- Wiadomości
Nowe śmigłowce Mi-38 dla rosyjskiego wojska?
Nowe śmigłowce wielozadaniowe Mi-38 trafią na uzbrojenie rosyjskich sił zbrojnych w 2018 roku – poinformowała firma Russian Helicopters. Zakończono negocjacje dotyczące wielkości i terminów dostaw. Maszyny mają służyć m.in. w jednostkach arktycznych, ze względu na znacznie wyższy od Mi-8 udźwig i zasięg.

Jak informuje agencja „Izwiestia”, powołując się na koncern Russian Helicopters, rosyjskie ministerstwo obrony zdecydowało się na pozyskanie ciężkich samolotów wielozadaniowych Mi-38, których dostawy mają być realizowane w latach 2018-2025. Wynegocjowano już czas i wielkość dostaw. W najbliższych dniach ma również zostać zawarty kontrakt.
Śmigłowce dla rosyjskich sił zbrojnych zostaną dostarczane w specjalnej konfiguracji, która wyposażona jest wyłącznie w komponenty pochodzenia krajowego. Zawarte porozumienie ma stanowić podstawę dla rozpoczęcia wspólnych testów w locie tego wariantu śmigłowca.
Maszyny Mi-38 posiadają dwukrotnie większy udźwig niż śmigłowce Mi-8. Umieszcza to ich zakres możliwości pomiędzy Mi-8 i znacznie cięższymi, oraz droższymi w eksploatacji, Mi-26. Nowe maszyny mają działać przede wszystkim w operacjach arktycznych i na dalekiej północy.
Rosyjskie ministerstwo obrony będzie pierwszym użytkownikiem Mi-38. Pomimo planów sprzedaży maszyn - w pierwszej kolejności - na rynku komercyjnym, nie znaleziono dotąd klienta zainteresowanego tą konstrukcją.
Problemy w firmie
Wariant śmigłowca Mi-38, który uzyskał certyfikat w listopadzie 2015 roku i został wdrożony do produkcji, opiera się na czwartym prototypie, wyposażonym w rosyjskie silniki Klimow TW7-117W. Zastosowano w nim cyfrowy systemem awioniki firmy Tranzas z czterema wielofunkcyjnymi wyświetlaczami w standardzie „glass cockpit”. Zabudowano również nowoczesny, kompozytowy wirnik. Produkcja rozpoczęła się w 2015 roku. Istnieje też wariant eksportowy maszyny, który może zostać wyposażony w stosowane we wcześniejszych prototypach silniki Pratt & Whitney Canada PW127/TS.
Czytaj też: Rosjanie mają problemy z budową nowych okrętów?
Mi-38 może przewozić 30 żołnierzy, 6 ton ładunku wewnątrz lub 7 ton na zewnętrznym odwieszeniu. Zasięg z ładunkiem 6 ton wynosi 660 km, a prędkość przelotowa to 285 km/h. Maksymalny zasięg sięga 900 km.
Kazańska Fabryka Śmigłowców, należąca do holdingu Russian Helicopters, która rozpoczęła produkcję Mi-38 ma obecnie poważne problemy. Nałożone na Rosję sankcje doprowadziły do znacznego ograniczenia eksportu i odcięcia dostępu do zagranicznych komponentów. Rosjanie zmuszeni zostali nawet do skrócenia tygodnia pracy do czterech dni. Zakup Mi-38 przez rosyjskie ministerstwo obrony nie tylko znacząco poprawi sytuację firmy, ale może także wpłynąć na pojawienie się zamówień z zagranicy, zarówno cywilnych jak i wojskowych wariantów śmigłowca.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]