Siły zbrojne

Kownacki: Gulfstream G550 jako samolot VIP. Francuska oferta "nie spełniała wymogów formalnych"

Fot. Gulfstream
Fot. Gulfstream

Jak poinformował wiceminister obrony Bartosz Kownacki podczas spotkania z dziennikarzami, zwycięzcą postępowania na małe samoloty VIP dla Polski jest amerykańska firma Gulfstream Aerospace Corporation, która zaproponowała 16-miejscowe samoloty G550. Wartość oferty wynosi 440,57 mln zł za dwie maszyny.

Jeżeli chodzi o małe samoloty, to postępowanie jest na końcowym etapie. Zgłosiło się dwóch oferentów, przy czym jeden z tych oferentów nie spełniał wymogów formalnych - to był francuski oferent. Drugi wszystkie wymogi formalne spełnia - to jest samolot Gulfstream G550, produkowany przez General Dynamics.

Wiceszef MON Bartosz Kownacki

Wymogiem który nie został spełniony przez oferenta francuskiego był czas dostawy, który MON określił w postepowaniu na nie później niż listopad 2017 roku. Wartość umowy, obejmującej również szkolenie i pakiet logistyczny, szacowano na około 430 mln zł. Firma Dassault Aviation zaproponowała cenę ponad 454 mln zł za dwie maszyny Falcon 7X, których dostawa miała być zrealizowana w kwietniu i listopadzie 2018 roku. Falcon 7X jest popularną maszyną dyspozycyjną i francuski producent ma kolejkę oczekujących klientów.

Zwycięską ofertę złożyła amerykańska firma Gulfstream Aerospace Corp. należąca do koncernu General Dynamics. Obejmowała ona dostawę dwóch samolotów Gulfstream G550 w cenie 440,57 mln zł. Dostawę zapowiedziano na sierpień 2017 roku, co mieści się w ramach założonych przez MON. Samoloty mają być wyposażone w odpowiedni system łączności, pozwalający na stałą komunikację kodowanymi łączami satelitarnymi w czasie postoju oraz podczas lotu, jak również system identyfikacji swój-obcy zgodny ze standardem NATO. 

Maszyny typu Gulfstream G550 są wykorzystywane do przewozu VIP przez kilka krajów świata, w tym Stany Zjednoczone. G550 noszą w US Air Force oznaczenie C-37B i służą m.in. do transportu prezydenta podczas podróży po kraju, co czyni z maszyny "Air Force One". Wariant C-37C jest natomiast wykorzystywany przez US Navy.

Komentarze (55)

  1. Combine42

    Coś mi się zdaje, że nie wybrano francuskiej oferty bo samoloty Falcon 7X użytkuje także Rosja.

  2. m

    Jedna z maszyn VIP została wybrana - skoro tak, byłoby wskazane uczynić następny krok i wykorzystując ten sam nośnik zaspokoić pilniejsze potrzeby, Na bazie Gulfstreama 550 stworzyć polskie samoloty klasy AWACS?AEW i JSTARS.

  3. olej olej

    Europa zawsze nas zapominala i jest zniewiesciala jak stara baba w pampersie, tylko ruskie nigdy nie zapominali. I tyle w temacie. Trzymajmy z silnym militarnie bo tylko to ma sens.

  4. ito

    Być może wybór był najczystszy pod słońcem- ale po cyrku, jaki urządzili z Caracalem nikt w Europie (w Ameryce mają sprawę głęboko) w to nie uwierzy. Mam nieprzyjemne przeczucie, że to "odwracanie się od Europy" wypomną nam w takim momencie, ze zaboli.

    1. jpt

      Europa w dodatku ta najstarsza jest tutaj wiec niemozliwe jest odwrócić sie od niej, masz raczej na mysli zachodnio-europejski bałagan od ktorego sie odcinamy, to tak, i słusznie

  5. ROCK

    Panowie spokojnie, dajcie sobie luz. Z treści wypowiedzi wynika, że raczej nie ma wśród Was specjalistów mających pojęcie o funkcjonowaniu rodzimych sił zbrojnych ze szczególnym uwzględnieniem lotnictwa. Znajomość kilku skrótów i wybranych parametrów technicznych nie świadczy o niczym więcej poza umiejętnością zapamiętywania.

  6. Rumcajs

    W ramach offsetu GD dostarczy dwa najnowsze okręty podwodne klasy Ohio dla programu ,,Orka" uzbrojone przez LM za wybór BH w rakiety typu Trident II D5

    1. Wojtek

      Dobre , fajnie by było:) Szkoda że to tylko żarcik.

    2. Kotlet

      No przeciez dostalismy. Beda stacjonowac w Redzikowie.

  7. Gall

    A co z pływalnością? Pływa? ;)

    1. Kotlet

      No. To przeciez klasa OP i przez to slabo radzi sobie w gorach :)

  8. Marekcukerberek

    W SIWZ BYŁO, ŻE MA MIEĆ WZMOCNIONE SKRZYDLA. ODPORNE NA TRAFIENIA POCISKAMI Z POLCALOWKI.

    1. Kotlet

      Aha. A jaka polcalowka trafi na wysokosci 10000m? :)

  9. Jack Luminous

    No prosze, jak wlasne tylki maja wozic to poszlo jak z platka.A zolnierzyki niech czekaja.

    1. Marek

      Dla nich dokupiłbym jeszcze ze dwa. Mniej więcej w takiej wypakowanej nowoczesną elektroniką i antenami wersji, w jakiej mają je Australijczycy i Izraelici.

    2. Ciekawski

      A jakimi samolotami lata twój Władimir władimirowicz?

  10. Podbipięta

    Panowie .Skończmy z tymi zabawami.Jestem za rządem to popieram wszystko co czyni w armii .Jestem za opozycją to muszę to opluć.Walić to. Bawmy się na tym forum merytorycznie a czasem odlećmy. Ale na Boga ktoś kto neguje akurat ten wybór i sposób jego przeprowadzenia jest tylko zacietrzewieńcem bo tu nic nie da się potępić.Bo to jest pro..... nie dokończę...każden se dopowie...

    1. Facetoface

      Brawo! Do trollowania są inne fora. No to fakt, odrzutowiec klasy biznes Gulfstream G280 dokonał rekordowego przelotu nad Północnym Atlantykiem. Samolot wystartował z portu lotniczego leżącego na Guernsey, jednej z Wysp Normandzkich, o 7:54 czasu lokalnego. Po 7h i 26 min G280 wylądował w porcie lotniczym Teterboro w stanie New Jersey o 10:20 czasu miejscowego. Trasa długości 5956 km została pokonana ze średnią prędkością M 0,80. Wyczyn zostanie zgłoszony do FAI jako oficjalny rekord świata.Od wejścia do eksploatacji w listopadzie 2012 Gulfstream G280 pobił 57 rekordów . Jak się ma to do G550 można samemu sprawdzić.

    2. matbosman

      Prawda jest taka, że obydwie maszyny i oferty są porównywalne i wybór każdej z nich byłby tak samo dobry, nie ma się tu o co czepiać, natomiast ja mam inne pytanie: wypadałoby by pilotem maszyny HEAD był specjalista z kilkoma-kilkunastoma godzinami nalotu na danym typie, tyle ze w polskim wojsku... takich nie ma... Skąd wziąć pilotów? Zaimportować z USA ?Ja uważam że te biznesowe taksówki dla lotow HEAD się w ogóle nie nadają, Polska nie jest bantustanem i powinna dla celów HEAD zakupić normalny szerokokadłubowy samolot pasażerski w wersji VIP a nie te goovienka.

  11. Pilot

    Decyzja MON (ministra Macierewicza) w/s samolotów dla wip jest decyzją bardzo dobrą. I jestem przekonany, że podobnie będzie ze śmigłowcami. Będzie kilka platform (nie, jak idiotycznie planowano, że jedna platforma Caracala dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych), i pewnie będzie ich w sumie nie 50 sztuk, tylko więcej, bo generalnie otrzymamy lepszą cenę... Caracal, to było nic innego, jak zwykły przekręt, którego celem było wyczyszczenie Polaków z kasy, a w perspektywie czasu, przejęcie kolejnych zakładów zbrojeniowych w Polsce przez Airbus'a. Taki mieliby Polacy z tego bIZNES... Za jaja powiesić tych, którzy chcieli to przepchnąć... Za jaja!

    1. Willgraf

      przestań człowieku ..PILOCIE od telewizora ! idiotyczne to są sytuacja ja ludzie nie mający pojecia o lotnictwie wypowiadają się w tym temacie

    2. ukulele

      Panie PILOT, jeżeli miałby Pan firmę logistyczną i miałby Pan 100 Tirów to kupiłby Pan 20 Scania, 20 Mercedes, 30 Man i 30 Volvo? Wie Pan dlaczego Pan nie ma takiej firmy? bo Pańskie myślenie jest takie, jakie Pan prezentuje. Pozdrawiam.

  12. say69mat

    @def24.pl: Kownacki: Gulfstream G550 jako samolot VIP. Francuska oferta "nie spełniała wymogów formalnych" say69mat: Gulfsream 550 jest rewelacyjną platformą powietrzną, stosowaną do transportu ViP oraz realizacji misji rozpoznania radioelektronicznego. Zarówno w wariancie maszyny wczesnego ostrzegania AEW/CAEW. Jak i SEMA, służącej do realizacji misji zwiadu radioelektronicznego SIGINT i ELINT. Co ciekawe, Włosi zdecydowali się na barterową wymianę z Izraelem, Mastrów 346 w zamian za Gulfstreamy 550 skonfigurowane do realizacji misji CAEW. Z kolei amerykanie 'kombinują' nad wykorzystaniem Gulfstreamów 550, jako platform służących realizacji misji J-STARS. Z kolei USN prowadzi zaawansowane prace nad wykorzystaniem modelu 550, jako EAP - electronic attack platform. Mających w efekcie zastąpić flotę wykorzystywanych EC130H Hercules. Tak, na marginesie, w kuluarach MON-u kłębią się idee o wykorzystaniu jako maszyn AEW/ASW naszych poczciwych Kasieniek. Może warto się zastanowić nad rozwiązaniem aplikowanym przez amerykanów. Zasięg, czyli czas pozwalający na realizację misji w przypadku Gulfstreama 550 jest ... bezcenny.

    1. Romala

      Wszystko cacy tylko to uzasadnienie :/ W przypadku śmigłowców ze Świdnika to był kryminał i zdrada. Jak to punkt widzenia się zmienia :/

  13. Dziadek z olgino

    Jaki offset zaproponowali Amerykanie?

    1. Extern

      Uf na szczęście tym razem żaden, no chyba że wolisz taki jak ostatnio czyli, "Przepłaćcie za produkt więcej niż trzeba to za to co dodatkowo zapłacicie kupimy sobie na własność jakąś waszą fabrykę".

  14. Arado

    Po tym cyrku co zrobili z Airbusem to sensowny wybor.Mam nadzieje ze wreszcie troche zmadrzeja i beda kupowc cos z Europy bo od nich ciagniemy kase a nie od Amisow.

    1. Willgraf

      taaaa tylko ,że te samolocik także jest z Lockheed Martin ...tak więc nikt nie zmądrzał tylko kupuje po linii lobbystów Macierewicza z LM

    2. Extern

      Tak tylko przypomnę że nowi członkowie UE płacą do kasy UE zwyczajową składkę członkowską a z każdego Euro jakie nowi członkowie od UE dostają w postaci dotacji celowych, 95 euro centów wraca szybko z powrotem do starych krajów członkowskich EU bo ich firmy wygrywają u nowych wszystkie przetargi jakie powinny wygrywać aby te przepływy się bilansowały. Nie musimy więc mieć jeszcze dodatkowego wyrzutu sumienia że jesteśmy im coś jeszcze dodatkowo winni bo wychodzą na tym wystarczająco dobrze.

  15. Luke

    Mysle ze bardzo dobry wybur!

    1. Mariusz Mizera

      Taa. Zwłaszcza, że wybory bywają rużne ;-)

  16. KrzysiekS

    Decyzja dobra i nie rozumiem dyskusji martwi mnie tylko że dla wojska nie podejmują takich decyzji. I tak przy okazji kiedy posłowie będą rozliczni na podstawie faktur a nie oświadczeń?

  17. tilko

    G550: US$61.5 million cos tu sie nie zgadza jesli wartosc kontraktu na dwie maszyny to 440mln pln

    1. Davien

      Dolicz dodatkowe wyposazenie i wyzszy standard niz standardowego G550

    2. Jaro_747

      Tak z grubsza - 60*2=120mln USD 120mln USD*4=480mln zł A gdzie VAT? Bo skoro przy Caracalach podawano cenę z VAT, to tu chyba też? Podsumowując - trzeba będziezrekompensować Amerykanom tę pokazówkę gdzieś indziej.

  18. Dobra zmiana?

    A dlaczego nie wyprodukują Polsko-Ukraińskiego samolotu VIP dla siebie? My dajemy Bryze a od Ukraińców bierzemy silniki Antonowa. Jeżeli wojsko może czekać na nowe śmigła to niech władza da przykład i poczeka na nowe samoloty.

    1. krzysztof

      z Ukraińcami to an-70 powinniśmy razem robić - o połowę tańszy niż airbus a400 a lepsze parametry ma - bierze 10 ton ładunku więcej

    2. Marek

      Coś mi się widzi, że Krym z Rzymem ci się myli. Bryza z najlepszymi nawet silnikami nie samolotem jaki był potrzebny w tym konkretnym wypadku. To jest przecież maszyna z samego założenia służąca do zupełnie innych celów.

