- Wiadomości
Lekkie bomby StormBreaker po testach operacyjnych [WIDEO]
Wiceprezes Raytheon Air Warfare Systems, Kim Ernzen, poinformowała o zakończeniu testów operacyjnych bomby kierowanej Rayhteon StormBreaker. Niewielka bomba działa w oparciu o trójstopniowy system namierzania.
![Bomba GBU-53/B - Stormbreaker. Fot. Raytheon [raytheon.com]](https://cdn.defence24.pl/2019/06/22/800x450px/YIVUafcMhRnUk5SvxHXa6qUimatRDjUmC47TePg6.e5v1.jpg)
GBU-53/B StormBreaker (określana pierwotnie jako SDBII - Small Diameter Bomb) została opracowana jako bomba o małej mocy, ale wysokiej precyzji rażenia. Naprowadzanie na cel zapewnia jej głowica optoelektroniczna wykorzystując jeden z trzech mechanizmów: opromieniowanie laserem, radar działający w pasmie milimetrowym oraz system namierzania w podczerwieni.
Zgodnie z zapewnieniami producenta, firmy Raytheon, przeprowadzane testy operacyjne potwierdziły skuteczność systemów naprowadzających - także w trudnych warunkach pogodowych. Według informacji przedstawionych przez Kim Ernzen, Wiceprezes Raytheon Air Warfare Systems, wyniki testów operacyjnych i próbnych zrzutów dowiodły wysokiej skuteczności StormBreakera.
Siłę niszczącą bomby zapewnia głowica o wadze 48 kg - niewiele ma ważyć również cały efektor, bo zaledwie 93 kg. W połączeniu ze stosunkowo niewielkimi wymiarami (długość 176 cm, średnica 15-18 cm) pozwala to zwiększyć liczbę przenoszonych pocisków podczas lotu - przykładowo, F-15 jest wstanie przenieść do 28 bomb. Założeniem jest w tym przypadku zmniejszenie liczby maszyn potrzebnych do wykonywania zadań, jednocześnie ograniczając też ryzyko wystąpienia wszelkiego rodzaju strat ubocznych ("collateral damage" - co ma szczególnie duże znaczenie podczas wykonywania zadań w terenie zurbanizowanym).
Czytaj też: Bombowce B-52 z inteligentnymi pociskami
Eksponowaną przez producenta zaletą jest też stosunkowo niewielka cena (koszt rzędu 130-230 tys. USD za sztukę). Zasięg GBU-53/B ma wynosić 69 mil (110 km) przy rażeniu celów nieruchomych i 45 mil (72 km) przy rażeniu celów ruchomych. StormBreaker ma być przystosowany do użycia z pokładu samolotów typoszeregu F-15 jak i F/A-18 oraz F-35.
Zakończenie testów operacyjnych jest jednym z dwóch kluczowych kamieni milowych na drodze do ogłoszenia wstępnej gotowości operacyjnej uzbrojenia. Drugim jest w tym przypadku zakończenie trwających prac nad integracją SDB z samolotami.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]