Siły zbrojne

Szwecja wymienia NH90 na Black Hawki

NH90
Hkp14F czyli morski wariant szwedzkiego śmigłowca NH90.
Fot. forsvarsmakten

Zgodnie z nowym planem zakupowym, ogłoszonym 1 listopada 2022 roku, Szwecja planuje wycofać śmigłowce NH90 i zastąpić je w roli maszyn wielozadaniowych kolejnymi UH-60M Black Hawk. W kwestii wersji morskiej nie wybrano jeszcze następcy. Tym samym Szwecja stanie się trzecim w ciągu ostatnich 12 miesięcy krajem, który rezygnuje z maszyn NH90.

Szef sztabu szwedzkich sił zbrojnych gen. Micael Byden ogłosił decyzję w kwestii śmigłowców w ramach szerszego planu rozwoju sił zbrojnych do roku 2035. Istotnym elementem okazała się wymiana floty śmigłowców. - „Proponujemy zakup nowego śmigłowca morskiego i dodatkowych śmigłowców do działań lądowych Helikopter 16 (Hkp 16 to szwedzkie oznaczenie UH-60M)" – stwierdził gen. Byden. Decyzja jest związana z opóźnieniami w zakresie dostaw i gotowości operacyjnej maszyn NHIndustries NH90.

Czytaj też

Sztokholm zamówił w 2001 roku osiemnaście NH90. Zakładano, że trzynaście będzie reprezentowało wariant wielozadaniowy Hkp 14E, a pięć morską wersję zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych Hkp 14F. Wszystkie śmigłowce miały też być dostosowane do wykonywania zadań SAR. Trzynaście lat później, pod wpływem podejrzanych działań rosyjskich okrętów podwodnych, podjęto decyzję o zmianie proporcji na 8 maszyn Hkp 14E i tyle samo Hkp 14F... Co pokazuje jakie problemy i opóźnienia nękały ten program, gdyż dostawy maszyn powinny zakończyć się osiągnięciem gotowości operacyjnej w 2008 roku. Tymczasem ostatni śmigłowiec NH90 przekazano stronie szwedzkiej w 2019 roku.

UH-60M Black Hawk Szwecja
Szwedzkie śmigłowce UH-60M Black Hawk.
Fot. forsvarsmakten

Ubocznym skutkiem tej sytuacji była decyzja o pozyskaniu w 2010 roku za pośrednictwem systemu FMS 15 śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky UH-60M Black Hawk. Miały one zabezpieczyć działania SAR oraz potrzeby transportowe. Między innymi podczas misji w Afganistanie. Ostatecznie okazały się bardziej sprawne i dostępne niż Hkp 14E. Stąd decyzja o pozyskaniu kolejnych maszyn Black Hawk.

Czytaj też

Jeśli chodzi o morski wariant NH90 to po dokonaniu na początku roku audytu floty NH90 ustalono nie tylko, że jest poważny problem z gotowością operacyjną, ale też szwedzka marynarka potrzebuje unowocześnienia Hkp 14F w zakresie zwalczania okrętów podwodnych. Dlatego zdecydowano o wycofaniu również floty morskich NH90 i zastąpienie ich niesprecyzowanym typem śmigłowca ZOP. Nie jest wykluczone, że wybór padnie na MH60R Seahawk ale w tym zakresie żadne deklaracje nie padły.  

Szwecja tym samym staje się trzecim państwem, po Australii i Norwegii, który zdecydował się zrezygnować z eksploatacji śmigłowców NH90 w związku z opóźnieniami dostaw, ograniczoną gotowością i kosztami obsługi. W najbliższym czasie należy spodziewać się uruchomienia procedur zakupowych, gdyż śmigłowce zapewniają zdolności, na które jest ogromne zapotrzebowanie w szwedzkich siłach zbrojnych.

Komentarze (2)

  1. Kącik historii

    Podobnie ta sama firma czyli Leonardo dała ciała z modernizacją Sokołów, zarówno w wersji morskiej jak i lądowej. Ciekawe jak będzie z zakupionymi od tej firmy miny 32 AW159...

    1. Al.S.

      Leonardo jest jedynie mniejszościowym udziałowcem konsorcjum NHIndustries i posiada 1/3 udziałów.. W momencie powstawania NH90 konsorcjum Leonardo jeszcze nie istniało, była włoska Augusta i brytyjski Westland. NH90 jest głównie produktem Airbus Helcopters, mającego 62,5% udziałów. Śmigłowiec ten jest głównie dziełem Francuzów z dawnej Aérospatiale, tych samych od EC725 Caracal. Jak masz coś napisać to najpierw sprawdź, bo walnąłeś piramidalną bzdurę. A kącik też wypadałoby kiedyś odgrzybić i odkurzyć.

    2. Qba

      Zapewne tak jak z AW101 które miały być dostarczone w zeszłym roku

    3. Darek

      Qba... do tego ,,zapewne" jakąś analizę dopiszesz, czy tylko piszesz aby zaistnieć jak zwykle?

  2. Qba

    UK wybiera następcę Pum, w programie NMH zostało 4 kandydatów.