- Wiadomości
Kto wreszcie naprawi okręt ratowniczy ORP „Piast”?
Inspektorat Uzbrojenia ogłosił 26 października br. przetarg na wykonanie naprawy głównej i dokowej okrętu ratowniczego ORP „Piast” o numerze burtowym „281”. Wojsko szuka więc wykonawcy prac na okręcie, który prawdopodobnie od ponad roku stoi już (i to dosłownie) w Stoczni Marynarki Wojennej.

Ogłoszenie Inspektoratu Uzbrojenia może zaskakiwać, ponieważ zgodnie z informacją umieszczoną na stronie Stoczni Marynarki Wojennej: „W dniu 25 marca 2015 r. Stocznia Marynarki Wojennej S.A., działając na podstawie umowy konsorcjum, zawarła umowę z Inspektoratem Uzbrojenia na naprawę średnią i dokową ORP „Piast”. Zakres prac na jednostce będzie obejmował naprawę urządzeń pomocniczych, komory dekompresyjnej, urządzenia wyciągowego dzwonu nurkowego, kadłuba oraz konserwacji zbiorników okrętowych. Ponadto przewidziana jest naprawa linii wałów, zestawu sterowego, systemów ogólnookrętowych, urządzeń nawigacyjnych i łączności, sprzętu wojskowego oraz wymiana wyposażenia pomieszczeń okrętowych”.
Tymczasem w ogłoszeniu Inspektoratu Uzbrojenia opublikowanym 26 października 2016 r. zaznaczono wyraźnie, że Marynarka Wojenna nadal chce wykonać naprawy: kadłuba, linii wałów, układu sterowania okrętem, zbiorników okrętowych, urządzeń nawigacyjnych, urządzeń łączności, niewyspecyfikowanego sprzętu wojskowego, komory dekompresyjnej, dzwonu nurkowego i pomieszczeń okrętowych. Dodatkowo zaplanowano wykonanie naprawy bieżącej silników głównych 6TD48 i silników spalinowych 6BAH22 oraz naprawy głównej urządzeń pomocniczych.
Pomimo więc, że ORP „Piast” miał być podstawiony do naprawy w Stoczni Marynarki Wojennej w piętnastym tygodniu 2015 r. – a więc w kwietniu 2015 r. - po ponad roku większość założonych wtedy prac nie zostało wykonana. W 2016 r. Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że prace mają pozwolić okrętowi na jak najszybsze odtworzenie zdolności taktyczno-technicznych. Dlatego wybrano procedurę przyśpieszoną, ponieważ „okręt 281 jest okrętem ratowniczym, którego głównym zadaniem jest zabezpieczenie działań okrętów podwodnych oraz dalekie holowanie”.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty będzie w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i zostanie przekazany jedynie Wykonawcom zaproszonym do składania ofert. Zadanie wiąże się z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli Zastrzeżone.
Założono, że Wykonawca ma na wykonanie naprawy nie więcej niż 450 dni od daty podpisania umowy. Inspektorat Uzbrojenia poinformował dodatkowo, że „W chwili obecnej okręt jest zacumowany w Stoczni Marynarki Wojennej w upadłości likwidacyjnej za co Ministerstwo Obrony Narodowej ponosi koszty, a jego stan techniczny nie pozwala na wykonywanie działań przewidzianych dla tego okrętu na rzecz Marynarki Wojennej RP. Powyższe przekłada się na radykalne obniżenie poziomu zabezpieczenia ratunkowego dla marynarzy oraz okrętów Marynarki Wojennej RP. W związku z powyższym należy, w jak najkrótszym czasie przywrócić pełną zdolność bojową okrętu 281 oraz powrót do linii”.
Wyboru Wykonawcy dokona się w oparciu o trzy kryteria: ceny – z wagą 60, okresu gwarancji – z wagą 20 i terminu wykonania zamówienia – z wagą 20. Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wyznaczono na 10 listopada br.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS