Reklama

Siły zbrojne

Lufy do Krabów, Kryli i Raków powstaną w Stalowej Woli

Fot. Archiwum Wojsk Lądowych via Inspektorat Uzbrojenia.
Fot. Archiwum Wojsk Lądowych via Inspektorat Uzbrojenia.

Budowana w Hucie Stalowa Wola lufownia będzie w pełni zdolna do prowadzenia produkcji na początku 2016 roku – podaje Polska Agencja Prasowa. Będzie wytwarzać między innymi elementy wykorzystywane w haubicach samobieżnych Krab i Kryl kalibru 155 mm.

Zgodnie z informacją przekazaną Polskiej Agencji Prasowej przez pełnomocnika Zarządu HSW Bartosza Kopyto lufownia ma być w pełni zdolna do prowadzenia działalności na początku 2016 roku. Inwestycja jest wspierana przez Ministerstwo Skarbu Państwa, jako projekt „Opracowanie i wdrożenie technologii obróbki mechanicznej luf, w tym długich powyżej 4,5 metra i kalibrze do 155 mm”.

Zgodnie z informacją MSP budowa lufowni ma „kluczowe” znaczenie dla rozwoju spółki i przyczyni się do „zwiększenia polskiego potencjału technologicznego i wytwórczego w zakresie uzbrojenia i sprzętu wojskowego.” Inwestycja pozwoli rozszerzyć zakres udziału HSW w pracach nad wytwarzaniem perspektywicznych środków artyleryjskich, jakie mają trafić na wyposażenie Wojska Polskiego.

Do chwili obecnej Huta Stalowa Wola posiadała zdolności do produkcji luf o kalibrze do 120 mm włącznie. Prowadzone prace umożliwią również wytwarzanie luf systemów artyleryjskich Krab i Kryl – kalibru 155 mm, z lufami o długości 52 kalibrów. Zakład będzie produkował również lufy m.in. do moździerzy samobieżnych Rak.

Przypomnijmy, że w grudniu 2014 roku została podpisana umowa na licencyjną produkcję podwozi gąsienicowych K9 do haubic Krab, na podstawie której do Wojska Polskiego będzie mogło trafić 120 systemów artyleryjskich tego typu. Z kolei w maju br. Wojsko Polskie zakończyło próby kwalifikacyjne zestawu moździerzy samobieżnych Rak.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (20)

  1. gosc

    bzdura. Powinni robić całe armato-haubice z Korei na licencji razem z pojazdem lądującym, a tak to wszystko z innej parafii /czyli składak/. Gdzie tu logika

  2. Khj

    Za stalowemiasto.pl Od poniedziałku pracownicy huty pracują tylko przez 4 dni w tygodniu. Powód: nie ma pracy… Czterodniowy tydzień pracy wynika z umowy, jaką związki zawodowe podpisały z pracodawcą. 800 osobowa załoga na razie nieco odpoczywa, ale już od połowy sierpnia będzie musiała wszystko nadrobić. Huta czeka na dostawy podwozi do armatohaubicy Krab. Transport ma przybyć do naszego miasta aż z Korei. Pracownik na takim układzie tygodniowym nie straci, ani nie zyska, nie będzie też pieniędzy za nadgodziny, bo suma dni pracy przez te miesiące się wyrówna. Nie ma wyjścia, takie są czasy i ten trudny okres trzeba będzie przeżyć. Pierwsze podwozie do Huty Stalowa Wola ma przybyć około 15 sierpnia 2015 roku. Od tego momentu załoga do pracy będzie stawiać się przez 6 dni w tygodniu. [p]AB

    1. Oj

      A co na to związki?

  3. niewiarek

    Uuuum to Kraby będą wyposażone w szmelc. Nie wierzyłem, nie wierzę i nigdy nie uwierzę w to, że HSW czy jakakolwiek polska huta potrafi wytworzyć odpowiedniej jakości stal.

    1. technik

      Wciskania kitu przez MSP cd. To nie jest lufownia !!! Tylko wydział obróbki mechanicznej luf na przykład. Proces produkcyjny zaczyna się od wytopu stali o odpowiednim (b. złożony!) składzie chemicznym i czystości (Cu, S, F, itd..) - można chyba jeszcze wykonać tylko w jednej polskiej hucie. No i oczywiście przy tej skali produkcji nie rozwiązany problem minimów hutniczych. Następnie elektrorafinacja (przetop elektrożuzlowy) - w żadnej polskiej hucie, następnie przekucie wlewka w półfabrykat - można w Polsce, następnie obróbka cieplna w piecach wgłębnych, z zerowym gradiendem temperatury, już nie można w Polsce. Pominąłem specjalnie szczegóły na temat procesu od wlewka do wsadu dla elektrorafinacji, obróbki cieplnej (temperatury hartowania i odpuszczania, fazy, czynniki chłodzące), osiągane właściwości, szczegóły na temat obróbki elektrochemicznej powierzchni wewnętrznych). Wniosek: półfabrykat, czyli gotowe odkuwki musimy kupić zagranicą.

    2. Ja

      No i pokazujesz kolego, że nie wiesz o czym piszesz!

  4. duzy

    witam , koledzy wiecie coś na temat krabów??? , kiedy dostawy??, produkcja??

    1. jjj

      czekamy na nowe podwozia z korei. 1 szt maja być import ...później produkcja ma być w Polsce. Szybciej może pojawić się kryl niz kolejne jednostki KRABA

    2. murison

      Kiedyś ktoś pisał tu na forum, że niby wieżę na podwoziu od K9 mają pokazać na MSPO. Ale czy to prawda? zobaczymy.

