- Wiadomości
Chorwacja kupi z SAFE czołgi, artylerię i ciężarówki
Chorwacja w ramach europejskiego programu SAFE planuje pozyskać m.in. czołgi podstawowe Leopard 2A8, armatohaubice CAESAR Mk2 oraz samochody ciężarowe Tatra Force 6x6 i 8x8.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Plan modernizacji chorwackiej armii, którego finansowanie ma pochodzić głównie z programu SAFE, ma wartość około 1,95 mld euro (Chorwacja otrzymała 1,7 mld w ramach SAFE). W jego ramach planuje się pozyskać m.in. 44 czołgi Leopard 2A8 za sumę ok. 1,3 mld EUR. Wraz z nimi pozyskany zostanie pakiet części zamiennych, szkoleniowy oraz trzy symulatory. Co więcej, lokalne firmy, jak Končar i Đuro Đaković, mają zostać zaangażowane w montaż i serwis czołgów oraz produkcję podzespołów do nich (z czasem liczba chorwackich firm biorących udział w tym przedsięwzięciu ma rosnąć).
Der Verteidigungsausschuss des kroatischen Parlaments hat vier Rüstungsprogramme, darunter die Beschaffung von 44 Kampfpanzer #Leopard2 A8 gebilligt. Die Panzer sollen im Zeitraum 2028 bis 2030 geliefert werden.https://t.co/Apiu6C0Isy
— Europäische Sicherheit & Technik (@esutde) November 22, 2025
Dostawy Leopardów 2A8 mają zostać zrealizowane w latach 2028-30. Obecnie chorwaccy pancerniacy już szkolą się na czołgach Leopard 2A4. Pozwoliły one na częściowe uzupełnienie luki po przekazanych Ukrainie M-84A4 w liczbie 30 sztuk.
Chorwacja stawia na francuski hit eksportowy... ale na czeskim podwoziu
Drugim zakupem w ramach wspomnianego programu ma być pozyskanie francuskich armatohaubic CAESAR MkII w liczbie 18 sztuk (nie 30, jak spekulowano za łącznie około 320 mln euro. Ich dostawy miałyby zostać zrealizowane do 2029 roku. Co ciekawe, podwozie ma tutaj stanowić nie Renault Sherpa, ale czeska Tatra T-815-7/Force. Zakup będzie realizowany za pośrednictwem francuskiego DGA w ramach koalicji kilku państw (Bułgarii, Francji, Estonii, Portugalii oraz Słowenii). Systemy rozpoznawcze do Cezarów oraz pojazdy wsparcia będą pozyskiwane w ramach oddzielnej umowy, ale w ramach wspomnianej kwoty.
Les #CAESAR Mk II 🇭🇷 seraient montés sur des châssis de TATRA T-815-7 ! 🤔
— BTR (@pascalbtr) October 31, 2025
Eux, au moins, ils uniformisent leur parc de porteur !! 👍@Stat_20e_ra @DGA @DG_Armement 🤨 https://t.co/bW2rUabmpj
Wybór nośnika dla Cezarów pokrywa się z kolejnym zakupem Chorwatów finansowanym przez program SAFE, czyli czeskimi samochodami ciężarowymi Tatra Force w liczbie 420 egzemplarzy. Będą to modele w układzie 6x6 i 8x8 generacji 2. oraz 3, za które Zagrzeb ma zapłacić 200 mln euro. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2025-30. Ciężarówki będą montowane i serwisowane przez lokalne przedsiębiorstwo Đuro Đaković Specijalna Vozila.
Systemy antydronowe z udziałem polskiej firmy
Przykładami innego sprzętu i uzbrojenia pozyskiwanego przez Chorwację są m.in. cztery systemy antydronowe od firmy Končar (która to współpracuje z polskim przedsiębiorstwem APS). W ramach zamówienia o wartości 125 mln euro kupione będą dwa zestawy mobilne oraz tyle samo stacjonarnych. Dostawy planowane są na lata 2026-29. Większość umów na wspomniane uzbrojenie ma zostać zawartych do końca tego roku w formie dokumentu ramowego.
Autor. Czechoslovak Group
Leopard 2A8 to niemiecki czołg podstawowy opracowany na bazie węgierskiego Leoparda 2A7 HUN, a nie niemieckiego czołgu w wersji A7+. Jego premiera miała miejsce na paryskich targach Eurosatory 2024. Nowa wersja czołgu odznacza się nowym pakietem opancerzenia, który ma zapewniać ochronę przed wieloma typami efektorów przeciwpancernych, włącznie z minami i improwizowanymi ładunkami wybuchowymi. Ochrona załogi ma być dodatkowo wzmocniona dzięki integracji systemu ochrony aktywnej EuroTrophy dostarczanego przez spółkę joint venture EuroTrophy GmbH, utworzoną przez KMW, General Dynamics European Land Systems (GDELS) oraz Rafael Advanced Defense Systems.
Wóz otrzyma także nowe systemy kierowania ogniem, świadomości sytuacyjnej oraz łączności. Wymieniony zostanie także silnik – na nowszy o mocy 1600 KM, zapewne w celu kompensacji wzrostu masy nowego opancerzenia oraz poprawy ogólnej mobilności. Także pomocnicza jednostka napędowa będzie charakteryzować się mocą zwiększoną do 27 KM (zamiast 23 KM w Leopardzie 2A7V). Uzbrojenie główne pozostanie bez zmian i będzie nim armata gładkolufowa Rh120 L55A1. Czołg może otrzymać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia zamontowany na wieży. Wersja ta została dotychczas pozyskana przez Niemcy, Holandię, Austrię, Czechy, Norwegię, Szwecję oraz Chorwację.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Caesar 8x8 to wydłużony wariant francuskiego systemu artyleryjskiego kal. 155 mm, który osadzono na podwoziu czeskiego samochodu ciężarowego Tatra T-815-7 z układem napędowym 8x8. Donośność systemu pozostaje taka sama, jak w przypadku wersji osadzonej na francuskim podwoziu 6x6 i wynosi do 40-42 km przy zastosowaniu amunicji odłamkowo-burzącej z gazogeneratorem dennym (HE ER FB-BB). Obecnie trwają prace nad wydłużeniem zasięgu poprzez zastosowanie kierowanych, podkalibrowych pocisków Vulcano GLR produkcji Leonardo, których donośność może wynieść nawet 70 km. W odróżnieniu od wersji 6x6, cięższy wariant 8x8 ma częściowo zautomatyzowany system ładowania amunicji. Załogę stanowi 4-5 żołnierzy, a szybkostrzelność wynosi sześć strzałów na minutę.
Przygotowanie systemu do zadania ogniowego lub opuszczenia stanowiska strzeleckiego zajmuje mniej niż 60 sekund. Zapas amunicji wynosi 30-36 kompletów pocisków oraz ładunków miotających. To dwa razy tyle, ile mieści się w magazynach wariantu na podwoziu 6x6, którego pojemność wynosi 18 pocisków. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik o mocy 410 KM, pozwalający na rozpędzenie tego wariantu Caesara do ok. 90 km/h przy zasięgu operacyjnym wynoszącym 600 km. Masa pojazdu wynosi 30-32 tony. Wariant ten obecnie jest używany wyłącznie przez Ukrainę (dawniej Danię) i w przyszłości trafi do Czech i Chorwacji.
Autor. AČR

WIDEO: Norweskie F-35 i polskie F-16 w Krzesinach