- Wiadomości
Ukraina otrzyma 150 platform bezzałogowych
Estońska firma Milrem Robotics dostarczy Ukrainie ponad 150 bezzałogowych platform lądowych THeMIS w ramach darowizny opłaconej przez Holandię. Ich montaż będzie odbywać się we współpracy z firmą VDL Defentec.

Autor. Tanel Meos
Bezzałogowa platforma THeMIS jest najbardziej rozpoznawalnym produktem estońskiej firmy (należącej od lutego 2023 roku do emirackiej EDGE Group PJSC, który od dawna jest wykorzystywany na Ukrainie (przynajmniej jeden udało się nawet zdobyć Rosjanom. Kijów dotychczas otrzymał 15 takich bezzałogowców, a w maju ogłoszono dostawę kolejnych 6 w odmianie ROCUS (Route Clearance Unmanned Systems) przeznaczonej do oczyszczania terenu z min.
We wrześniu wspomniana firma ogłosiła, że dostarczy na Ukrainę rekordową liczbę swoich bezzałogowych platform w ramach darowizny od nieokreślonego europejskiego kraju. Miała ona zostać zaplanowana z uwzględnieniem skalowalności produkcji zakładu (który autor miał okazję zobaczyć w zeszłym roku, co miało pozwolić na dodatkowe dostawy w przyszłości (jeżeli będzie taka potrzeba). Milrem odpowiadać miał także za szkolenie ukraińskich operatorów, jednak nie opublikował dokładnej liczby dostarczanych THeMISów.
Współpraca między naszymi rządami a wiodącymi partnerami z branży obronnej podkreśla, jak Europa może reagować na wspólne zagrożenia zwinnie i jednomyślnie (...) jesteśmy dumni, że możemy wspierać zdolności obronne Ukrainy dzięki naszym sprawdzonym w boju bezzałogowym pojazdom naziemnym THeMIS. — Kuldar Väärsi, dyrektor generalny Milrem Robotics
Na początku października estońska firma ogłosiła, że za opłacenie całej darowizny odpowiedzialna jest Holandia. Znaczna część bezzałogowców ma powstawać w ulokowanym na terenie holenderskiego miasta Born przedsiębiorstwie VDL Defentec, które będzie także odpowiedzialne za ich dostarczenie na Ukrainę. Powstanie tam linia montażu końcowego THeMISów (które tak naprawdę w Estonii też są montowane z zamówionych od kooperantów gotowych podzespołów). Będzie w tej kwestii współpracować z holenderską filią Milrema – Milrem Robotics Netherlands.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Tym samym darowizna ta nie tylko wspomoże Ukrainę, ale także pozwoli na zwiększenie potencjału europejskiego przemysłu obronnego. Dla estońskiej firmy oznacza to największy otrzymany dotychczas kontrakt, pozwalający na dalszy rozwój nie tylko THeMIS-a, ale także innych projektów.
Ta inicjatywa podkreśla siłę współpracy między partnerami w europejskim przemyśle obronnym oraz ich zdolność do skalowania i bezpośredniego wkładu w bezpieczeństwo międzynarodowe. Uruchomienie linii montażowej w Born wspiera tę darowiznę i tworzy fundament pod przyszłą produkcję i innowacje między Milrem Robotics a VDL w Holandii. — Willem van der Leegte, prezes VDL Groep
THeMIS to bezzałogowa, zdalnie sterowana platforma gąsienicowa o masie 1620 kg i nośności 750 kg, za której poruszanie odpowiada napęd hybrydowy (diesel-elektryczny). Cały układ napędowy i moduł sterowania znajduje się na bokach pojazdu, które obiegają gąsienice. Pomiędzy nimi umieszczona jest platforma, mogąca służyć do transportu ładunków lub sprzętu specjalnego, a nawet uzbrojenia. Bezzałogowiec może poruszać się do 10 godzin, w tym około 90 minut w trybie „cichym”, gdy wykorzystuje tylko napęd elektryczny. Prędkość maksymalna to około 35 km/h, a zasięg zależy od warunków terenowych, gdyż sterowanie pojazdem jest realizowane przez operatora drogą radiową.
Zobacz też
Oprócz sterowania pojazdem, jego sensorami i systemem uzbrojenia, możliwe jest również transmitowanie zebranych przez niego danych, np. w postaci obrazu, do odpowiednich systemów dowodzenia. Pojazdy THeMIS UGV były wykorzystywane w Mali przez estoński kontyngent biorący udział w operacji przeciw powstańczej Barkhane. Pojazdy THeMIS Cargo CASEVAC i THeMIS ROCUS są obecnie wykorzystywane przez Siły Zbrojne Ukrainy w wojnie z Rosją. THeMIS jest użytkowany przez 19 państw, w tym osiem wchodzących w skład NATO: Estonię, Francję, Niemcy, Holandię, Norwegię, Hiszpanię, Szwecję, Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone. Czyni to estońską konstrukcję najczęściej używanym UGV w swojej klasie wielkości.

Autor. FMV - Försvarets materielverk
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]