    3. Ja

      Piewrszy Krab na nowym podwoziu ma być pokazany w Kielcach.

  5. re

    Gdyby zaklad byl francuski i ulokowany w lodzi to wszystko byloby ok

    1. Oj

      Właśnie, a gdy by był amerykański to nie dostał byś klucza do zamka z klapy od silnika....

  6. Oj

    Tak więc TOTALNY upadek tych trzech programów - alleluja!!!

  7. buziak

    Wow. Bedziem robic swoje lufy. Spadłem z krzesła. Wstałem, siadłem. I spadłem jeszcze raz. Spółki wzięły się do roboty. Własne lufy!!!

  8. Stalowiak

    HSW Stalowa Wola produkował działa przed wojną i przez długi czas zajmował się tym zakład M-2 , teraz zakład należy do Liu gong Machinery Poland . Czyli HSW Stalowa Wola potrafi produkować lufy, teraz będzie nowa hala do produkcji i polskie dobre działa .

  9. niktważny

    W końcu. Ile lat po wyjechaniu ostatniego Rosyjskiego Żołnierza ?

  10. Maryjusz

    Sami zmierzli malkontenci.

    1. cynik

      nie malkontenci tylko realisci nauczeni 25cioma latami wolnosci

  11. ks

    Dobre wiadomości, dobre decyzje , a czy są jakieś nowe sprawdzone wiadomości w temacie PL01

    1. DoDo

      Tak jest jedna sprawdzona informacja w temacie PL01. Taka że była to jeżdżąca makieta , które NIGDY nie powstanie i całe szczęście .

  12. Dpmarath

    Czy lufowania jest budowana w oparciu o polską technologię, czy musieliśmy zakupić plany/ maszyny za granicą?

    1. Podbipięta

      Zakupiono pewne technologie i bardzo drogie obrabiary.

    2. vvv

      maszyny nie beda z Polski bo takich nie produkujemy. Jezeli nie mamy doświadczenia to pewnie ktoś nas poinstruował co i gdzie nalezy kupić

  13. Podbipięta

    O lufowni 155 mówiono już ze 3 lata temu.Wcześniej otrzymywaliśmy odkówki z Nextera. i gwintowalii je tylko .Teraz cały proces ma być nasz..Robili my tylko zamki.Co ciekawe.o ile się nic nie zmieniło to lufy do naszych 3O tek do Rośków są nadal robione we Włoszech.

  14. zdzich

    Ciekawe czy też (120mm) L55 ale mocno w to wątpię.Bo Niemcy na pewno na to nie pozwolili.

  15. technik

    A mają minimum 12 metrowe piece wgłębne o zerowym gradiencie temperatury? Nie słyszałem. Czyli muszą zagranicą kupić odkuwki.

    1. Dier

      Wszyscy w Europie kupują półwyroby francuskie.

    2. Szymon

      Albo taki piec jest częścią inwestycji. Nie wiemy tego.

    3. [sic!]

      I tak właśnie jest www.youtube.com/watch?v=IdkX1NR_-so

  16. Mireq

    Dobra wiadomość, kolejny duży krok w dobrym kierunku i realizacji wcześniejszych zapowiedzi

  17. Sky

    Kliknąłem na tytuł z myślą "świetna wiadomość, może w końcu coś co uciszy malkontentów", czytam artykuł - produkcja ma ruszyć na początku 2016, jeszcze lepsza wiadomość. Schodzę do komentarzy - a tutaj prawie same narzekania...

    1. Are

      Żeby zrobić dobrze, nie można byle szybciej. Jak by osiągnęli poziom Rheinmetala w ten rok z kawałkiem, to nic tylko się cieszyć.

  18. Kamil

    Nie rozumiem, dlaczego nie wykorzystamy podwozia K9 do kolejnych jednostek w tym także czołgów. Powinniśmy w miarę możliwości stworzyć wszystko oparte na dwóch platformach np: K9 i Rosomakach. Nie stać nas na różne wersje BWP, KTO i całej reszty jednostek opartych o podwozia T74 itd

    1. Troy

      Do jakiego czołgu mieli dać podwozie z K9 Leoparda czy Twardego ? innych nie mamy i nie planujemy poza kartonowym Andersem

    2. asdf

      Nie rozumiesz dlaczego? A no dlatego, że umowa na K9 była podpisana ledwo pół roku temu, a dwa ani jedno podwozie nie dotarło jeszcze do Polski. Więc można sobie gdybać

    3. Marek

      Tego jeszcze nie wiesz. Podwozie pojawiło się bardzo niedawno. Na razie do Kraba. W jaki sposób zostanie wykorzystana ta technologia w przyszłości, czas pokaże.

  19. jjj

    szkoda ze nie napisali jak długo będzie trwala produkcja luf? Będzie trwala 2 lata( tyle trwa hartowanie stali). To jeszcze sobie poczekamy

    1. qwas

      Hartowanie stali trwa ... 2 lata ?!?! To chyba w sredniowieczu, ale nie dzisiaj ...

  20. HSW fan

    strach się bać, mam nadzieję, że lufy nie będą pękać z dumy

    1. robol

      dzięki bogu to nie "bumar"

    2. eee

      To już jest nudne. Ale dawaj dalej, jakiś fan marudzenia na pewno się znajdzie. Pewnie niejeden.

    3. aaaa

      To nie Gliwice

Reklama