  19. Roman

    Przy lotach nad oceanem czy jakimiś bezludnymi obszarami ważny jest tzw. ETOPS wraz z liczbą określającą ilość minut lotu w jakiej samolot może być maksymalnie oddalony od najbliższego lotniska aby w przypadku ewentualnej awarii mógł tam dolecieć. Brak ograniczeń ETOPS oznacza, że samolot może lecieć jak najkrótszą trasą do celu czyli nawet po tzw. ortodromie co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Gulfstream G550 ma ETOPS 180 czyli w lotach transoceanicznych MUSI lecieć kursem takim aby nie być w odległości większej niż 3 godziny lotu od najbliższego lotniska na wypadek ewentualnej awarii. Konkurencyjny samolot, który odpadł z przyczyn formalnych nie ma takich ograniczeń (jedyny w klasie bizjet) i stąd duży popyt (wśród najbardziej wymagających klientów w świecie) i dłuższe terminy dostawy niż w przypadku innych konkurencyjnych samolotów klasy bizjet.

  20. Obserwator

    Wybaczcie złośliwość, ale jedyne, co oni potrafią sprawie wybrać, to samoloty dla siebie.

    1. Plumke

      wybacz złośliwość, ale poprzednicy nawet tego nie potrafili :-)

    2. Yt

      Dla mnie to przykład jak szybko można rozstrzygnąć przetarg, bez zbędnego gadania medialnego. Brawo

  21. GsG-Point

    No i pieknie teraz w ramach unifikacji pasowało by kupic jeszcze dwa G550 JSTARS i pochwalę MON

    1. Marek

      Dokładnie tak.

  22. ccc

    Bardzo dobry wybór ten Gulfstream ! Niech ci co widelcami nie potrafili się do niedawna posługiwać wiedzą, że stracą jeszcze bardzo dużo krytykując i niesłusznie oskarżając Rząd RP ! Jak to powiedział pewien gal Jacques Schirac: "Stracili dobrą okazję, aby siedzieć cicho"

    1. olo

      Tu przegrali czasem dostawy który nie spełniał naszych wymogów wiec nawet nie ma co komentować. Jak dla mnie wybrali jedyny możliwy bo tańszy,nowoczesny i sprzedany w setkach egzemplarzy na całym świecie. Jest bardziej oblatany i w razie czego będziemy bogatsi o doświadczenia innych.

    2. Paweł

      "Widelec" - to taki absurd mający ukryć nasze kompleksy w stosunku do kultury Francji. Do nas i Francji przywędrowały w podobny okersie z "Włoch" A każdy wybór samolotu jest OK = są ważniejsze sprawy by to odwlekać.

    3. vvv

      Jeszcze w XVIII wieku wierzyli, że niebo może im spaść na głowy w trakcie burzy !

  23. flatower

    No oczywiście, Dassault gdzie samolot tańszy, 16 osób przewozi w zasięgu 11000 km, gdzie kolejka duża to dla tych panów od d'Amato jest to bee! Z Europy to dobre są darmowe euraszki, które wymieni się na dulary i zaniesie Jankesom!

    1. Marek

      W rewanżu za numer z cukrowniami i fabryką kabli jak najbardziej się im to należy. Mam nadzieję więc, że kilka innych rzeczy także kupimy w USA.

    2. Proton

      Informacje które podajesz są nieprawdziwe. Wyczytałeś je w GW? Dassault był droższy oraz ma gorsze parametry (poza kosztem zużycia paliwa). Nie trudno znaleźć te informacje, wystarczy chcieć.

  24. Tom

    Korci mnie aby napisać to co myślę, więc napiszę: okazuje się że można. Da się. Bez tych wszystkich szopek i bicia piany. Dlaczego więc nie można gdy chodzi o zakupy uzbrojenia dla armii ??? Nie jestem zwolennikiem spiskowych teorii ale wciąż jedno przychodzi mi do głowy. Nie chcę w to wiedzyć i mam nadzieję że się mylę.

    1. Marek

      Bo czym innym jest zakup kilku samolotów, a czym innym zakup kilkuset BWP. W pierwszym przypadku nie ma wielkiego znaczenia kraj, w którym odbywa się produkcja, w drugim zaś przypadku najlepiej żeby odbywała się w kraju.

  25. Wafel

    Oferta franuska była droższa, dostawy później a deklarowane osiągi minimalnie gorsze (z tego co pamiętam z publikacji ofert). Nie szukałbym tu żadnych spisków ani wojowania z Franuzami.