- Wiadomości
Największy transportowiec świata powstanie w Chinach. Licencja na An-225
W Chinach ruszy produkcji gigantycznych samolotów transportowych An-225 „Mrija”. Na licencji Antonowa będą one produkowane przez Airspace Industry Corporation of China (AICC). W pierwszej fazie umowy ma zostać zbudowany drugi egzemplarz samolotu, którego nieukończony kadłub od 20 lat czeka w Kijowie.

Obecnie istnieje jedynie jeden egzemplarz An-225 Mrija, eksploatowany przez Antonov Airlines. Jest on w stanie przewieźć ładunki o masie 250 ton i długości ponad 40 metrów. Ta maszyna jest intensywnie eksploatowana przez firmy z całego świata, które ustawiają się do Antonov Airlines w kolejce po wyjątkowe usługi transportowe. Zainteresowanie Chińczyków tą niepowtarzalną maszyną podsyciła jej majowa podróż z Europy do Australii ze 117 tonowym generatorem na pokładzie. Lądowanie w Perth obserwował ponad 20 tysięczny tłum. To wpłynęło na nastroje chińskich inwestorów, którzy od pewnego czasu wyrażali zainteresowanie sfinansowaniem produkcji kolejnych egzemplarzy An-225.
Obecnie na terenie zakładów Antonowa składowany jest drugi, nieukończony od 20 lat egzemplarz samolotu An-225 Mrija. W 2006 roku planowano ukończenie budowy i oddanie go do eksploatacji, lecz z powodu braku funduszy (koszty szacowano na ok. 300 mln dolarów) firma nie doprowadziła prac do końca. Zgodnie z zawartą 30 sierpnia umową pomiędzy Antonov Corporation i Airspace Industry Corporation of China (AICC) ma zostać ponownie uruchomiona produkcja samolotów An-225.
W ramach pierwszej fazy kontraktu zostanie w kijowskich zakładach ukończony wspomniany już drugi egzemplarz An-225 w znacznie unowocześnionej wersji. Otrzyma prawdopodobnie cyfrową awionikę i nowe silniki. W drugiej fazie umowa przewiduje uruchomienie licencyjnej produkcji An-225 na terytorium Chin, w zakładach należących do Airspace Industry Corporation of China (AICC).
Nie podano wartości kontraktu, ale wiceprezes Antonowa Aleksand Kocuba informował niedawno, że ponowne uruchomienie produkcji to wydatki rzędu 3-4 mld dolarów. Należy dodać do tego koszty przeniesienia produkcji do chińskich zakładów, szkolenia personelu i transferu technologii. Zainteresowanie usługami transportowymi maszyn o osiągach An-225 są jednak tak duże, nawet w samej Azji, że zdaniem AICC uzasadniają kosztowną produkcję.
Samolot An-225 został zaprojektowany i zbudowany w czasach ZSRR, w Kijowskich Zakładach Mechanicznych, w oparciu o maszynę An-124. Głównie zmiany polegały na zwiększeniu liczby silników do 6 oraz zwiększeniu długości o 14,9 m a rozpiętości o 15,1 m. Zastosowano również podwójny statecznik, gdyż pierwotnym przeznaczeniem An-225 Mrija był transport na grzbiecie rosyjskiego promu kosmicznego Buran.
Pierwszy lot odbył 21 grudnia 1988 roku. W marcu 1989 roku An-225 odbył lot w którym ustanowił 106 światowych rekordów w swojej klasie. Jego całkowita długość wynosi 84 metrów, wysokość 18,1 m, a rozpiętość skrzydeł 84,4 m. Maksymalna masa startowa to 640 ton, z czego do 250 ton może stanowić ładunek, przewożony w ładowni o długości 43 metrów i wysokości ponad 4 metrów. Prędkość przelotowa wynosi 800 km/h a zasięg z maksymalnym ładunkiem to 4500 km.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133