Holenderski NH90 rozbił się na Karaibach

20 lipca 2020, 11:18
NH90 NFH Holandia
Fot. Koninklijke Luchtmacht

Śmigłowiec morski NH90-NFH holenderskiej marynarki wojennej rozbił się około 12 km od wybrzeża Aruby, jednej z wysp Małych Antyli. Dwóch członków załogi zginęło na miejscu, dwóch kolejnych trafiło do szpitala bez poważnych obrażeń. Przyczyny katastrofy nie są znane, dlatego Niderlandy uziemiły do odwołania całą flotę śmigłowców NH90.

Maszyna rozbiła się podczas rutynowego lotu z Aruby do Curacao. Śmigłowiec NH90-NFH o numerze N-324 był oddelegowany do służby na okręcie patrolowym HNLMS Groningen w ramach ochrony wód terytorialnych Aruby, która jest holenderskim terytorium zależnym. Brak jest informacji o przyczynach zdarzenia w którym zginęli pilot i koordynator taktyczny (TACCO) a dwie osoby znajdujące się w tylnej kabinie maszyny nie doznały poważniejszych obrażeń. Obecnie trwają działania śmigłowca ratowniczego i płetwonurków w celu odzyskania czarnych skrzynek dla ustalenia przyczyny tragedii.

Do czasu wyjaśnienia sytuacji zawieszono loty pozostałych 19 maszyn NH90 znajdujących się na wyposażeniu floty Niderlandów, które należą do 860 eskadry z macierzystą bazą w De Kooy. Warto podkreślić, że dotąd śmigłowce NH90 zaliczano do maszyn dość bezpiecznych. Spośród ponad 420 maszyn dostarczonych różnym siłom zbrojnym na świecie dotąd poważne wypadki miało 6. Wśród tych wydarzeń w trzech zginęli ludzie (we Włoszech w 2008 r i Omanie w 2017 r.), a karaibska katastrofa jest najbardziej tragiczna.

NH90 jest wielozadaniową maszyną o modułowym wyposażeniu powstającą w konsorcjum firm Airbus Helicopters, Leonardo Helicopters i Fokker. Zasięg śmigłowca przy prędkości przelotowej 260 km/h to 982 km, a pułap działania wynosi 6 tys. metrów. W wersji morskiej NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) może przenosić sprzęt i uzbrojenie niezbędne do zwalczania okrętów podwodny, lub do realizacji misji SAR.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 27
Reklama
Ferro
poniedziałek, 20 lipca 2020, 20:57

Skąpcy nie dali na części i przeglądy. A nasi skąpcy od razu podniosą że jak to ? Nie pływający ?

Cao Bang
poniedziałek, 20 lipca 2020, 13:53

Europejski badziew do niczego się nie nadaje. Drogi i awaryjny. Jeśli kupować to tylko amerykańskie.

Gts
poniedziałek, 20 lipca 2020, 21:21

A popatrz, jakoś Airbus na rynku cywilnym dominuje Boeinga. Za chwilę się okaże że 737 MAX do lotów poza USA już nie wróci. Amerykańska metoda na zarządzanie korporacjami okazuje się fatalna w skutkach. Wyrzucanie z pracy amerykańskich inżynierów, zatrudnianie półamatorów imigrantów byle taniej było, zlecanie ważnych części projektu studentom w Indiach, żyłowanie zysków na wallstreet choćby przez skupowanie własnych akcji i masz swoje amerykańskie maszyny.

Cao Bang
poniedziałek, 20 lipca 2020, 22:03

Skowyt czerwonych trolli nie zagłuszy faktów, że na drodze politycznego porozumienia powstał śmigłowiec którego nikt nie lubi. Ani podmioty narodowe, które są częścią NHI, ani armie go użytkujące, ani ministrowie finansów którym przyszło za to płacić. Trudno go porównywać z BH z którym, w założeniu miał konkurować.

vvv
wtorek, 21 lipca 2020, 10:01

uh-60 ma byc odpowiednikiem nh-90? :D a to dooooobre. na dodatek nh-90 to swietna maszyna i 2x bardziej pojemna niz uh-60 ktory wkrótce ma byc zastapiony nowa maszyną a do tego bardziej pojemna. oczywiscie nalezy odroznic pelnokrwiste uh-60l, mh-60, hh-60 od badziewia s-70i.

