Reklama

Siły zbrojne

Latający tankowiec dla europejskiej floty MRTT

A330 MRTT
Airbus A330 MRTT z międzynarodowej jednostki MMF.
Autor. Airbus Defence

Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NSPA) zamówiła dodatkowy wielozadaniowy samolot transportowy Airbus A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT) w celu rozbudowy floty MRTT (MMF) do 10 maszyn. Ogłoszenie zakupu jest następstwem decyzji Belgii o zwiększeniu liczby godzin do narodowej dyspozycji w wielonarodowym programie o dodatkowe 1100 w rozliczeniu rocznym. Multinational Multi Role Tanker Transport Fleet (MMF) zapewnia strategiczny transport, tankowanie w powietrzu i możliwości ewakuacji medycznej sześciu państwom-uczestnikom projektu: Belgii, Czechom, Niemcom, Luksemburgowi, Holandii i Norwegii.

Reklama

„Od momentu odebrania pierwszego samolotu w 2020 roku, a zwłaszcza od początku wojny na Ukrainie, flota MMF dba o suwerenność Europy i pokazuje możliwości wielozadaniowych latających tankowców" - powiedział Jean Brice Dumont, szef wojskowych systemów lotniczych w firmie Airbus Defence and Space. Wyjaśnił również, że obecne zamówienie NSPA stanowi częściową realizację opcji przewidzianej w kontakcie na dostawę dziewięciu zamówionych wcześniej samolotów, co świadczy o poziomie zadowolenia klientów". Opcja kontraktowa dotyczy czterech maszyn, więc obecna umowa z NSPA wykorzystuje ją w 25 procentach.

Reklama

Czytaj też

Reklama

MMF eksploatuje już siedem A330 MRTT. 23 marca jednostka osiągnęła wstępną zdolność operacyjną. Pełną zdolność operacyjną ma osiągnąć w połowie 2024 roku. Sukces wielostronnego programu lotniczego opiera się na doskonałej współpracy między NATO, państwami uczestniczącymi i przemysłem. Stanowi on również przykład tego, jak państwa mogą współpracować, łączyć i dzielić się zasobami, aby uzyskać stały dostęp do zdolności operacyjnych wymaganych na nowoczesnym polu walki.

Warto odnotować, że Polska była jednym z prekursorów tego programu, chcąc w ten sposób zoptymalizować koszty i zaradzić brakowi własnych tankowców w powietrzu, jednak MON wycofał się z tego projektu w 2016. W zamian ogłoszono analizy i program Karkonosze, czyli krajowej floty latających tankowców. Nie wyszedł on jednak poza fazę planowania.

Czytaj też

Jednostka wspiera działania sojuszników na wschodniej flance NATO. Wcześniej była widoczna podczas ewakuacji cywilów i uchodźców z Afganistanu oraz wielonarodowych ćwiczeń w regionie Indo-Pacyfiku z udziałem niemieckich Sił Powietrznych. Oczekuje się, że dwa latające tankowce, które jeszcze nie zostały dostarczone, wejdą do służby w 2024 r., a obecnie zamówiony samolot zasili MMF pod koniec 2026 r. Samoloty A330 MRTT z MMF działają z głównej bazy MMU w Eindhoven (Holandia) oraz wysuniętej bazy w Kolonii (Niemcy).

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. DDR

    Na upadłość zachodnich armii odpowiedzią będzie pogłębiona integracja czyli kolejny kamyczek do ogródka Związku Socjalistycznych Republik Europejskich i jego postępowej wspólnej armii

  2. Denar

    Polska była w tym projekcie. Uzyskanie dostępu do tankowców powietrznych to de facto około dwukrotne zwiększenie liczby samolotów bojowych w walce. Decyzją Macierewicza Polska zrezygnowała z tego projektu.