Siły zbrojne
Litwini odbierają kolejne niemieckie wozy
Litewska armia odebrała dwa ostatnie wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 przeznaczone do wsparcia gąsienicowych armatohaubic PzH 2000. Tym samym ich flota w tamtejszej armii zwiększyła się do 14 pojazdów.
Litwa pozyskała łącznie cztery wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 (chociaż początkowo ogłaszano zakup sześciu) przeznaczone do zabezpieczenia gąsienicowych armatohaubic PzH 2000, którtch 21 zakupiła w 2015 roku. Oprócz tego nabyła ona 26 wozów dowodzenia M5772A. Wszystkie wymienione pojazdy pochodziły z rezerwy sprzętowej Bundeswehry i kosztowały Wilno ponad 58 mln euro. W przypadku Bergepanzerów 2 miały one przejść nie tylko remont, ale także modyfikację. Ich odbiór odbył się w ramach dwóch partii po dwa egzemplarze każda. Nie jest znany pełny zakres prac dodatkowych na pojeździe.
🇱🇹We have strengthened the @LTU_Army with modernized Bergepanzer-2 recovery vehicles. Built on Leopard-1 chassis, they enhance our battlefield repair & evacuation capabilities. We now received the final delivery, completing this project as part of PzH2000 howitzers acquisition. pic.twitter.com/w27qjOWr49
— Lithuanian MOD 🇱🇹 (@Lithuanian_MoD) June 19, 2024
Co ciekawe, Litwini mają być zainteresowani modyfikacją/modernizacją pozostałych 10 Begepanzerów 2, jakie posiadają w linii. Pozwoliłoby to na zwiększenie zdolności żołnierzy wykorzystujących je jako wozy wsparcia dla innych pojazdów opancerzonych w litewskiej armii. W przypadku jednak zakupienia przez Wilno Leopardów 2A8 konieczne będzie kupienie nowego typu wozu zabezpieczenia technicznego o znacznie większych osiągach, ponieważ Bergepanzery 2 nie będą w stanie dostatecznie wspierać tej najnowszej wersji niemieckiego czołgu. W tym przypadku konieczne będzie nabycie Bergepanzerów 3 lub WiSENT-a 2.
Bergepanzer 2 to gąsienicowy wóz zabezpieczenia technicznego opracowany na podstawie podwozia czołgu podstawowego Leopard 1 -dzieli z nim 75 proc. części. Do samoobrony służą załodze dwa karabiny maszynowe MG3 kal. 7,62 mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. Wyposażenie specjalistyczne stanowi hydrauliczny żuraw, wyciągarka oraz lemiesz umieszczony z przodu. Żuraw umieszczony jest po prawej stronie, ma on możliwość obrotu w zakresie 270° i podnoszenia do 72°. Natomiast wyciągarka ma siłę wyciągu 35 000 N i długość liny 90 m. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM pozwalający na rozpędzenie tego ważącego blisko 40 ton pojazdu do 62 km/h. Obecnie są one używane przez takie kraje jak m.in. Niemcy, Polska, Ukraina, Litwa, Turcja, Norwegia, Dania, Grecja oraz Włochy.