Reklama
  • Analiza
  • Ważne
  • Wiadomości

Następca czeskich BVP-2. Cztery oferty w grze o 43 mld koron [Komentarz]

Czeskie ministerstwo obrony planuje sfinalizować w przyszłym roku przetarg na zakup 210 bojowy wozów piechoty, mających zastąpić eksploatowane od ponad 30 lat BVP-2 (licencyjny BMP-2). Wartość przetargu została oszacowana na 42,7 mld koron czeskich, czyli ponad 1,6 mld euro. Pod uwagę brane są cztery pojazdy: ASCOD, CV90, Lynx i Puma.

Fot. Jan Kouba / Ministerstvo obrany České Republiky
Fot. Jan Kouba / Ministerstvo obrany České Republiky

Minister obrony Republiki Czeskiej Lubomir Metnar udzielił 17 grudnia 2018 roku oficjalnej informacji rządowi Czech na temat trzech planowanych na rok 2019 kontraktów o łącznej wartości ponad 50 mld koron czeskich. Większość tej sumy, to wart 42,7 mld koron (ok. 1,66 mld euro) kontrakt na 210 bojowych wozów piechoty w wersjach, wśród których znajdzie się m. in. maszyna rozpoznawcza, dowódcza i medyczna oraz wóz wsparcia technicznego. Zawarcie umowy zaplanowano na sierpień 2019 roku, natomiast dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2020-2025. Planowany okres eksploatacji nowych pojazdów to co najmniej 30 lat.

Pozyskane w tym postępowaniu pojazdy mają zastąpić wozy BVP-2, czyli produkowane na licencji radzieckie BMP-2, w 71 i 72 batalionie zmechanizowanym, należącym do 7 Brygady Zmechanizowanej. Jest to najciężej uzbrojony związek taktyczny w siłach zbrojnych Czech, złożony obecnie z dwóch batalionów uzbrojonych w BVP-2 oraz batalionu czołgów T-72M4CZ, które również mają zostać zastąpione przez nowe wozy produkcji zachodniej.

Spośród siedmiu pierwotnie branych pod uwagę przez czeskie ministerstwo obrony bojowych wozów piechoty lista została zredukowana do czterech oferentów. Mają oni otrzymać na początku 2019 roku zapytania ofertowe od ministerstwa obrony Czech. Po testach poligonowych i analizie możliwości produkcyjnych na polu walki o wart 1,6 mld euro  kontrakt pozostały następujące propozycje:

  • BAE Systems Hägglunds AB z ofertą popularnych pojazdów CV90 produkowanych w Szwecji i wykorzystywanych przez wiele państw NATO.
  • General Dynamics Land Systems z austriacko-hiszpańską maszyną ASCOD, na bazie którego powstał Ajax, nowy bojowy wóz piechoty armii brytyjskiej.
  • PSM (konsorcjum Rheinmetall i KMW) z zastępującym w Bundeswehrze Mardery nowym bwp Puma.
  • Rheinmetall Landsysteme z nowym bwp Lynx który miał swoja premierę na Eurosatory 2016

Decyzja o wyborze jednej z tych ofert będzie w dużym stopniu uzależniona od udziału czeskiego przemysłu w realizacji kontraktu, ale też od możliwości szybkiej realizacji dostaw. Przez długi czas za faworyta uważano CV90, jednak w 2018 roku sytuacja zmieniła się ze względu na silne uaktywnienie się na tym rynku producentów niemieckich.

Zarówno Rheinmetall jak i KMW poszukują nowych rynków zbytu dla swoich pojazdów, licząc na to, że wybór Czech może wpłynąć również na inne kraje Europy Środkowej, które potrzebują w najbliższych latach wymienić sprzęt poradziecki. Chodzi nie tylko o blisko powiązaną z Czechami militarnie i w zakresie przemysłu zbrojeniowego Słowację, ale również o Węgry czy Rumunię.

Polska jest w sytuacji odmiennej, gdyż pomimo prowadzonych przez wiele lat negocjacji z producentami zagranicznymi zaangażowano znaczne środki w opracowanie własnego pojazdu oznaczonego BWP Borsuk. Wynika to przede wszystkim z wymogu pływalności z którego nie rezygnują siły zbrojne RP. Tymczasem produkowane na zachodzie bojowe wozy piechoty, podobnie jak najnowsze konstrukcje rosyjskie, poświęciły zdolność natychmiastowego pokonywania przeszkód wodnych na rzecz znacznego zwiększenia poziomu ochrony i siły ognia. W porównaniu z nimi BWP Borsuk może posiadać niższy poziom opancerzenia, które prawdopodobnie zostanie uzupełnione systemem aktywnej ochrony. 

Wartość szacowana na ponad 1,6 mld euro w przypadku zakupu 210 pojazdów przez Republikę Czeską daje pewne wyobrażenie o wydatkach, jakie czekają polskie siły zbrojne, których zapotrzebowanie na pojazdy tej klasy jest co najmniej pięciokrotnie większe. Warto dodać, że na 2020 rok Ministerstwo Obrony Narodowej zaplanowało zakończenie prac rozwojowych tej konstrukcji, co pozwoli na zakontraktowanie pierwszych dostaw pojazdów BWP Borsuk. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama