Reklama
  • Wiadomości

Kruk dla Wojska Polskiego. MON nie potwierdza doniesień ws. modernizacji Mi-24

Ministerstwo Obrony Narodowej nie potwierdza doniesień o planowanej modernizacji śmigłowców Mi-24 we współpracy z Ukrainą. MON przyznaje, że prowadzone są analizy w tym zakresie. Natomiast program Kruk jest na etapie fazy analityczno-koncepcyjnej, resort nie ujawnia szczegółów.

  • Fot. Sekcja Wychowawcza 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych
    Fot. Sekcja Wychowawcza 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych
  • Fot. Sekcja Wychowawcza 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych
    Fot. Sekcja Wychowawcza 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych

MON prowadzi obecnie analizy związane z modernizacją floty śmigłowców Wojska Polskiego. W odpowiedzi na pytanie o prowadzenie rozmów z Ukrainą, dotyczących unowocześnienia posiadanych przez polskie lotnictwo Mi-24, Centrum Operacyjne MON poinformowało: „Trwają analizy możliwych rozwiązań. Po podjęciu ostatecznej decyzji, opinia publiczna zostanie poinformowana o jej szczegółach”.

Czytaj więcej: "Nowy" śmigłowiec szturmowy Mi-24PU-1 na Ukrainie. Sukces, czy stagnacja? [WIDEO]

Resort obrony nie potwierdził więc doniesień o planowanej modernizacji Mi-24, choć takie rozwiązanie może być brane pod uwagę. Na razie jednak nie podjęto żadnych decyzji. „Trwa analiza potrzeb w zakresie modernizacji floty śmigłowców” – wskazuje Centrum Operacyjne MON.

Mi-24
Fot. Sekcja Wychowawcza 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych

Pierwotnie zakładano, że nie będzie głębszej modernizacji maszyn Mi-24D/W, a same śmigłowce zostaną w perspektywie zastąpione przez nowe wiropłaty uderzeniowe pozyskiwane w programie Kruk. Resort obrony nie ujawnia obecnie szczegółów harmonogramu zakupów nowych śmigłowców szturmowych w ramach tego projektu. Wiadomo jednak, że nadal trwa faza analityczno-koncepcyjna.

Trwa faza analityczno-koncepcyjna. Szczegółowe informacje dotyczące harmonogramu są niejawne.

Centrum Operacyjne MON

W oświadczeniu wydanym 1 grudnia ubiegłego roku ministerstwo poinformowało, że przewiduje się pozyskane 16 maszyn uderzeniowych do 2022 roku i takiej samej liczby po tej dacie. Ich zakup miał być koordynowany z wprowadzaniem nowych systemów obrony powietrznej. Z udostępnionych wcześniej przez IU informacji wynika, że zgodnie z zapisami zredefiniowanego Planu Modernizacji Technicznej wstępnie zakładano podpisanie umowy na wiropłaty uderzeniowe w bieżącym roku. We wspomnianym komunikacie zwrócono też uwagę na możliwości współpracy międzynarodowej.

Jednocześnie w celu realizacji tego programu, mając na uwadze wspólną politykę bezpieczeństwa i obrony Unii Europejskiej, prowadzone są rozmowy na szczeblu rządowym ze stroną włoską. Istotne jest też, że potencjalna wspólna platforma śmigłowca uderzeniowego może stanowić przykład dobrej i zbudowanej na wzajemnym zaufaniu współpracy przemysłowej. Wspomniany kierunek działań będzie okazją do sprawnego i efektywnego budowania przestrzeni bezpieczeństwa Unii Europejskiej i NATO.

Ministerstwo Obrony Narodowej, 1 grudnia 2016 r.

Polskie Mi-24 utraciły kilka lat temu zdolność do rażenia celów opancerzonych za pomocą broni kierowanej (przeciwpancernych pocisków kierowanych) z uwagi na wyczerpanie resursów. Dotyczy to zarówno maszyn wersji D, jak i W. Ewentualna modernizacja prawdopodobnie obejmowałaby doposażenie wiropłatów w broń tej klasy. Jako jeden z możliwych obszarów zmian wymieniano też zastosowanie silników produkcji ukraińskiej. MON poinformowało jednak, że takie rozwiązanie nie jest brane pod uwagę, gdyż obecne resursy są uznawane za wystarczające.

Na obecnym etapie nie rozważa się takiej potrzeby, zapas resursu posiadanych silników zapewnia eksploatację śmigłowców w ramach posiadanego resursu.

Centrum Operacyjne MON

 

 

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama