Reklama

Siły zbrojne

Norwegia: morskie śmigłowce z USA zamiast z Europy

Śmigłowiec MH-60R Seahawk z 79.Morskiego Dywizjonu Śmigłowców Uderzeniowych.
Śmigłowiec MH-60R Seahawk z 79.Morskiego Dywizjonu Śmigłowców Uderzeniowych.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Stany Zjednoczone zatwierdziły wartą 1 mld dolarów sprzedaż Norwegii śmigłowców MH-60R Seahawk i związanego z nimi sprzętu - poinformował amerykański Departament Stanu.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Amerykański Departament Stanu 26 kwietnia poinformował, że wydał zgodę na sprzedaż Norwegii śmigłowców MH-60R Seahawk i związanego z nimi sprzętu wartą 1 mld dolarów. Według doniesień, umowa na zakup ma zostać podpisana latem bieżącego roku, ale Stany Zjednoczone w celu przyspieszenia dostaw zobowiązały się przekazać trzy MH-60R Seahawk z transzy przeznaczonej dla US Navy. Departament Stanu zatwierdził także możliwą sprzedaż do Norwegii wsparcia i usług dla samolotów C-130J, gdzie szacunkowy koszt ma wynieść 166 milionów dolarów.

Czytaj też

Rząd Norwegii zwrócił się o zakup sześciu 6 śmigłowców MH-60R. W połowie marca Minister obrony Norwegii Bjørn Arild Gram poinformował, że Norwegia chce zakupić 6 śmigłowców morskich MH-60R Seahawk. Śmigłowce te zastąpią uziemione od dawna europejskie NH90 NFH.

Reklama

Minister podkreślił, że zakup zwiększy zdolności Norwegii w monitorowaniu swoich rozległych terytoriów, w tym obszaru arktycznego. Śmigłowce mają być użytkowane przez Straż Wybrzeża (Kystvakten) z bazy lotniczej Bardufoss w okręgu Troms og Finnmark na północy kraju i będą służyć do patrolowania obszarów morskich, i misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR). Śmigłowce mają także otrzymać wyposażenie do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP).

Na pytanie dlaczego tylko 6 maszyn, minister argumentował, że obecnie niektóre misje mogą być wykonywane przez drony. Jednak przewiduje się, że to tylko wypełnienie luki, a kraj ten nadal będzie poszukiwał śmigłowców po uziemionych NH90 NFH, by nowe mogły działać np. na norweskich okrętach.

Minister powiedział także, że Norweskie Siły Zbrojne wyślą do Danii personel, ponieważ kraj ten od 2016 roku, użytkuje Seahawki. Celem jest wyciągnięcie wniosków z doświadczeń, jakie Duńczycy mają z tym śmigłowcem.

Czytaj też

Według zapowiedzi ministra pierwsza dostawa miałaby miejsce latem 2025 roku i trwałaby do 2027 roku. Decyzja o zakupie amerykańskich MH-60R jest podyktowana decyzją o uziemieniu i wycofaniu 10 czerwca 2022 NH90 NFH. Maszyny zakontraktowano w 2001 roku i dostawę 14 śmigłowców do końca 2008 roku. Na dzień anulowania umowy jedynie 8 z nich dostarczono w pełnej konfiguracji. Sześć z tych śmigłowców było przeznaczonych dla norweskiej marynarki wojennej do zwalczania okrętów podwodnych, a pozostałe osiem do misji obserwacyjnych i ratowniczych straży przybrzeżnej.

Śmigłowce nigdy nie osiągnęły gotowości operacyjnej zbliżonej do planowanej. Zgodnie z oficjalnym komunikatem Norweskie Ministerstwo Obrony w lutym 2022 r. zwróciło się do Sił Zbrojnych, wspólnie z Forsvarsmateriell i Forsvarets Forskningsinstitutt (Instytut Badawczy Sił Zbrojnych), o przeprowadzenie kompleksowego przeglądu możliwości norweskiego śmigłowca morskiego. W raporcie z tego audytu stwierdzono, że nawet przy znacznych dodatkowych inwestycjach nie byłoby możliwe doprowadzenie gotowości i dostępności NH90 do poziomu, który spełniałby norweskie potrzeby. Na tej podstawie podjęto decyzję o rezygnacji z tych śmigłowców.

Czytaj też

Loty norweskich NH90 zostały wstrzymane, a wszystkie zaplanowane operacje anulowane. Ministerstw obrony Norwegii uprawniło agencje FMA do wycofania się z umowy i wystąpienia o zwrot 5 mld koron, czyli około 490 mln euro. Norwegia obok Szwecji i Australii jest jednym z krajów, które zrezygnowały z eksploatacji śmigłowców NH90 w związku z opóźnieniami dostaw, ograniczoną gotowością i kosztami obsługi.

Seahawk to amerykański dwusilnikowy wojskowy śmigłowiec wielozadaniowy. Używany m.in. do walki z okrętami podwodnymi, walki w powietrzu i oraz operacji poszukiwawczych i ratowniczych, działań patrolowo-lącznikowych. Śmigłowce te w Europie są użytkowane także przez Danię i Grecję a wkrótce także przez Norwegię. Hiszpania jest w trakcie zakupu. Specyfikacja maszyny jest następująca: długość: 19,8 metra; masa: 10.206 kilogramów; prędkość przelotowa 253 kilometry na godzinę; zasięg: 454 kilometry.

Reklama

Komentarze (1)

  1. Pdrbosw

    Eurobubel w pełnej krasie!!

Reklama