Reklama

Siły zbrojne

Mniej indyjskich Rafale ?

Fot. Wikimedia/CC3.0
Fot. Wikimedia/CC3.0

W obliczu narastającej francuskiej presji dyplomatycznej mającej na celu zakończenie negocjacji w sprawie zakupu samolotów Dassault Rafale ministerstwo obrony Indii ogłosiło, że liczba zamówionych maszyn może zostać zmniejszona. 

Hindusi rozważają obniżenie zamówienia z planowanych 126 sztuk samolotów Rafale do 80. Mogłoby to pozwolić na zmieszczenie się w zakładanych kosztach programu pozyskania nowych myśliwców. Gdy w 2007 roku przetarg był otwierany wartość całego programu szacowano na 12 mld USD. W momencie zwycięstwa francuskiej oferty w styczniu 2012 roku kwota transakcji urosła do 18 mld USD. Obecnie jednak wraz kosztami eksploatacji, transferu technologii i utworzenia linii montażowej ocenia się, że Indie będą musiały zapłacić za pozyskanie 126 Rafale ponad 20 mld USD. Dodatkowo rząd Indii w momencie podpisania kontraktu będzie musiał przekazać firmie Dassault 1.5 – 2 mld USD zaliczki, co będzie równoznaczne z ograniczeniem zakupów innych typów uzbrojenia.

Według urzędników ministerstwa obrony w New Delhi to wzrost kosztów i spory o podział produkcji pomiędzy Dassault i Hindustan Aeronautics Limited (HAL) doprowadziły do zamrożenia podpisania kontraktu na najbliższe kilka miesięcy. Francuzi zostali też ponownie poproszeni przez władze Indii o przyjrzenie się kwestii kosztów sprzedaży Rafale. Jednym z elementów indyjskiej presji w tej kwestii jest groźba ograniczenia zamówienia do 80 sztuk.

Rafale dla Indyjskiej Marynarki Wojennej

Warto przy tym zauważyć, że nawet gdyby Indyjskie Siły Powietrzne kupiły mniej Rafale niż pierwotnie zakładano Francuzi wciąż mogą dalej liczyć na sprzedaż dodatkowych samolotów w przyszłości. Kupcem mogłaby być Indyjska Marynarka Wojenna, która w przyszłości będzie potrzebowała pozyskać nowe samoloty dla dwóch właśnie budowanych lotniskowców klasy Vikrant: INS Vikrant i INS Vishal. Wprawdzie dla jedynego obecnie posiadanego przez Indie lotniskowca INS Vikramaditya (zmodyfikowany sowiecki krążownik lotniczy typu Kiev – Admirał Gorszkow) zakupiono samoloty Mig-29K to ponowny wybór rosyjskiej maszyny dla nowych okrętów nie jest przesądzony. Indie rozważają więc oprócz opracowania pokładowej wersji własnego myśliwca HAL Tejas pozyskanie samolotów Rafale M, które są podobnej wielkości, co Migi-29K ale przenoszą znacznie więcej uzbrojenia. Prawdopodobnie każdy z nowych lotniskowców będzie przenosić ok. 30 myśliwców, których część będzie produkcji krajowej, a część zostanie kupiona za granicą. Indyjska Marynarka Wojenna nie sprecyzowała jednak do tej pory ile maszyn klasy Rafale zostanie pozyskanych.  

Andrzej Hładij

Reklama

Komentarze (2)

  1. Lotnik

    A kiedy Polska zacznie w końcu produkować własne samoloty ? Przed wojną potrafiliśmy !

    1. Elf

      kto niby w Polsce ma budować samoloty skoro sprzedano cały nasz przemysł lotniczy? puknij się w głowę... przed wojną to co innego niż dzisiaj... dziś Francja i Anglia łączą nawet siły, USA ma kłopoty przy konstruowaniu jednej maszyny a ty chcesz aby Polska budowała.. odpowiadając na twoje pytanie wprost: już nigdy Polska nie będzie żadnego samolotu budowała.. przegraliśmy swoje szanse w ciągu ostatnich 40 lat (łącząc czasy PRLowskie w których coś mniejszego mogliśmy samodzielnie budować ale nic co mogłoby zagrozić ruskom z czasami obecnymi, gdzie prawicowo-katoliccy politycy ze swoją religią liberalną sprzedali wszystko).

  2. fuhfuf

    A Polska kiedy zakupi? Kiedy w końcu do krajów NATO będą to sprzedawać ??

    1. Adam

      Pewnie nigdy, bo Rafale nie spełnia polskich wymagań co do integracji z uzbrojeniem od F-16.

    2. bolek

      Jak Francuzi zejdą z ceny.

Reklama