Reklama
  • Wiadomości

Kolejne FA-50 dotarły do Polski

Piaty i szósty samolot FA-50GF zostały przewiezione z Republiki Korei do Polski – podała Agencja Uzbrojenia na swoim profilu X (dawny Twitter). Oznacza to, że pierwsza i najpilniejsza część kontraktu na te maszyny została wypełniona już w połowie.

FA-50, Ford F-350, ciągnik lotniskowy
Samol FA-50 holowany przez ciągnik lotniskowy na bazie Forda F-350
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Reklama

Dostawa ponownie została zrealizowana za pośrednictwem samolotu transportowego Boeing 747F, który wylądował na lotnisku Okęcie w Warszawie. Samoloty ponownie zostaną przewiezione do 23. Bazy lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, gdzie trwają intensywne szkolenia na nowym typie samolotu, i tam zmontowane.

Reklama
Reklama

Przypomnijmy, że Polska zamówiła 12 samolotów w obecnie istniejącym wariancie GF czyli Gap Filler, tożsamym z koreańską wersją Block 10. Dostarczenie sześciu samolotów oznacza więc, wypełnienie 50 proc. tego zobowiązania. Samoloty te kosztowały około 700 mln USD. Z kolei 2,3 mld USD zapłaciliśmy za 36 kolejnych maszyn wariantu PL, który będzie podobny, a być może nawet bardziej zaawansowany niż planowana koreańska wersja samolotu FA-50 Block 20. Maszyny te mają zostać wyposażone m.in. w radiolokatory AESA Phantom Strike, wyposażona w instalacje do uzupełniania paliwa w locie oraz dostosowana do używania znacznie szerszej gamy amunicji precyzyjnej, a także pocisków powietrze-powietrzne średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM.

Pierwsze 12 samolotów wersji GF zgodnie z umową ma zostać dostarczonych do końca tego roku. Obecne tempo dostaw pozwala mieć nadzieję, że terminy te zostaną w pełni zrealizowane. Z kolei samoloty wersji PL mają zostać dostarczone w latach 2025-2028.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama