Reklama

Siły zbrojne

Nowe i zmodernizowane F-16 dla Maroka

Fot. Ndunruh/wikipedia.com/CC BY-SA 3.0
Fot. Ndunruh/wikipedia.com/CC BY-SA 3.0

Amerykański Departament Stanu zwrócił się do Kongresu z dwoma informacjami związanymi z możliwą sprzedażą samolotów F-16 i ich pakietów modernizacyjnych dla Maroka. Chodzi o sprzedaż samolotów F-16C/D Block 72 i powiązanego z nimi wyposażenia, maksymalny koszt tej umowy oszacowano na 3,79 mld USD, a także o modernizację marokańskich samolotów F-16 do standardu F-16V, co ma szacunkowo kosztować 985,5 mln USD.

Rząd Maroka zwrócił się do rządu amerykańskiego z prośbą o umożliwienie kupna, w ramach programu Foreign Military Sales, 25 samolotów F-16C/D Block 72 i powiązanych z nimi części i wyposażenia - chodzi o 29 silników Pratt & Whitney F100-229, 26 stacji radiolokacyjnych APG-83 AESA, 26 modularnych komputerów misji, 26 systemów łączności Link-16 MIDS-JTRS z terminalami TACAN i ESHI, 26 systemów nawigacji satelitarnej LN260, 40 nahełmowych systemów celowniczych JHMCS, 26 programowalnych układów cyfrowych iPDG.

Umowa sprzedaży ma też obejmować 30 działek automatycznych M61 A1 Vulcan 20mm, 50 szyn uzbrojenia LAU-129, 40 pocisków AIM-120C-7 AMRAAM; 40 sekcji kierowania AIM-120C-7, trzy zestawy naprowadzania dla bomb GBU-38/54 JDAM, 50 zestawów stabilizujących MXU-650, 50 zestawów naprowadzania MAU-210 (oba elementy do bomb GBU-49), 60 bomb GBU-39/B Small Diameter Bomb, 10 zestawów naprowadzania MAU-169/L/B do bomb GBU-10, 12, 16, 10 zestawów stabilizujących do bomb GBU-12 MXU-650C/B i 12 bomb Mk 82, a także 26 zasobników celowniczych AN/AAQ-33 Sniper.

Kontraktem miałyby również zostać objęte 26 zestawy systemu zarządzania walką elektroniczną Terma AN/ALQ-213, 26 zestawów systemu rozpoznawania swój-obcy, wyposażenie przeznaczone do zapewnianie szyfrowanej łączności, precyzyjnej nawigacji, zestaw planowania misji JMPS, 26 zestawów systemu walki radioelektronicznej AN/ALQ-211 AIDEWS i sześć zasobników rozpoznawczych Goodrich DB-110.

W ramach umowy rząd Maroka chciałby również kupić zapas części i narzędzi, usługi szkolenia personelu i wyposażenie szkoleniowe, dokumentację techniczną, symulatory, usługi integracji wyposażenia, wsparcia technicznego i logistycznego.

Z kolei druga umowa, związana z unowocześnieniem marokańskich samolotów F-16 do standardu F-16V, ma obejmować pakiet modernizacyjny dla marokańskich samolotów, w którym znajdą się 23 stacje radiolokacyjne APG-83, 26 komputerów MMC, 26 zestawów MIDS-JTRS łącz danych Link 16 z TACAN i ESHI, 26 systemów LN260, 26 nahełmowych systemów celowniczych JHMCS II, 26 układów  iPDG, 50 szyn LAU-129 i 26 zasobników Sniper, a także 26 zestawów AN/ALQ-213, 26 systemów AN/ALQ-211 oraz swój-obcy, sześć zasobników DB-110, zestawy szyfrowanej łączności, precyzyjnej nawigacji i zestaw planowania misji JMPS.

Według zapewnień Departamentu Stanu obie umowy pozostają w zgodzie z zasadami polityki zagranicznej USA i przyczynią się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych i jednego z ich najważniejszych sojuszników spoza NATO. Departament zwraca też uwagę, że sprzedaż i modernizacja samolotów F-16 dla Maroka poprawi bezpieczeństwo w regionie i zwiększy możliwość kooperacji wojskowej sił zbrojnych tego państwa z USA, nie zmniejszy też bezpieczeństwa Stanów. 

W ramach obu ewentualnych umów w Maroku znalazłoby się 20 dodatkowych pracowników rządu USA i ok. 150 pracowników producenta samolotów. Jak w każdym wypadku podobnej notyfikacji, dokument określa maksymalny koszt i zakres umów, nie jest też równoznaczny z zawarciem kontraktu.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (7)

  1. zaq

    No to pięknie Maroko będzie mieć nowocześniejsze lotnictwo od naszego, zastanawiam się komu służy nasz MON bo chyba nie Polsce.

    1. laesir

      Maroko ma nie tylko lepsze lotnictwo, ale w ogóle silniejsze siły zbrojne niż Polska.

  2. kutang pan

    i taki deal powinna zrobic polska, skoru juz uzywa f16. te f16 jakich uzywamy to juz nienajnowsze wersje i tez trzeba je zmodernizowac, no chyba ze planuje sie je uzywac jak te starenkie migi - szpachla i prowizorka az zaczna spadac na ziemie. niech decydenci zamowia ze 24-25 sztuk juz teraz - migi i su skasowac zaraz (zeby nie generowaly kosztow) po podpisaniu papierow i w tym czasie przystosowac lotniska do bazowania efow i przeszkolic pilotow (podobno pilotow na f16 mozna szkolic w polsce?)

  3. Taka prawda !

    O mizerii naszej "armii" świadczy porównanie lotnictwa z Marokiem, które będzie liczebnie podobne do naszego lecz nowocześniejsze. I to robi półpustynny kraj o 1/4 mniejszy ludnościowo od nas z kilkukrotnie mniejszym PKB .... brawo "dobra zmiana" !!!

  4. haha

    Wszyscy kupują nowe lub modernizują do nowszej wersji a u nas tylko piękne słowa ministra i prezydenta o modernizacji które jeszcze nie ruszyła

  5. Fanklub Daviena

    Nie ma IRST, czyli są gorsze od Block 60.

    1. abc

      Defence24.pl : "F-16 Block 70 (tak zwany Super Viper) to najnowsza wersja tej maszyny oparta na F-16IN, opracowana z myślą o Indiach i posiadająca szczególne rozwiązania, takie jak wbudowany sensor podczerwieni IRST.".

    2. Davien

      Funku, bolck 70/72 bazuje na F-16IN które były wyposazone w IRST:) Nawet nasze Jastrzebie maja IRST znacznie lepsze od rosyjskich, co prawda w podwieszanym zasobniku:)

    3. Marek1

      F-16 Block 70 (tak zwany Super Viper) to najnowsza wersja tej maszyny opracowana z myślą o Indiach i posiadająca wbudowany sensor podczerwieni IRST.

  6. PL

    A naszych F-16 nie modernizują ?? chyba już czas najwyższy patrząc na to że 48 maszyn to jedyne co jest zdatne do walki

  7. Davien

    Ciekawe, jeden F-16 block 72 wychodzi Maroko 150mln z pakietem .

Reklama