Nowe Kałasznikowy dla rosyjskiej piechoty zmotoryzowanej

7 czerwca 2021, 14:24
AK-12
Fot. mil.ru
Reklama

Rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało, że 138. gwardyjska brygada piechoty zmotoryzowanej otrzymała kolejną partię karabinków szturmowych AK-12. W tym roku już ich liczba w tej brygadzie osiągnęła 600 sztuk broni.

Kolejna partia nowych karabinów szturmowych Kałasznikowa weszła do służby w 138. gwardyjskiej brygady piechoty zmotoryzowanej w Zachodnim Okręgu Wojskowym. W bieżącym roku jednostka otrzymała 600 karabinków, które w dużej mierze przeszły już poligonowy „chrzest”.

W ubiegłym roku informowaliśmy o tym, że rosyjskie ministerstwo obrony w 2019 roku przekazało siłom zbrojnym pierwszą partię 2500 egzemplarzy, natomiast kolejne 40 tysięcy karabinków AK-12 trafiło rok później, w ramach wymiany dotychczas używanych AK-74M. Ten program przewidziano na lata 2019-2021.

Na taki krok zdecydowano się ze względu na prowadzenie prac rozwojowych nad nowym systemem żołnierza przyszłości „Ratnik”. W ramach niego przewiduje się również wprowadzenie karabinków AK-15 na amunicję 7,62×39 mm. Niemniej AK-12, będąca kontynuacją AK-74M, zasilana jest nabojem pośrednim 5,45×39 mm.

Z wyglądu zewnętrznego wyróżnia się półprzezroczystym magazynkiem o pojemności 30 naboi, pozwalającym na kontrolowanie ilości amunicji w nim. Posiada szynę montażową Picatinny, która zezwala na montaż wielu udogodnień w postaci kolimatora, celowników optycznych czy wskaźników laserowych. Dodatkowo cechuje się ergonomiczną budową, w tym ma składaną kolbę teleskopową.

Cały karabinek ma masę 3500 g. Donośność wynosi nawet do 500 metrów. AK-12 pojawił się w dwóch wariantach: ze standardową lufą 415 mm oraz ze skróconą 250 mm (AK-12M). Jego szybkostrzelność waha się od 650 pocisków na minutę (tryb serii) do 1000 pocisków na minutę (w trybie trzystrzałowym).

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 91
Reklama
Rhotax
wtorek, 8 czerwca 2021, 18:18

Ratnik wprowadza też osłony balistyczne...przed 5,56 mm...Nasze Groty czy byle co innego sobie w buty można wsadzić . Klęska planowana się szykuje . ( trzeba zmienić kaliber ale tego nikt nie zrobi na bank )

Olgino
wtorek, 8 czerwca 2021, 09:39

Posiada szynę montażową Picatinny??? To rosja nie wymyśliła swojej nie mającej analogów?

Mix
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:27

A po co wymyślać koło od nowa?

To juz zabytek
wtorek, 8 czerwca 2021, 08:01

Wszyscy juz go wyprzedzili. Nawet Grot.

Lwöw
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 23:40

Karabin ma problemy z pękającą komorą zamkową.Podobno było kilkanaście takich przypadków podczas testów.Ciekawe jaka jest proporcja stopu metalu i węgla jak dzieją się takie jaja.

Stefan
środa, 9 czerwca 2021, 10:20

To nie o węgiel chodzi , a inne materiały stopowe , Cr Vn , V etc . Zawartość węgla nie wyczerpuje problemu , tutaj idzie o materiały uodporniające na ścieranie czyli trwałość , a pękanie może być następstwem ich nadmiaru .

Aro
wtorek, 8 czerwca 2021, 14:42

To się chyba dotyczyło tej pierwszej komory. Nie mogli tego poprawić więc wrucił do "tradycyjnego" wzoru. Nowa stara komora została wzmocniona oraz wykonana w technologi zimnego kucia i w ten sposób wyeliminowano problem pękania.

Rain Harper
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:45

Pęka węzeł gazowy i osadzona na nim szczerbinka. Jeszcze nie wyczyścili zdjęć na twittterze.

Ktos
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 20:43

No dobra a poza szyna montażowa i inna kolba coś zmieniono?

Rhotax
wtorek, 8 czerwca 2021, 18:13

Kontrolowanie broni w czasie strzelania jak w zachodnich konstrukcjach. Dobra broń - choć nie jest to bull-pup i trzeba dalej targać bezsensowną kolbe .

N
środa, 9 czerwca 2021, 16:27

Widać po wypowiedzi że nie byłeś w wojsku.

ito
wtorek, 8 czerwca 2021, 06:43

Węzeł gazowy, zmiany w rejonie zamka i mechanizmów powodujące, że stał się w sporej mierze niezamienny z poprzednimi wersjami. Jak dla mnie stracił na prostocie, podobno bardzo zyskał na stabilności w ogniu ciągłym i ogólnie celności.

Anonim
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 22:04

Większa celność, mniejszy odrzut, modułowość. Poza tym kosmetyczne zmiany plus możliwość montowania większych magazynków z RPK. To tak w skrócie.

ZZZZ
wtorek, 8 czerwca 2021, 09:20

Z czego wynika większa celność? Z nowej kolby czy szyny?

Rain Harper
środa, 9 czerwca 2021, 14:08

Ze chciejstwa:)

FR technologiczne imperium
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 20:24

Przezroczysty magazynek i teleskopowa kolba przedstawiana jako nowość, ciekawe czy użyto legendarnego "braku analogów w Świecie".

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 8 czerwca 2021, 09:17

Bo nie ma: Sowiety/Rosja skonstruowały i przetestowały pewnie więcej karabinków szturmowych niż wszystkie państwa świata, w tym oczywiście zachodnie konstrukcje, jak wnikliwe i dokładne były testy i opracowania statystyczne to możesz poczytać w sieci o analizach czy wprowadzić AK-74. I jakich układów i konstrukcji nie testowano, rosyjscy żołnierze (a nie sowieckie/rosyjskie władze!), w tym specjalsi (tym np. wyszło, że z żadnej innej broni, w tym najlepszej zachodniej, z poziomu ulicy nie "czyści" się okien 4 piętrowych kamienic z niespodziewanie pojawiających się celów "na czas" tak celnie i szybko jak z AK-74 i jego następców), twardo obstawiali, że udoskonalony kałasz jest najlepszy i nic mu nie dorównuje. Żaden obecny zachodni karabin szturmowy nie przewyższa parametrami AK-12 i żaden nie dorównuje AK-12 niezawodnością i niską ceną (70% części wspólna z AK-74, koszt wykonania NIŻSZY niż AK-74!). :D

Rain Harper
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:44

Z wrodzonej skromności Fklub nie wspomina, że sowieckie testy symulują warunki prawdziwego pola walki. W tym konkretnym wypadku symulowano zapylenie, zadymienie oraz przewagę liczebną Armii Czerwonej. Strzelało więc do tej 4 piętrowej kamienicy jednocześnie dwóch fizylierów; Giennadi Paczinko na stanowisku oraz Gigi Kałmanawardze na sąsiednim torze, przezornie zasłoniętym. Po pozyskaniu 70% części z AK-74, pozostałe 30% wędruje do huty zięcia koncernu :)

Wania
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 19:20

Kałasznikow ma poparcie samego wodza. Wszystko, co wyprodukują armia kupi. Przegrali rywalizację o karabina dla wojska ale interwencja u Putina sprawiła, że ta kiepska podróbka beryla weszła do produkcji.

Aro
wtorek, 8 czerwca 2021, 01:02

Podruba beryla? Hmmm A może galil ace i zastawa m19 to też kiepskie podruby beryla?

Rain Harper
wtorek, 8 czerwca 2021, 22:28

Po polsku piszemy, po polsku... towarzyszu "podruba".

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 16:07

A od kiedy to IMI Ace przypomina Beryla?? Kup sobie lepsze okulary. Podobnie z Zastava M19, widziałes je w ogóle na oczy

Olo
środa, 9 czerwca 2021, 01:36

Od wtedy co AK-12.

Davien
czwartek, 10 czerwca 2021, 15:37

Beryl i AK-12 sa prawie identyczne.

Ubawiony
czwartek, 10 czerwca 2021, 19:44

Nawet AK seri 200 nie da się pomylić z berylem a ty twierdzisz że AK-12 i beryl są niemal identyczne. I co jeszcze może zastawa M21 też jest niemal identyczna z berylem?

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 18:22

To się przyjrzyj bo AK-12 wywodzi sie z serii Ak-400 ubawiony swoja niewiedzą:)

LMed
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:36

Na pewno brzydszy od Grota ładnego. Ciekawe jak z odpornością na piasek i wodę?

ret
wtorek, 8 czerwca 2021, 09:32

I czy potrzebuje trytytek?

Mike
wtorek, 8 czerwca 2021, 08:49

Sorry ale one z kalasznikowem przegrają na pustyni. Sam wiem bo co chwilę groty i beryle przywożę do naprawy a po za tym to beryl jest podróbą kalacha 47.pozdrawiam

Usa
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 23:37

Podobno słabo

Bania
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:29

Wykonane jak widać z typowo wschodnią prezycją :-))

Kom
piątek, 11 czerwca 2021, 00:49

Faktycznie bardzo dużo można powiedzieć na podstawie zdjęć. (Sarkazm)

Rain Harper
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 16:37

Beryl ćwierć wieku później.

wtorek, 8 czerwca 2021, 09:24

Po kolei, nie pchać się. Każdy dostanie. - oczywiście, AK12 strzela nabojem lżejszym, o gorszej balistyce. Dlatego poza enerdusami kraje satelickie (i Finlandia) zostały przy 7,62x39mm Jeżeli już

As
piątek, 11 czerwca 2021, 00:46

Bodajże jedynie Rumunia nie miała zamiaru zmiany na 5,45x39. Polska dosłownie złapała się na ostatnią chwilę z tantalem a Czechosłowacja zwyczajnie nie zdążyła ponieważ UW skończył się zanim oni zakończyli testy nowego karabinka.

As
piątek, 11 czerwca 2021, 17:21

Mój błąd. Rumunia przeszła na 5,45x39. Jedynie Czechosłowacja nie zdążyła.

Aro
wtorek, 8 czerwca 2021, 01:08

Beryl powstał w wyniku zmiany kalibru tantala który to był AKMem udającym AK-74. Krutko mówiąc beryl to nawet nie jest poziom AK-74M. A Ty chcesz wmawiać że beryl i AK-12 to ten sam poziom?

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 16:12

To akurat Ak-74 to przerobiony na inny kaliber AK-47 wiec nawet do Tantala mu daleko a co dopiero mówic o berylu.

Big Jim
wtorek, 8 czerwca 2021, 15:47

Bardzo dobrze, że FR sobie to kupuje. Pocisk 5,45 x 39 jest po prostu beznadziejny. To już wolę NATO-wski 5,56 x 45, skądinąd też słabiutki.

Aro
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:39

Użytkownicy są innego zdania.

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:49

Istotnie, uzytkownicy wola broń na nabój zachodni chyba ze nei mają wyboru:))

Aro
środa, 9 czerwca 2021, 00:17

Tak najlepiej to widać w Finlandii czy też Indiach jak również Wietnamie jaki i wielu innych państwach nie powiązanych ściśle z żadną z stron.

Ciekawy
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 21:22

Masz z kalibrem nie teges?

Gnom
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 23:02

No patrz, a czym jest Beryl, jeśli nie rozwojem polskiego wyrobu dla 5,45x39. Nie był to przypadkiem Tantal/

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 16:14

Wzorowano się na Tantalu ale Beryl to odmienna konstrukcja, nie przekalibrowany Tantal.

Aro
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:40

Tak się wzorowano że jedynie lufę wymienili i tak oto z tantala powstał beryl.

Valdore
czwartek, 10 czerwca 2021, 15:51

Lufe to wymienili w AK-47 robia w ten sposób AK-74:)

Aro
czwartek, 10 czerwca 2021, 16:58

Co to jest AK-47?

ret
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:23

Oryginalna polska. Nic wspólnego z obcą myślą. Nie jakiś przerobiony AKM. (sarkazm)

Herr Wolf
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 20:38

Beryl pół wieku za kałachem a kałach kilka lat za stg44

Eter
wtorek, 8 czerwca 2021, 11:40

Beryl jest najlepszym rozwinięciem tej konstrukcji na świecie.

Aro
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:40

Kiedy to było.....

ret
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:23

I wszyscy się o niego zabijają.

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:51

Używa go wiecej państw niz AK-12:)

Aro
środa, 9 czerwca 2021, 00:19

3 państwa z czego Litwa dostała beryla w prezencie. Nie ma co jak na ponad 20 lat produkcji wielki sukces.

Hektor
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 20:23

Doprawdy? A czy Beryl ma szynę zintegrowaną z pokrywą komory zamkowej? Czy jest wyposażony w kolbę, która jest jednocześnie regulowana i składana? Czy jego mechanika pozwala na inną szybkostrzelność w zależności od tego czy strzela ogniem ciągłym, czy serią trzystrzałową?

Jacek
wtorek, 8 czerwca 2021, 12:55

Po 25 latach miałby gdyby był jakikolwiek sens produkowania tych klonów.

Aro
piątek, 11 czerwca 2021, 17:23

KK, zastawa, norinco i wiele innych widzi sens w produkcji "kałachowatych" tylko jak zwykle w FB nic nie ma sensu.

wtorek, 8 czerwca 2021, 10:04

Co z tego że kałach ma szynę zintegowaną z pokrywą komory zamknowej skoro po jej zdjęciu i założeniu na skutek luzów trzeba justować założony nan celownik od nowa?

Aro
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:41

Jakich luzów, ty wiedziałeś chociaż jak ta pokrywa jest montowana?

ret
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:26

Czyli codziennie trzeba przystrzeliwać broń?

FB
wtorek, 8 czerwca 2021, 08:58

Proponuję wejść na stronę producenta Beryla i wszystkie Twoje wątpliwości zostaną rozwiane.

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 20:02

Dziwne, że AK-12 chcą wszyscy, a Beryl (ma pływającą lufę i skupienie oraz trwałość jak AK-12?) jakoś hitem nie jest, znafco... :D

Alaris
wtorek, 8 czerwca 2021, 12:52

No popatrz bo Beryl i AK-12 mają tyle samo użytkowników, mimo że Beryl nie należy do znanej marki ( pokłosie komunizmu).

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:52

Nie, Beryl ma pięciu użytkowników, AK-12 zaledwie trzech. Przy czym w dwóch państwach poza Rosja jego status jest niepewny.

Olo
środa, 9 czerwca 2021, 06:43

5? No to liczymy 1 Polska, 2 Nigeria i 3 Litwa którą je z resztą już wycofała. Więc gdzie te dwa pozostałe?

Davien
czwartek, 10 czerwca 2021, 15:53

Polska, Nigeria, Litwa, Afganistan, Turcja. A AK-12 jedynei Rosja, w Armenii sie zastanawiają a katar ma kilka sztuk na defilady.

Aro
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:43

Tylko że beryl jest na rynku od lat dziewiędziesiatych a AK-12 stosunkowo od niedawna.

Eter
wtorek, 8 czerwca 2021, 12:37

Wszyscy? To schyłkowa konstrukcja gorzej wykonana od Beryla. Beryla chcą wszyscy. W USA osiąga astronomiczne ceny.

Aro
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:45

Tak wśród kolekcjonerów ponieważ jest ich tam bardzo mało a nowych nie będzie ponieważ FB wycofało się z USA kilka lat temu.

ABC
wtorek, 8 czerwca 2021, 11:14

Beryl to najlepsza i najlepiej wykonana broń z rodziny AK.Tym niemniej to już historia. Na tubie można obejrzeć sobie AK-12.Jakby go strugali ręcznie dłutami.

Aro
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:46

To było aktualne 20 lat temu a do dziś wiele się zmieniło.

Xddd
wtorek, 8 czerwca 2021, 10:40

Wszyscy czyli kto? W jakiej ilości i gdzie został eksportowany?

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:53

Nigdzie. Poza Rosja jedynei Armenia ma 50 egzemplarzy do testów i w Katarze podobno widziano kilka na defiladzie.

Arkan
wtorek, 8 czerwca 2021, 10:40

Wszyscy w Rosji?

Vis
wtorek, 8 czerwca 2021, 10:29

Czy mógłbyś wymienić tych wszystkich co kupili AK 12 ?

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 10:14

Ak-12 uzywa jedynie Rosja, Katar i Armenia. Beryli Polska, Nigeria, Turcja, Litwa i Afganistan wiec znowu wpadka funku.

Aro
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:51

A widzisz dopiero co AK-12 pojawił się na rynku i już ma 3 nabywców zaś beryl od ponad 20 lat ma ich też trzech z czego Litwa dostała je w prezencie czyki za darmo. A skąd ci się Turcja i Afganistan wzieli jako użytkownicy beryli to ja nie wiem.

Davien
środa, 9 czerwca 2021, 08:08

Nie,AK-12 ma jednego nabywcę-Rosje. Armenia ma 50 testowych egzemplarzy a Katar kilka sztuk na defiladę. Beryl ma 5-ciu uzytkowników a skad ma je Turcja i Afganistan to sobie poszukaj:)

Aro
czwartek, 10 czerwca 2021, 22:07

Mam szukać nieistniejących informacji? Do prawdy ciekawe.

Davien
niedziela, 13 czerwca 2021, 18:26

No popatrz a ja jakoś znalazłęm bez problemu:)) Czyli to ty masz kłopot.

drugi Deviant
środa, 9 czerwca 2021, 17:51

Jakich 5-ciu. Co tak skromnie dzisiaj u ciebie. Pisz, że 500-set.

ret
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:29

Z tym, że Litwa i Afganistan to chyba nie z własnej woli.

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:54

Z własnej woli tyle ze nie płacili za nie. Ale majątyle Kałachów że jakby nie chcieli to by nie uzywali, a uzywaja. natomiast w Armenii jest zaledwie 50 doświadczalnych AK-12 a w Katarze widziano jedynie kilka sztuk AK-12 na defiladzie. Cos jeszcze?

Aro
środa, 9 czerwca 2021, 00:47

Mieli tyle kałachów że w pierwszych latach większość ich uzbrojenia pochodziła z darowizn. Brali wszystko z pocałowaniem ręki nawet wówczas przestarzałe M-14 jak i P-64 oraz inne zabytki. Gdyby im mausery podarowano to też by wzięli bo po ZSRR zostały im śladowe ilości broni. A co do samych beryli na Litwie to już dawno ich nie używają.

Twój Sputnik
wtorek, 8 czerwca 2021, 07:54

AK12 chcą "wszyscy" ? To samo miało być z su57 i t14 armata, też podobno wszyscy chcieli a póki co nikt nie kupił.

Kazik :)
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:16

Przynajmniej się nie zacina. A to okropnie dużo w trakcie walki!!!!!! :) Powiem przekornie: Sprawa życia lub śmierci!!!!!

stuknij się
poniedziałek, 7 czerwca 2021, 18:01

Jasne a gdzie Beryl a gdzie Kałasznikow, beryla już nie ma.

ret
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:32

Jak nie ma? Dopóki z Grota nie zrobią działający karabinek strzelający bez zagrożenia dla obsługi to AKM w tym jego modyfikacja w postaci Beryla długo będą jeszcze służyć.

Davien
wtorek, 8 czerwca 2021, 20:56

ret, modyfikacja AKM to jest AK-74 i jego klony. Beryl jest oddzielną konstrukcją.

ret
środa, 9 czerwca 2021, 11:37

Davien wierz mi, że wiem co piszę. W przeciwieństwie do ciebie.

Aro
środa, 9 czerwca 2021, 00:43

Tak oddzielną że więcej to łączy z AKM niż serię 100 z AK-74.

Tweets Defence24