Reklama

Siły zbrojne

Kolejne M-ATV przygotowywane do służby w Wojsku Polskim

Polski M-ATV.
Polski M-ATV.
Autor. Mirosław Mróz.

Kolejne pozyskane przez Polskę od USA opancerzone pojazdy minoodporne M-ATV przechodzą proces dostosowywania do wymogów Wojska Polskiego. Łącznie takie prace przejdzie 79 wozów.

Tym razem materiał wideo pokazuje prace polegające na dostosowaniu pojazdów do potrzeb wojska przez żołnierzy z 55. Batalionu Remontowego należącego do 10. Opolskiej Brygad Logistycznej. Polegają one m.in. na naniesieniu nowych powłok lakierniczych, montażu odpowiedniej łączności, kierunkowskazów, uchwytów na broń osobistą żołnierzy, demontażu części elementów oraz oczywiście badaniu sprawności technicznej pojazdów i ich rejestracji. Same M-ATV pochodzą z puli 79 wozów, jakie Polska pozyskała w ramach procedury Excess Defense Articles (EDA). Ich selekcję przeprowadzono w październiku zeszłego roku na terenie składnicy sprzętowej Red River Army Depot w stanie Teksas. O fakcie ich pozyskania dowiedzieliśmy się jednak dopiero pod koniec ubiegłego roku.

Ich dostawa została zrealizowana na początku tego roku wraz z czołgami M1A1FEP w liczbie 29 egzemplarzy. W połowie czerwca Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych poinformował o tym, że prace mające na celu dostosowanie wspomnianych M-ATV w wersji M1240A1 do wymogów przepisów naszego ruchu drogowego oraz Sił Zbrojnych RP, zostaną zrealizowane siłami 1. oraz 10. Brygady Logistycznej. Warto wspomnieć, że jednostki odpowiedzialne za prace na M-ATV wcześniej realizowały podobne zadania przy przekazanych także z USA pojazdach minoodpornych starszego typu w postaci Cougarów. Same M-ATV są znane naszym wojskowym z racji na to, że Wojska Specjalne posiadają łącznie 45 egzemplarzy tych pojazdów w identycznej wersji. Otrzymały je w 2015 roku. Tym samym obecnie Wojsko Polskie posiada łącznie 124 egzemplarze M-ATV.

Reklama

M-ATV to amerykański opancerzony pojazd minoodporny (MRAP) produkowany przez firmę Oshkosh jako następca opancerzonych wariantów samochodów HMMWV czy starszego typu MRAP-ów jak Cougar. Opracowano go na podstawie wniosków U.S. Army z operacji w Iraku oraz Afganistanie, gdzie wspomniane Cougary czy MaxxPro mimo znacznego zwiększenia poziomu bezpieczeństwa przewożonych żołnierzy pojazdy miały niewystarczającą mobilność w trudnym terenie, a ich niestabilność zwiększała ryzyko wypadków. W odpowiedzi U.S. Army w ramach przetargu poszukiwała pojazdu minoodpornego, który będzie zapewniał lepsze parametry w powyższych kwestiach. Wygrała w nim firma Oshkosh, oferując swój MRAP osadzony na podwoziu samochodu ciężarowego rodziny MTVR.

Czytaj też

Uzbrojenie pojazdu może stanowić szeroka gama broni automatycznej, jak karabiny maszynowe M240 kal. 7,62 mm czy wielkokalibrowy M2 kal. 12,7 mm lub granatniki automatyczne Mk. 19 kal. 40 mm. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik Caterpillar C7 o mocy 360 KM połączony z przekładnią automatyczną Allison 3500SP. Prędkość maksymalna M-ATV wynosi 105 km/h. Masa własna wozy to 12,5 tony, zaś całkowita 14,7 tony. Obecnie M-ATV znajdują się na uzbrojeniu armii m.in. takich państw jak USA, Chorwacja, Polska, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Macedonia Północna.

Polskie pojazdy minoodporne M-ATV podczas dostosowanie do polskich wymogów.
Polskie pojazdy minoodporne M-ATV podczas dostosowanie do polskich wymogów.
Autor. 1. Pomorska Brygada Logistyczna
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. kapusta

    Miejmy nadzieję, że "proces dostosowywania do wymogów Wojska Polskiego" przebędzie lepiej, niż w przypadku HMMWV, które to co prawda zyskały żółte kierunkowskazy, ale równocześnie straciły np. fabryczną wodoodporność...

    1. Essex

      Serio? Wymienili blachy na karton? Niesamowite

  2. WSK74PL

    Podsumowując, may 124 M-ATV, 300 Coguarów, czyli 420 pojazdów minoodpornych,. Projektujemy zakup WARANA, to mniej więcej ta sama klasa, do tego dysponujemy kilkudziesięcioma TURAMi, pewnie 200 Humvee i jeszcze wdrażamy KLTV - Legwan...... Sama radość dla mechaników, logistyków i przedstawicieli zamawiającego. Nie lepiej zamówić pokrewne JLTV i jeśli nie pojąć ich produkcji, to może chociaż rozwinąć produkcję Borsuków, Krabów, Jelczy i KTO ? Waran będzie droższy od JLTV produkowanego w długich seriach, a czy lepszy? Silniki i skrzynie i tak z Importu...............

Reklama