Reklama

Siły zbrojne

Kanadyjskie myśliwce chronią niebo nad Islandią

CF-188 nad Islandią -fot. RCAF
CF-188 nad Islandią -fot. RCAF

Kanadyjskie myśliwce CF-188 przybyły do Keflaviku na Islandii. Samoloty od 22 maja biorą udział w operacji NATO Icelandic Air Policing. Po zakończeniu dwumiesięcznego dyżuru maszyny kanadyjskich sił powietrznych mają polecieć do Rumunii. 

Sześciu kanadyjskim myśliwcom towarzyszy 160-osobowy personel. Po zakończeniu misji nad Islandią kanadyjskie CF-188 polecą do Rumunii gdzie wezmą udział we wspólnych ćwiczeniach lotniczych. Po raz pierwszy będą w nich brały udział rumuńskie F-16, których dostawy zaczęły się we wrześniu 2016 roku. Kanadyjskie maszyny pojawią się w Rumunii  już po raz trzeci (wcześniej w 2014 i 2016 roku). Obecność CF-188 w Europie jest elementem relacji Ottawy na kryzys ukraiński i zwiększenie się ilości incydentów powietrznych nad Atlantykiem i Morzem Północnym. 

 Czytaj też: Kanada rozpoczęła negocjacje z USA. Ile zapłaci za nowe Super Hornety?

Obecna rotacja kanadyjskich sił powietrznych jest już drugą realizowaną przez NATO w ramach Icelandic Air Policing w 2017 roku. Wcześniej w dniach 16 marca - 14 kwietnia z bazy w Keflaviku operowało 6 włoskich samolotów myśliwskich Eurofighter Typhoon.  

Islandia jest jednym z państw-założycieli NATO i pomimo, że nie posiada armii jest bardzo istotnym członkiem Paktu ze względu na strategiczne położenie i obecność baz lotniczych na swoim terytorium. Do 2006 r. jej ochroną zajmowały się Stany Zjednoczone. W Naval Air Station Keflavik stacjonowała 85. Grupa US Air Force "Guardians of the North". W latach 1994-2006 była ona wyposażona w myśliwce F-15 Eagle, powietrzne zbiornikowce KC-135 i śmigłowce HH-60 Pave Hawk, a także - rotacyjnie - samoloty CSAR HC-130. W czasach Zimnej Wojny z Keflaviku operowały też m.in. myśliwce P-51, F-89, F-102 i F-4. 

W związku z prośbą rządu islandzkiego o ochronę nieba nad krajem, która została złożona podczas szczytu NATO w Rydze w 2006 roku odpowiedzialność za obronę powietrzną wyspy wzięło na siebie NATO  w ramach misji Icelandic Air Policing. W ostatnich latach misja z reguły nie była prowadzona w sposób ciągły (myśliwce z różnych państw obecne były tam jedynie okresowo). Kanadyjczycy realizowali już misję ochrony przestrzeni powietrznej Islandii w 2011 i w 2013 roku. 

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Tom

    Nie CF-188 tylko CF-18 - To "C" jest dodane jako "Canadian". A F-18 to Amerykanski mysliwiec. CF-18 so juz troche stare i jest strach ze beda spadac ;) W Kanadzie od przynajmniej 10 lat wszyscy chca je wymienic ale za bardzo nikt nie chce dac $$. Teraz rzad Kanady chce kupic 18 Super Hornets (najnowsza wersja F-18) by sily Kanadyjskie nie spadly za bardzo poniewaz wiele CF-18 ma air frames zblizone do maksymalnego zycia i nie bedzie mozliwe nimi bezpieczne latanie - i.e. nadaja sie tylko na zlom.

    1. 123

      Oba oznaczenia są prawidłowe- CF-18 i CF188

    2. Davien

      CF-188 jest oficjalnym wojskowym oznaczeniem Hornetów w armi Kanady, CF-18 to oznaczenie producenta czyli zakładów Canadair

    3. BieS

      Kanada... piękny kraj po drugiej stronie planety... Po co wam lotnictwo bojowe? 18 sztuk Super Hornetów dla obrony drugiego co do wielkości państwa na świecie?