Reklama

Siły zbrojne

Litwa kupuje setki niemieckich ciężarówek

Litewska Agencja Zasobów Obronnych ogłosiła podpisanie kontraktu z niemieckim koncernem Daimler Truck na zakup 230 samochodów ciężarowych Arocs oraz 141 egzemplarzy modelu Zetros.

Reklama

Wojna na Ukrainie

Reklama

Wartość zamówienia to około 216 mln euro. Umowa stanowi kolejne kluczowe ogniwo modernizacji litewskiej armii. Proces ten został zintensyfikowany w ostatnich latach. Nowe pojazdy pozwolą na usprawnienie m.in. działań logistycznych, odciążając pozostałą flotę samochodów ciężarowych. Dostawy mają być realizowane w latach 2023-30. Obecnie armia litewska już dysponuje 25 egzemplarzami Arocsów, które nabyła w 2021 roku, oraz 8 Zetrosów w wariancie ciągnika siodłowego zestawów niskopodwoziowych, m.in. do transportu samobieżnych armatohaubic PzH 2000.

Czytaj też

Pozyskiwane Zetrosy mają otrzymać żurawie hydrauliczne do załadunku i rozładunku i mają być przeznaczone m.in. do transportu amunicji do zestawów rakietowych. Zapewne będą one wchodzić w skład zaplecza logistycznego dla systemów rakietowych M142 HIMARS. Możliwe, że nowe wozy logistyczne pozwolą na zastąpienie części eks-holenderskich pojazdów DAF F218.

Reklama

„Nowoczesny sprzęt wojskowy pozwala naszym żołnierzom lepiej przygotować się do działań logistycznych i zapewnić niezbędną mobilność. Z lekcji wojny na Ukrainie wiemy, jak ważne jest posiadanie wysokiej jakości (pojazdów) zdolnych do przetransportowania niezbędnego sprzętu i amunicji w dowolne miejsce" – powiedział minister obrony narodowej Arvydas Anušauskas.

Czytaj też

Fot. Sonaz/CC BY-SA 3.0
Fot. Sonaz/CC BY-SA 3.0
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. Hmmm.

    Albo pozują na niedostępnych dla Polskich produktów, albo brakuje wyobraźni, bo jak zapewnią sobie serwis tych krzyżackich złomów w razie "W"? Będą je naprawiać mailowo? Nic nie zmądrzeli.

    1. doc_doc

      Szczególnie AROCS'y to maszyny sprawdzone milionami godzin pracy na budowach na całym świecie. Części zamiennych jest do oporu (jak do VW Golfa). Ja bym się bardziej martwił, że będą problemy z serwisem Jelczy jak jakaś zbłąkana rakieta trafi w magazyny fabryczne, na pewno takich części nie kupisz u sojuszników - bo ich nie mają. Uważam, że logistykę wojskową trzeba koniecznie opierać na rozwiązaniach cywilnych (sprawdzonych) - nie da się wszystkiego opancerzyć. Poligony i ćwiczenia w wojsku nigdy nie obciążą sprzętu tak jak np. codzienna praca na placach budów.

  2. ormo

    Ciekawe jak z wytrzymałością tych pojazdów na wojenne warunki eksploatacji. Oby nie okazało się , że też zostały zaprojektowane (tak jak PZH2000) na warunki ograniczonego konfliktu zbrojnego.

    1. xdx

      3000 strzałów to twoim zdaniem ograniczony użytek ? Oczywiście nie masz pojęcia o wytrzymałości rur w artylerii , ciekawe które wytrzymuje więcej.

    2. hermanaryk

      Z lufami PzH2000, biorąc pod uwagę ich wiek, wcale nie jest tak źle. Lufy do Kraba są wytrzymalsze, bo po prostu produkuje się je w nowszych technologiach. Gorzej jest z automatem ładowania PzH2000: jest awaryjny, a do tego brakuje części zamiennych. Wygląda na to, że producent zaniedbał badań wytrzymałościowych i dopiero intensywne użycie na Ukrainie pokazało, jak sprawa wygląda. I jeszcze jedno: 3000 strzałów to bardzo dobry wynik.

  3. gnagon

    Bałszczak zamawia kuuupe sprzętu bojowego w USA i Korei , a nic o zamówieniach sprzętu transportowego dla tych maszyn. Zero zamówień w jelczu tylko ta wieloletnia kroplówka po kilkanaście sztuk rocznie. Cichaczem od ciemnej floty dostaniemy przewoźne teleporty? Czy dalej star 266 bedzie zaopatrywał Abramsy i K2 i Himarsy

    1. hermanaryk

      Bądź łaskaw nie pisać bzdur. W ostatnich latach Jelcz produkuje rocznie około 400 pojazdów dla wojska.

  4. Cyber Will

    Polska produkuje Jelcze, Kraby, i inny sprzęt ale PGZ jest obłożony zamówieniami dla WP na DŁUGIE lata - i to mimo rozbudowy MOCY produkcyjnych., a ciągle powtarzane są takie naiwne (niezrozumiałe) pytania o polski eksport. Inna rzecz że Jelcze to nie koniecznie najlepsze ciężarówki swiata.

  5. rwd

    Jak to niemieckie ciężarówki? Może nie wiedzą że Polska produkuje Jelcze?

  6. DDR

    No zbudują jak Mercedes zainstaluje sobie najpierw pompy ciepła w fabryce i stanie się zeroemisyjny 🤣🤣🤣

Reklama