Reklama

Siły zbrojne

Najnowsze Apache wkraczają do British Army [WIDEO]

Autor. British Army

14 dostarczonych dotąd maszyn Boeing AH-64E Apache dla brytyjskiej armii jest przygotowywanych i testowanych w Wattisham Flying Station około 17 km od Ipswich. Pierwsze mają już za sobą loty próbne. W tym czasie w USA trenuje personel 3 Regiment Army Air Corps należącego do 1st Aviation Brigade Combat Team, który będzie pierwszą brytyjską jednostką uzbrojoną w nowe śmigłowce uderzeniowe.

Reklama

„Aby przygotować się do modelu E, pojechaliśmy do Stanów Zjednoczonych na czterotygodniowy kurs szkoleniowy, gdzie poznaliśmy płatowiec i jego systemy - oświadczył kapral Luke Salvatore, kieruje zespołem żołnierzy REME (Royal Electrical and Mechanical Engineers) obsługujących systemy radarowe, nawigacyjne, komunikacyjne i celownicze nowych brytyjskich Apache. Jak podkreślił, praca nad tymi nasznami jest bardzo motywująca - „pracuję z naprawdę dobrze poinformowanym i wyszkolonym zespołem nad najnowocześniejszą technologią".

Reklama

Czytaj też

Reklama

W 2017 roku Londyn zdecydował, że zamiast produkować maszyny na licencji jak eksploatowane od 2001 roku WAH-64D Apache AH1, zrealizuje przebudowę 38 śmigłowców tego typu na AH-64E w amerykańskich zakładach Boeinga w USA i pozyska dodatkowych 12 fabrycznie nowych maszyn. Zakończyło to trwającą kilka lat walkę pomiędzy Leonardo Helicopters i Boeingiem. Amerykanie proponowali AH-64E zgodne z amerykańskim standardem powstające w macierzystych zakładach w Arizonie, natomiast Włosi przebudowę WAH-64D w zakładach w Yeovill na Wyspach Brytyjskich, gdzie były montowane Apache AH1.

YouTube cover video

Pomimo tego, że oficjalnie reprezentują wersję AH-64E Version 6, to Brytyjskie Apache Guardian różnią się nieco od standardowych maszyn przeznaczonych np. dla US Army. Są one m. in. wyposażane w system samoobrony złożony z komponentów produkcji Leonardo, Thalesa i BAE Systems. W ramach przebudowy, podobnie jak w przypadku innych Guardian Apache wyposażono je w nowe, mocniejsze silniki, kompozytowe łopaty wirnika czy zmodernizowany radar kierowania ogniem Longbow o dwukrotnie większym zasięgu.

Czytaj też

Pierwsze dwa brytyjskie Apache Guardian przyleciały do bazy Wattisham w pod koniec listopada 2020 roku wraz z zespołem przeszkolonych w USA 20 specjalistów z 7 Aviation Support Battalion, Royal Electrical and Mechanical Engineers. To właśnie oni odpowiedzialni są za sprawdzenie i przygotowanie do lotu przygotowanie przywiezionych drogą powietrzną śmigłowców AH-64E Apache. Dotąd do bazy dotarło 14 maszyn które przechodzą niezbędne przeglądy i sprawdzenia, w tym również testy w locie. Niebawem śmigłowce mają trafić w ręcę użytkowników, czyli przeszkolonego w USA personelu i załóg 3 Regiment Army Air Corps wchodzącego w skład 1st Aviation Brigade Combat Team. Jednostka ta obecnie dysponuje maszynami Apache AH1.

Czytaj też

„AH-64E Apache to śmigłowiec szturmowy XXI wieku, który jest bardziej zabójczy, zwrotny, wytrzymały i zintegrowany, a także poprawi nasz sposób walki armii." - Uważa podpułkownik Simon Wilsey, dowódca 3 Regiment AAC, podkreślając jednocześnie - „Wszyscy w pułku - załoga lotnicza, technicy i personel naziemny - są dumni i podekscytowani, że mogą być liderem we wprowadzaniu AH-64E do brytyjskiej służby."

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. KD

    AH-64, niby stary ramol, a i tak w najnowszych wersjach jest znacznie lepszy od dużo młodszych Mi-28 i Ka-50.

    1. Laky

      Oj jest....

    2. Zniesmaczony

      Tak @KD, jest lepszy ale według ciebie, tak samo jak według ciebie F-22 nie jest następcą F-15C :D.

    3. Valdore

      Widzisz biedny Zniesmaczony trollu: F-22A miał byc następcą F-15 ale powstał w zbyt małej liczbie egzemplarzy tak więc następca F-15C bedzie najpierw F-15EX a potem jako pierwsze zaczna byc zastepowane przez NGAD. F-22 dopiero po 2035r będzie wycofywany.

  2. Monkey

    Piekielnie droga maszyna, ale najprawdopodobniej najepsza w swojej klasie na świecie. Mnie tylko martwi, jak powoli w róznych dziedzinach spadaja mozliwości produkcyjne przemysłu brytyjskiego. Co zaś do produkcji licencyjnej, to WAH-64 był niesamowicie drogi i dlatego finansowo opłaciło sie Brytyjczykom zakupić część nowych maszyn w USA i poprosić Boeing o konwersję pozostałych niż zlecić to Leonardo.

  3. Flaczki

    Ladna bestja, a kiedy on bedzie Polskim Krukiem?

    1. polski chrzan

      Oby nigdy, bo ten złom nadaje sie tylko do walki z antyszczepionkowcami :)

    2. Alaris

      Ten,, złom" przewyższa wszystko co Rosjanie mają w swojej armii.

    3. Laky

      Dokładnie 😉

  4. Sailor

    Przydało by się kilak takich. Zamiast wysłużonych Mi-24, które do niczego się już nie nadają. Może tylko do podtrzymywania nawyków pilotów.

    1. polski chrzan

      Pewna węgierska pilotka na ćwiczeniach w 2008 r. siedząc w swoim Mi-24 zestrzeliła dwa amerykańskie F-15, które wtedy ćwiczyły zwalczanie helikopterów, a same zostały zestrzelone :D

    2. Sidematic

      Mi-24 są świetnymi śmigłowcami tylko Polska nie potrafi ich zmodernizować ani kupić uzbrojenia. To MY jesteśmy ofermami a nie MI-24.

    3. Laky

      Śmigłowce serii Ka i Mi to są dopiero złomy😂😂😂

  5. Tani35

    O przydał by się. Chciała by dusza do raju. Ale będzie Mi-24 bo nie ma forsy. A raczej nie ma odwagi nikt tego dziadka wysłać do ...muzeum.