Siły zbrojne

Nowe transportery dla Japonii. Trzech oferentów na krótkiej liście

Kołowy transpoter opancerzony Type 96. Fot. Los688 (domena publiczna)
Kołowy transpoter opancerzony Type 96. Fot. Los688 (domena publiczna)

W kolejnym etapie postępowania w sprawie zakupu nowego kołowego transportera opancerzonego dla Japońskich Lądowych Sił Samoobrony pozostało trzech potencjalnych dostawców, a w tym amerykański General Dynamics Land Systems, która oferuje LAV 6.0, fińska Patria z AMV 8x8 i Mitsubishi Heavy Industries (MHI) najprawdopodobniej z pojazdem opartym na Type 16.

Nowe postępowanie prowadzone przez Agencję ds. Dostaw, Technologii i Logistyki (ATLA), która jest częścią Ministerstwa Obrony Japonii, jest wynikiem zakończenia prowadzonego programu opracowania nowego, japońskiego kołowego transportera opancerzonego przez japoński koncern Komatsu. zdaniem ATLA jest to spowodowane przede wszystkim problemami z jakością płyt pancernych planowanych do użycia przy projektowaniu i produkowaniu nowego wozu przez tę firmę. 

Komatsu w lutym br. ogłosił zakończenie wszelkich prac w kwestii konstruowania i produkcji różnego rodzaju wozów bojowych, z wyłączeniem obecnie produkowanych zgodnie z podpisaną umową kołowych wozów jądrowego, biologicznego i chemicznego (ABC). Po wyprodukowaniu już zakontraktowanych wozów nastąpi całkowite wygaszenie tej gałęzi produkcji. Decyzję tę motywuje uzyskiwanymi niskimi zyskami z tego sektora rynku w stosunku do zaangażowania spółki, a także trudnościami w przy dalszych pracach badawczo-rozwojowych nad nowymi konstrukcjami tego typu.

Z tego powodu w nowym postępowaniu wzięły już istniejące konstrukcje, oferowane przez światowych potentatów w tym segmencie wozów bojowych. General Dynamics Land Systems oferuje swoją najnowszą wersję kołowego transportera opancerzonego LAV III, czyli LAV 6.0, który niedawno został zamówiony przez kanadyjską armię. Patria oferuje bliżej niesprecyzowaną wersję swojej sztandarowego produktu — kołowego transportera opancerzonego AMV 8x8, która zapewne może zostać przystosowana do dowolnych wymagań zamawiającego zgodnie z jego potrzebami. Lokalna MHI nie określiła oficjalnie swojej oferty w tym programie. Zapewne jej pojazd będzie opartym na japońskim kołowym niszczycielu czołgów Type 16 MCV (Maneuver Combat Vehicle), które to w ilości 99 egzemplarzy zostały już zamówione przez rodzimego gestora.

Nowa rodzina kołowych transporterów opancerzonych dla Lądowych Sił Samoobrony Japonii ma zastąpić obecnie eksploatowane kołowe transportery opancerzone Type 96 opracowanych i wyprodukowanych przed Komatsu, których liczba wynosi 365 egzemplarzy.

Komentarze (2)

  1. professional soldier

    A gdzie nasz Rosomak S.A. ze swoim sztandarowym hitem eksportowym??

    1. mobilny

      Patria. Mówi ci to coś, kojarzysz coś. Poskładać to umiesz? ? To raz. Dwa. Rosomak to udany KTO, nadal konstrukcja dająca radę na współczesnym polu walki. Ceniony przez żołnierzy, doceniony przez wroga. Najlepsza rzecz jaką MON zrobił w "ostatnim" czasie to zakup licencji na niego. Myśl trochę

  2. frog

    Patria jest, a nie ma naszego wspaniałego Rosomaka? A dlaczego? Wszak możemy startować pod własną marką, prawda?

    1. gorf

      Pojedź Siemianowic Śląskich i zapytaj się czemu nikt go nie zgłosił. A tak w ogóle to ciesz się, że mamy własny transporter, który możemy produkować oraz serwisować bez niczyjej łaski.

    2. lol

      A możemy? Widziałeś zapisy licencyjne? Jeśli wygra patria, to jest spora szansa, że zlecą wykonanie kilku podwozi bazowych u nas. Tym sposobem zrobiliśmy 40 podwozi dla ZEA jakiś czas temu.

    3. ja.

      Możemy, ale niestety, nie ma nowej wersji, która by mogła konkurować.