- Wiadomości
MON tworzy program dla klas wojskowych. Projekt rozporządzenia
Ministerstwo Obrony Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia wyznaczającego program nauczania w Oddziałach Przygotowania Wojskowego, jakie mają powstać w różnego typu szkołach średnich.

Rozporządzenie, którego projekt pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji, ma umożliwić określenie programu szkolenia realizowanego w Oddziale Przygotowania Wojskowego (OPW) ze szczególnym uwzględnieniem organizacji i formy zajęć realizowanych w ramach programu szkolenia, miejsca ich organizacji oraz czasu trwania (z rozdziałem na zajęcia teoretyczne i praktyczne) oraz określenie warunków realizacji zajęć praktycznych. Projekt został opracowany na podstawie, zbieranych od 2017 r., doświadczeń z Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych.
Organizacja kształcenia
Przepisy wskazują warunki niezbędne do utworzenia Oddziału Przygotowania Wojskowego. W myśl Art 28a, ust.4 Ustawy z dn. 14 grudnia 2016 Prawo Oświatowe, że są to:
- zapewnienie warunków i odpowiednio wykwalifikowanej kadry do prowadzenia szkolenia, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie procedowanego rozporządzenia;
- występowanie potrzeb rekrutacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w danym regionie;
- możliwość zapewnienia wsparcia w prowadzeniu zajęć praktycznych, o których mowa w przepisach;
- pozytywna ocena dotychczasowej współpracy szkoły z jednostkami wojskowymi.
Projekt ustala minimalną ilość godzin w trakcie których ma być realizowane kształcenie - ma ona wynosić nie mniej niż 260 godzin. W liceum ogólnokształcącym:
- w klasie I co najmniej 30 godzin zajęć, w tym co najmniej 20 godzin zajęć teoretycznych i co najmniej 10 godzin zajęć praktycznych;
- w klasie II co najmniej 90 godzin zajęć, w tym co najmniej 25 godzin zajęć teoretycznych i co najmniej 65 godzin zajęć praktycznych;
- w klasie III co najmniej 90 godzin zajęć, w tym co najmniej 25 godzin zajęć teoretycznych i co najmniej 65 godzin zajęć praktycznych;
- w klasie IV co najmniej 50 godzin zajęć praktycznych w formie obozu szkoleniowego.
Z kolei w pięcioletnim technikum obejmuje:
- w klasach I i II łącznie co najmniej 30 godzin zajęć, w tym co najmniej 20 godzin zajęć teoretycznych i co najmniej 10 godzin zajęć praktycznych według rozkładu przyjętego przez szkołę;
- w klasie III co najmniej 90 godzin zajęć, w tym co najmniej 25 godzin zajęć teoretycznych i co najmniej 65 godzin zajęć praktycznych;
- w klasie IV co najmniej 90 godzin zajęć, w tym co najmniej 25 godzin zajęć teoretycznych i co najmniej 65 godzin zajęć praktycznych;
- w klasie V co najmniej 50 godzin zajęć praktycznych w formie obozu szkoleniowego;
Za realizację zajęć teoretycznych odpowiada szkoła, a zajęć praktycznych odpowiada szkoła i jednostka wojskowa wskazana przez szefa MON jednostka wojskowa (tzw. jednostka patronacka), według podziału określonego w programie szkolenia. Przy czym zajęcia praktyczne realizowane przez jednostkę patronacką nie muszą być prowadzone przez jej instruktorów, ale też instruktorów organizacji proobronnych współpracujących z tą jednostką. Opiekę sprawuje jednak niezmiennie nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły prowadzącej ten oddział. który współdziała z instruktorem jednostki wojskowej lub instruktorem organizacji proobronnej w zakresie realizacji szkolenia i przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
Szkolenie ma być podzielone na trzy etapy :
- zapoznawcze (I kl. LO/I i II kl. Technikum) - min. 30 godzin
- zasadnicze (II i III kl. LO/ III i IV kl. Technikum) - min. 180 godzin
- obóz szkoleniowy (IV kl. LO/V kl. Technikum) - min. 50 godzin
Podstawa programowa
W ramach szkolenia teoretycznego uczniowie realizują zajęcia w blokach teoretycznych: podstawy wychowania obywatelskiego i wojskowego, szkolenie prawne, szkolenie bojowe, szkolenie logistyczne.
Czytaj też: 47 kolejnych szkół dołącza do programu certyfikowanych klas wojskowych. "Wojsko na was czeka"
Podstawy wychowania obywatelskiego (etap zapoznawczy: 5 godzin teorii i 10 praktyki; etap zasadniczy: 9 godzin teorii i 9 praktyki) to blok kształtujący wiedzę młodych ludzi na temat Regulaminu Ogólnego SZ RP, zasad zachowania się i dyscypliny wojskowej (np. przepisów w zakresie noszenia munduru, stosunków przełożony-podwładny, drogi służbowej), musztry, historii i tradycji jednostki patronackiej oraz SZ RP. Uczniowie też etykę żołnierską i etos służby wojskowej, prawa żołnierza oraz jego obowiązki.
W ramach szkolenia prawnego (etap zapoznawczy: 1 godzina teorii; etap zasadniczy: 4 godziny teorii) uczniowie klas mundurowych poznają uregulowania prawne służby w wojsku, rodzaje służby, kryteria przyjęcia do służby oraz podstawy wiedzy na temat Międzynarodowego Prawa Humanitarnego Konfliktów Zbrojnych oraz zasady ochrony informacji i zakres odpowiedzialności w tej dziedzinie.
Blok szkolenia bojowego (etap zapoznawczy: 14 godzin teorii; etap zasadniczy: 25 godzin teorii i 117 godzin praktyki; obóz szkoleniowy - 40 godzin praktyki) obejmuje naukę strzelectwa, taktyki, rozpoznania, obrony przed BMR, terenoznawstwa, łączności, ratownictwa medycznego, zasad SERE czy ochrony i obrony obiektów.
Szkolenie logistyczne (4 godziny teorii w etapie zasadniczym i 10 godzin praktyki) ma zapoznać uczniów z wyposażeniem indywidualnym i zasadami dbania o nie, należnościami mundurowymi oraz zasadami ochrony środowiska i BHP podczas szkolenia wojskowego.
Obecnie rozporządzenie wraz z załącznikiem zostało skierowane do uzgodnienia z Rzecznikiem Praw Obywatelskich i Rzecznikiem Praw Dziecka.
Co z tego wyniknie?
Niezależnie od teoretycznych uwarunkowań programowych, kluczem okaże się prawidłowo dobrana oraz dysponująca możliwościami technicznymi kadra - tak nauczycieli jak i instruktorów delegowanych z jednostek patronackich. Teraz pozostaje mieć nadzieję, że doświadczenia z nauczania w tym zakresie wezmą pod uwagę także osoby odpowiedzialne za nauczanie przedmiotu "Edukacja dla Bezpieczeństwa" (dawniej Przysposobienie Obronne) w którego przypadku nie tylko podstawa programowa, ale cała filozofia nauczania wymaga przemyślenia, w zasadzie, "od zera".
(BS)
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]