Reklama

Latający tankowiec dla europejskiej floty MRTT

A330 MRTT
Airbus A330 MRTT z międzynarodowej jednostki MMF.
Autor. Airbus Defence

Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NSPA) zamówiła dodatkowy wielozadaniowy samolot transportowy Airbus A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT) w celu rozbudowy floty MRTT (MMF) do 10 maszyn. Ogłoszenie zakupu jest następstwem decyzji Belgii o zwiększeniu liczby godzin do narodowej dyspozycji w wielonarodowym programie o dodatkowe 1100 w rozliczeniu rocznym. Multinational Multi Role Tanker Transport Fleet (MMF) zapewnia strategiczny transport, tankowanie w powietrzu i możliwości ewakuacji medycznej sześciu państwom-uczestnikom projektu: Belgii, Czechom, Niemcom, Luksemburgowi, Holandii i Norwegii.

Reklama

„Od momentu odebrania pierwszego samolotu w 2020 roku, a zwłaszcza od początku wojny na Ukrainie, flota MMF dba o suwerenność Europy i pokazuje możliwości wielozadaniowych latających tankowców" - powiedział Jean Brice Dumont, szef wojskowych systemów lotniczych w firmie Airbus Defence and Space. Wyjaśnił również, że obecne zamówienie NSPA stanowi częściową realizację opcji przewidzianej w kontakcie na dostawę dziewięciu zamówionych wcześniej samolotów, co świadczy o poziomie zadowolenia klientów". Opcja kontraktowa dotyczy czterech maszyn, więc obecna umowa z NSPA wykorzystuje ją w 25 procentach.

Reklama

Czytaj też

Reklama

MMF eksploatuje już siedem A330 MRTT. 23 marca jednostka osiągnęła wstępną zdolność operacyjną. Pełną zdolność operacyjną ma osiągnąć w połowie 2024 roku. Sukces wielostronnego programu lotniczego opiera się na doskonałej współpracy między NATO, państwami uczestniczącymi i przemysłem. Stanowi on również przykład tego, jak państwa mogą współpracować, łączyć i dzielić się zasobami, aby uzyskać stały dostęp do zdolności operacyjnych wymaganych na nowoczesnym polu walki.

Warto odnotować, że Polska była jednym z prekursorów tego programu, chcąc w ten sposób zoptymalizować koszty i zaradzić brakowi własnych tankowców w powietrzu, jednak MON wycofał się z tego projektu w 2016. W zamian ogłoszono analizy i program Karkonosze, czyli krajowej floty latających tankowców. Nie wyszedł on jednak poza fazę planowania.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Jednostka wspiera działania sojuszników na wschodniej flance NATO. Wcześniej była widoczna podczas ewakuacji cywilów i uchodźców z Afganistanu oraz wielonarodowych ćwiczeń w regionie Indo-Pacyfiku z udziałem niemieckich Sił Powietrznych. Oczekuje się, że dwa latające tankowce, które jeszcze nie zostały dostarczone, wejdą do służby w 2024 r., a obecnie zamówiony samolot zasili MMF pod koniec 2026 r. Samoloty A330 MRTT z MMF działają z głównej bazy MMU w Eindhoven (Holandia) oraz wysuniętej bazy w Kolonii (Niemcy).

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (2)

  1. DDR

    Na upadłość zachodnich armii odpowiedzią będzie pogłębiona integracja czyli kolejny kamyczek do ogródka Związku Socjalistycznych Republik Europejskich i jego postępowej wspólnej armii

  2. Denar

    Polska była w tym projekcie. Uzyskanie dostępu do tankowców powietrznych to de facto około dwukrotne zwiększenie liczby samolotów bojowych w walce. Decyzją Macierewicza Polska zrezygnowała z tego projektu.

Reklama