Siły zbrojne

Jordańskie MRAPy i transportery w Libii

Graf. Jordan Design and Development Bureau
Graf. Jordan Design and Development Bureau

Libijska armia zaopatruje się w Jordanii. Podczas majowej defilady zaprezentowano dwa ośmiokołowe KTO Al-Mared i dwa czterokołowe wielozadaniowe wozy opancerzone Al-Wahsh. Co ciekawe, oba typy bazują na czeskich podwoziach Tatry.

W maju 2021 roku w Libii, w Bengazi odbyła się defilada z udziałem najwyższych władz wojskowo-państwowych. Wtedy też podczas defilowania techniki wojskowej na ulicach pojawiły się jordańskiej produkcji minoodporne wozy typu MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) Al-Mared 8×8 i Al-Wahsh 4×4.

Pierwszy z nich został zaprojektowany i wyprodukowany przez biuro projektowe Jordan Design and Development Bureau (dawne King Abdullah II Design and Development Bureau). W wypadku tego drugiego udział miały także inne spółki, takie jak JLVM (Jordan Light Vehicle Manufacturing) oraz Jankel Group Limited z Wielkiej Brytanii.

Nie wiadomo ile dokładnie sztuk powyższych minoodpornych (chroniących również przed improwizowanymi ładunkami wybuchowymi) wozów kupiła libijska armia. Z dostępnych informacji wynika, że Libia posiada Al-Mared od co najmniej 2019 roku. Innym jego użytkownikiem są Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Ośmiokołowy transporter Al-Mared o wymiarach 8×2,96×2,87 m i masie całkowitej równej 25 ton został zaprezentowany publicznie w 2018 roku. Powstał on na bazie podwozia czeskiej Tatry 8×8, której to konstrukcja była dogłębnie analizowana przez jordańskich konstruktorów – Czesi sprzedali kilka lat temu 50 sztuk podwozi właśnie w celu przeniesienia rozwiązań do swoich konstrukcji. Sercem KTO jest 420-konny wysokoprężny silnik Cummins, potrafiący rozpędzić wóz do 110 kilometrów na godzinę. Maksymalny zasięg pojazdu to 600 kilometrów. KTO posiada automatyczną, sześciostopniową skrzynię biegów. Jego opancerzone nadwozie może pomieścić ośmiu żołnierzy desantu oraz dwuosobową załogę .

Opancerzenie zapewnia ochronę balistyczną na poziomie trzecim wg STANAG 4569, z możliwością podwyższenia na poziom czwarty. Bezpieczeństwo przed minami zapewnia dno kadłuba w kształcie litery V. Dodatkowo każde z siedzeń żołnierzy jest amortyzowane, absorbując energię wybuchu ewentualnego ładunku (o mocy do ośmiu kg TNT).

Reklama
Reklama

Jego kolejną zaletą, wynikającą z zastosowania podwozia Tatry, jest w pełni niezależne zawieszenie, pozwalające na pokonywanie różnego rodzaju przeszkód terenowych. Kąt wejścia jak i kąt zejścia wynosi 60 stopni. Al-Mared może również bez problemów poruszać się na nawierzchni o 30-procentowym przechyle bocznym.

Przechodząc do uzbrojenia, to jest do dyspozycji wkm 12,7 mm. Wóz może też zostać wyposażony w armaty w kalibrach: 30 mm (w dwuosobowej wieży Scimitar), 76 mm lub nawet 105 mm (niemniej ta ostatnia armata pozostanie raczej na etapie czysto teoretycznym).

Z kolei Al-Wahsh 4×4 to czterokołowy wielozadaniowy transporter opancerzony o wymiarach 5,8×2,2×2,53 m i masie 18 ton, również jest konstrukcyjnie oparty na podwoziu Tatry, ale 4×4. Napędza go 370-konny silnik diesla zdolny do rozpędzenia MRAP do prędkości również 110 km/h. Zasięg pojazdu to także 600 kilometrów. W układzie napędowym zastosowano automatyczną, sześciostopniową przekładnię. Ilość osób, która może wejść do Al-Wahsh, pozostaje bez zmian względem Al-Mared.

Al-Wahsh może zostać uzbrojony w karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Opcjonalnie na wyposażenie wóz można wyposażyć też w wieżę Snakehead Cupola.

Komentarze (2)

  1. Porucznik Czartogromski

    Byłoby dobrze podać który rząd Libii jest odbiorcą (GNA z Trypolisu czy Haftar z Bengazi. Okoliczności wskazują, że Haftar.

    1. MB

      Obecnie jest zawieszenie broni i Rząd Jedności Narodowej,ale mogę się mylić :D

    2. plw

      Defilada w Benghazi

  2. Naiwny

    Obecnie nadal obowiązuje embargo ONZ na dostawy broni do Libii. Ale jak widać są lepsze i gorsze embarga.