samolocie transportowym An-12. Yun-9 został wyprodukowany przez Shaanxi Aircraft Corporation. Oblatano go w 2010 roku a od poprzednika różni się cyfrowym kokpitem, mocniejszymi silnikami typu WJ-6C (nadal są to jednak zmodernizowane kopie radzieckich AI-20) i sześciołopatowymi śmigłami kompozytowymi JL-4. Prędkość przelotowa samolotu Yun-9 wynosi około 556 km/h a długotrwałość lotu dochodzi do 10.5 godziny.
Warto nadmienić, że już wcześniej płatowiec użyto do zbudowania wersji specjalistycznych określanych w Chinach jako Gao Xin (GX). W ten sposób na bazie Yun-9 i jego poprzednika Yun-8 opracowano maszyny przeznaczone do prowadzenia dalekich patroli morskich, powietrzne stanowiska dowodzenia, maszyny AEW&C, samoloty-retlanslatory łączności radiowej oraz właśnie WRE.
Czytaj też: Nowa generacja systemów WRE dla okrętów US Navy
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS