Reklama

Siły zbrojne

Niszczyciel min Albatros stacjonuje w Gdyni już na stałe [FOTO]

Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl

Jak już informowaliśmy w piątek Marynarka Wojenna odebrała ze stoczni Remontowa Shipbuliding w Gdańsku drugi niszczyciel min projektu 258 o nazwie Albatros. W środę okręt po raz pierwszy jako własność Marynarki Wojennej wszedł do swojego portu macierzystego jakim jest Gdynia.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Na Albatrosie niedługo zostanie podniesiona bandera wojenna i będzie pełnoprawnym Okrętem Rzeczpospolitej Polskiej czyli ORP. Otrzymał on już numer taktyczny 602 i wejdzie w skład 13.Dywizjonu Trałowców im. adm. floty Andrzeja Karwety w Gdyni, należącego do 8.Flotylli Obrony Wybrzeża im. wiceadm. Kazimierza Porębskiego w Świnoujściu.

Albatros (602) w główkach Gdyńskiego portu
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl

Na razie na pokładzie dziobowym Albatros nie ma jeszcze okrętowego systemu uzbrojenia czyli OSU-35K z armatą kalibru 35 mm. Prawdopodobnie zostanie on zainstalowany dopiero jesienią tego roku.

Reklama
Albatros w całej krasie na tle portu wojennego
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl

Po wielu latach przygotowań i prac koncepcyjnych 23 września 2013 roku podpisano umowę na budowę prototypu 258/1 z opcją na dwie seryjne jednostki. Prototyp, który otrzymał nazwę ORP Kormoran (601) uroczyście wcielono do 13.Dywizjonu Trałowców w Gdyni i podniesiono na nim banderę 28 listopada 2017 roku. Niecały miesiąc później podpisano kolejną umowę na dwa seryjne okręty i pakiet wsparcia logistycznego dla całej trójki.

Na pokładzie dziobowym Albatrosa czeka przygotowane miejsce na armatę 30 mm OSU-35K
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl

Pierwotna umowa na nie opiewała na kwotę 1,186 mld zł brutto i zakładała przekazanie zamawiającymi jednostki 258/2 w lutym 2021 roku, a jednostki 258/3 w grudniu 2021 roku. W trakcie ich budowy wprowadzono szereg zmian wynikających z badań eksploatacyjno-wojskowych prototypu. W wyniku negocjacji 14 sierpnia 2020 roku podpisano kolejny aneks, zwiększający cenę budowy dwóch seryjnych okrętów o 115 mln zł brutto do 1,39 mld zł. Ostatecznie obie jednostki są oddawane do służby odpowiednio w sierpniu i listopadzie br. W czerwcu br. MON zamówił trzy kolejne okręty, z terminem dostaw 2026-2027, za kwotę niemal 2,5 mld zł brutto. Serię niszczycieli min buduje konsorcjum pod wodzą Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, z udziałem Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej w Gdyni i PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.

Czytaj też

Całe śródokręcie Albatrosa zajmuje przestronna nadbudówka na której stoi sterówka, maszt, komin, łodzie okrętowe i inne wyposażenie
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Pokład rufowy Albatrosa zajęty jest głównie przez wyposażenie służące do wykrywania i zwalczania min morskich
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Albatros w widoku od rufy
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Reklama

Komentarze (2)

  1. "Pułkownik" Michał

    Trochę z innej beczki. Firmę ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich stworzyła prototyp pojazdu podwodnego Kronos. Małej podwodnej jednostki o zastosowaniach i cywilnych i bojowych (10 osób desantu i minitorpedy). Może by tak Defence24 popełniło artykuł na temat tej koncepcji? Może koncepcja utworzenia eskadry mini okrętów podwodnych ze specjalsami na pokładach miałaby u nas sens. ;)

  2. ΚrzysiekS

    PMW powinna skończyć z sowiecką nomenklatura "okręt projektu 2137". Amerykanie potrafią nazywać swoje statki od bohaterów narodowych a my... 100 procent żenua.

    1. SpalicKreml

      Sluszna uwaga ,zgadzam sie w pelni. Ale tez maja oni potezna marynarke, u nas okrety wlansej konstrukcji ,i do tego ich serie.. to raczej ewenement a nie standard.

Reklama