Cao Bang
wtorek, 21 lipca 2020, 14:52

Tak. Od chwili gdy program Nato Helicopter przestał tylko dotyczyć śmigłowca pokładowego i wycofali się z niego Amerykanie, to NH90 miał być europejskim odpowiednikiem BH. Założenia z lat 90 ubiegłego wieku. Teraz marketingowcy z NHi dorabiają ideologię do mega drogiej konstrukcji i finansowego fiaska programu.

W3-pl
wtorek, 21 lipca 2020, 12:24

Badziew wukopuje na pysk h225M w przetargu, dostawy na rok 2015??! Przed wyborem Chile , TAK wybrali starzy klienci airbusa, haha! Doucz sie

Realista
wtorek, 21 lipca 2020, 01:21

Chyba upadłeś na baniak. NH-90 sprzedaje się od ledwo ponad 10 lat i ma już 14 klientów eksportowych. Każdy kogo stać na prawdziwą jakość nie będzie kupował 40 letniej konstrukcji

jarema
wtorek, 21 lipca 2020, 10:49

Skoro piszesz o 40 letniej konstrukcji to dlaczego nadal produkują nadal kiepskiego Caracal?

Davien
wtorek, 21 lipca 2020, 13:33

Moze dlatego produkuja B.dobrego Caracala ze ma zaledwie 20 lat max:))

W3-pl
wtorek, 21 lipca 2020, 12:19

Niebotyczne 36 sztuki na calutkie NATO ?! Hoho

wtorek, 21 lipca 2020, 10:47

Pisząc o 40 letniej konstrukcji, na myśl przychodzi mi Caracal, którego konstrukcja to wczesne lata 70te, który też jest kupowany, a jest poprzednikiem NH90, oba śmigłowce dzielą te same probl

Davien
wtorek, 21 lipca 2020, 13:31

Widzisz Ichtamnietku ale Caracal to rok 2000 wiec cos ci sie potężnei pomerdało:) Caacal nei am zadnych problemów NH-90 wiec skończ kłamac.

Cao Bang
wtorek, 21 lipca 2020, 14:55

Żeby mieć jakieś problemy to by musiał zacząć latać. Jeśli nie jest używany, to i problemów nie ma.

Davien
czwartek, 23 lipca 2020, 14:20

Wow to co sie stało z Caracalami?? Bo lataja cały czas i to bez problemów:) A chwilowo uziemili je we Francji , podobnie jak cała reszte sprzętu bo nastapiły braki w zaopatrzeniu spowodowane intensywnym używaniem na misjach, gdzie H225M maja gotowoścoperacyjna pow 80%.

Cao Bang
wtorek, 21 lipca 2020, 10:39

Większość zakontraktowanych jeszcze w ubiegłym wieku przez uczestników programu. Belgowie po kilku latach użytkowania już wycofują swoje NH90.

Szept
wtorek, 21 lipca 2020, 13:18

I po co wypisysac takie głupoty. Maszyna miała spore problemy technicze alw sprzedaje sie dość regularnie. W Australi powstał nawet zakład ich produkcji. Z nowych zamówień w 2018 Katar kupił 28 szt a w 2019 Hiszpania 31. Niemcy otrzymają w latach 2019-2022 18 szt dla marynarki i domówili dalsze chyb 30 do dostarczenie koło 2025. Tak więc zamiast konabulować poczytaj trochę to nie boli.

Cao Bang
wtorek, 21 lipca 2020, 14:44

Twoje wpisy udowadniają mi, że czytanie może być bolesne. Czasownik będący synonimem zmyślania to „konfabulować”, a nie „konabulować”. Odosobniony przypadek Kataru nie jest reprezentatywny, bo zakupami uzbrojenia za petrodolary kupuje sobie przychylność innych państw. Niemcy czy Hiszpania są zmuszone do zakupów NH90 jako współwłaściciele Airbusa. Zakontraktowane ilości pochodzą jeszcze z ubiegłego wieku. Australia już szuka następców dla swoich śmigłowców od Airbusa, choć te nie osiągnęły jeszcze zakładanej gotowości bojowej. Ich wojska specjalne latają na BH, a nie na NH90. Belgowie tez je wycofują, choć to praktycznie nowe maszyny. Koszty utrzymania we Francji astronomiczne. Inni użytkownicy mają przynajmniej ten komfort, że nie muszą ich wykorzystywać operacyjnie w Afryce i tak oszczędzają.

EUropa
środa, 22 lipca 2020, 13:56

Wojska specjalne Australii przesiadaja sie na o lata swietlne lepszego NH90, nawet na tym portalu bylo. Czekali, az osiagna calkowita gotowosc i teraz porzucaja slabe i ciasne BH! Belgia wycofuje NH90 z tego samego powodu, z ktorego Austria wycofuje Eurofightery, mianowicie braku kasy! Obydwa kraje maja smieszne budzety MON i najzwyczajniej kasy nie starcza. W przypadku Austrii to mniej niz 1% PKb a Belgia po zakupie F35 i zbieraniu kasy na nowe fregaty, tez szuka wszedzie oszczednosci! Zauwaz, ze morskich MH90 nbie wycofali, bo potrzebna na fregaty, reszte tna jak popadnie, przede wszystkim z uwagi na koszty F35!! W Niemczech, NH90 jest bardzo chwalony i zolnierze sa zadowoleni, oczywiscie od ostatnich 3,4 lat, kiedy to Airbus Heli wreszcie dostarcza kompletne helikoptery a nie okrojone polprodukty i wreszcie jest kasa w budzecie na serwis i czesci, ktore to AH tez nareszcie dostarcza w odpowiedniej ilosci. Ogolnie zmieniono umowy serwisu( w DE to AH odpowiada za serwis NH90) i kary a nie jak kiedys poblazanie i zero konsekwencji. Teraz niemieckie NH90 sa calkiem OK i tym czym mialy byc od poczatku. To samo Eurofighter, jak sie kasa znalazla i podejscie do nadwornego dostawcy zmienilo to wszystko zaczyna hulac jak nalezy.

Davien
czwartek, 23 lipca 2020, 14:37

EUropa znowu.... Wojska specjalne Australii ciągle lataja na UH-60 w dość starej wersji bo MRH-90 Taipan ciągle nei ma wersji SOF i nigdy pewnei miec nie będzie bo do tej pory nei byli nawet w stanie zbudowac prototypu takiej wersji. Ich UH-60 maja zostac zastapione dopiero w 2021. Ani S-70A-9 ani MRH-90 nie mają ani wersji SOF ani CSAR, sa to zwykłe maszyny transportowe. aha, dziwne jakby NH-90 nei był lepszy od wiekowej australijskei wersji UH-60A:) Belgowie rezygnuja z TTH z uwagi na koszty i niska dostępność( zawodne?) w zamian biorą 15 H145M., apropo kosztów. Aha, co do kosztów to daruj sobei bajki o F-35 bo tylko sie osmeiszasz. jakoś ani Holandia, ani Włochy, ani Norwegia swoich NH-90 nei wycofuje a tez kupiły F-35:)) A co do neimeickich :"On 26 November 2019, the German Navy stated that the NH90 is not going operational at this time due to deficiencies in technical documentation not allowing safe operations". Apropo braku problemów.

Szept
wtorek, 21 lipca 2020, 17:52

Wyciąganie litdrówek jest takie małostkowe i złośliwe, wstydził byś się przyjacielu. Zostanę przy swoim, doczytaj bo wiesz że gdzieś grają ale nie wiesz gdzie. Na d24 w 2019 r był tekst że specjalsi Australii rozpoczęli przesiadkę z BH a opónienia wynikały z winy Australii.

Cao Bang
poniedziałek, 20 lipca 2020, 18:26

Czterdzieści godzin obsługowych na jedną godzinę lotu dla tego śmigłowca. Nie ma zadań, które by usprawiedliwiały takie proporcje i idące za nimi koszta. Okręt z taką maszyną pokładową trzeba by zmienić w pływający warsztat naprawczy. Pomnik kołchoźniczej europejskiej polityki gospodarczej z wymuszonym podziałem pracy. I jak widać jeszcze niebezpieczny dla załogi.

Aha
poniedziałek, 20 lipca 2020, 16:04

To jest pierwszy przypadek w historii NH90, wiec daruj sobie.

Davien
poniedziałek, 20 lipca 2020, 21:05

"Spośród ponad 420 maszyn dostarczonych różnym siłom zbrojnym na świecie dotąd poważne wypadki miało 6." Cos chyba ci znowu nie wyszlo.

Gnom
poniedziałek, 20 lipca 2020, 14:29

Które też niedawno spadły, patrz wersja S-92 dla kanady (CH-148) i kilka odmian Blackhawka. Technika ma to do siebie, ze się psuje, wiec lobbowanie zostaw lobbystom w korytarzach sejmowych.

Sceptyk
poniedziałek, 20 lipca 2020, 13:44

Caracale, tylko Caracale

W3-pl
wtorek, 21 lipca 2020, 12:14

Tylko w France a I nad Dunaj I Balaton to Bez " talerza" od spodu

Tweets Defence24