- Wiadomości
Kolejne FA-50 dotarły do Polski
Piaty i szósty samolot FA-50GF zostały przewiezione z Republiki Korei do Polski – podała Agencja Uzbrojenia na swoim profilu X (dawny Twitter). Oznacza to, że pierwsza i najpilniejsza część kontraktu na te maszyny została wypełniona już w połowie.

Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Dostawa ponownie została zrealizowana za pośrednictwem samolotu transportowego Boeing 747F, który wylądował na lotnisku Okęcie w Warszawie. Samoloty ponownie zostaną przewiezione do 23. Bazy lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, gdzie trwają intensywne szkolenia na nowym typie samolotu, i tam zmontowane.
Tydzień koreański trwa. Po dostawie 🇰🇷 modułów wyrzutni #HOMAR-K pora na zrealizowaną dziś dostawę samolotów #FA50. Do Polski przybył piąty i szósty egzemplarz dla 🇵🇱 #SiłyPowietrzne. pic.twitter.com/1MeDVy6TKI
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) September 19, 2023
Przypomnijmy, że Polska zamówiła 12 samolotów w obecnie istniejącym wariancie GF czyli Gap Filler, tożsamym z koreańską wersją Block 10. Dostarczenie sześciu samolotów oznacza więc, wypełnienie 50 proc. tego zobowiązania. Samoloty te kosztowały około 700 mln USD. Z kolei 2,3 mld USD zapłaciliśmy za 36 kolejnych maszyn wariantu PL, który będzie podobny, a być może nawet bardziej zaawansowany niż planowana koreańska wersja samolotu FA-50 Block 20. Maszyny te mają zostać wyposażone m.in. w radiolokatory AESA Phantom Strike, wyposażona w instalacje do uzupełniania paliwa w locie oraz dostosowana do używania znacznie szerszej gamy amunicji precyzyjnej, a także pocisków powietrze-powietrzne średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM.
Pierwsze 12 samolotów wersji GF zgodnie z umową ma zostać dostarczonych do końca tego roku. Obecne tempo dostaw pozwala mieć nadzieję, że terminy te zostaną w pełni zrealizowane. Z kolei samoloty wersji PL mają zostać dostarczone w latach 2025-2028.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]