Holowniki dla F-35. Kolejne podejście

Autor. Maciej Szopa/Defence24
Kutnowska 3. Regionalna Baza Logistyczna uruchomiła postępowanie przetargowe dotyczące dostawy holowników sprzętu lotniczego FLTT 16 4x4 lub równoważnych. Jest to kolejne postępowanie na tego typu sprzęt, poprzednie z powodu braku ofert zostało unieważnione w maju bieżącego roku.
Wymienione postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu ograniczonego, co zostało uzasadnione w następujący sposób: „zachowując pełne terminy ustawowe Pzp (Prawo zamówień publicznych) prowadzenia postępowania Zamawiający nie zrealizuje postawionego zadania i nie wykorzysta przydzielonych na ten cel środków finansowych w bieżącym roku budżetowym”, stąd decyzja o skróceniu „pełnego terminu prowadzenia postępowania przewidzianych dla trybu przetargu ograniczonego” do 10 dni. Skrócenie terminu wynika wprost z „późnego otrzymania polecenia ponownej realizacji zadania”. Dodatkowo jak zauważa organ zamawiający: „niniejsze zamówienie jest powtórzeniem uprzednio prowadzonego postępowania w 2025 r., które zostało unieważnione i wobec tego potencjalni Wykonawcy mogli wcześniej zapoznać się z przedmiotem niniejszego postępowania”.
Złożone oferty zostaną oceniono według następujących kryteriów:
- cena - 80% wagi,
- gwarancja - 20% wagi.
W Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) znalazł się również zapis o konieczności przeprowadzenia szkolenia w języku polskim dla 12 kierowców/mechaników z eksploatacji oraz obsług holowników zgodnie z Warunkami technicznymi stanowiącymi załącznik do SWZ. W efekcie tych szkoleń użytkownicy powinni uzyskać zdolności w:
- wymianie żarówki we wszystkich punktach oświetleniowych;
- uzupełnianiu płynów eksploatacyjnych;
- wymianie oleju w silniku, w skrzyni biegów, w przednim i tylnym moście;
- wymianie filtrów olejowych, powietrznych, kabinowych;
- serwisie klimatyzacji;
- wymianie świec żarowych;
- wymianie paska osprzętu;
- wymianie źródła zasilania w czujnikach ciśnienia opon (jeśli występują).
Czytaj też
W jednym z załączników do SW określone zostały również warunki techniczne, w których określono „Warunki równoważności Holownika sprzętu lotniczego”. Są to m.in.:
- możliwość holowania statków powietrznych o dopuszczalnej masie całkowitej nie mniejszej niż 69.997 lbs (32.750 kg);
- holownik powinien być zbudowany na podwoziu samojezdnym dwuosiowym, czterokołowym z napędem na wszystkie koła (4x4);
- wymiary holownika zawierające się w przedziale: długość całkowita min. 5200 mm - maks. 6000 mm, szerokość ze złożonymi lusterkami min. 2200 mm - maks. 2600 mm, rozstaw min. 2514 mm - maks. 3300 mm, wysokość całkowita (z belką oświetlenia na dachu) min. 2000 mm - maks. 2500 mm;
- promień skrętu nie większy niż 7000 mm;
- masa całkowita nie mniejsza niż 5000 kg;
- co najmniej dwa miejsca siedzące w kabinie;
- silnik wysokoprężny zasilany olejem napędowym F-54 (według kodu NATO), zgodnym z NO-91-A219:2018 lub paliwem lotniczym F-34 (według kodu NATO), zgodnym z NO-91-A258-2:2018 +AI :2021;
- moc silnika – co najmniej 320 KM;
- automatyczna skrzynia biegów.
Czytaj też
Dom Jastrzębi i Husarzy
Miejscem realizacji dostaw ma być 32. Baza Lotnictwa Taktycznego w Łasku, gdzie obecnie stacjonuje jedna eskadra wielozadaniowych samolotów bojowych F-16C/D Jastrząb. Jest to także miejsce rozmieszczenia amerykańskich maszyn rotacyjnie kierowanych do Polski. Łask ma też być domem jednej eskadry samolotów wielozadaniowych F-35A Husarz, której proces formowania rozpocznie się w 2026 r.. Można więc założyć, że kolejne holowniki mają zaspokoić rosnące potrzeby sprzętowe Sił Powietrznych związane z wprowadzaniem nowej platformy.

Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Holownik FLTT
Holownik sprzętu lotniczego FLTT (Flight Line Tow Tractors) jest ciągnikiem dyszlowym przeznaczonym do holowania agregatów i sprzętu lotniczego oraz samolotów. Może on, w zależności od wersji, holować przyczepy o masie do 18 143,69 kg oraz statki powietrzne o masie nawet do 38 500 kg. Prędkość holowania przyczep 16 km/h, a samolotów 8 km/h.
Bazę dla holowników FLTT użytkowanych w Siłach Powietrznych RP stanowi podwozie Forda F-350 Super Duty (różnych generacji, w zależności od roku dostawy) ze skróconym rozstawem osi i napędem 4x4. Pierwsze tego typu pojazdy trafiły do Polski wraz z samolotami F-16C/D. Najnowszy model oferowany przez firmę ITB, której produkty służą już w SP RP, to FLTT23 4x4, bazujący oczywiście na podwoziu Forda F-350 (taki pojazd widoczny jest na zdjęciu tytułowym artykułu). Wyposażony jest on w oryginalny układ napędowy z silnikiem Power Stroke V8 o pj. 6,7 l., osiągającym moc 475 KM i maksymalny moment obrotowy 1050 Nm. Jest on połączony z 10-biegową przekładnią automatyczną TorqShift. Stały napęd przenoszony jest na tylną oś, a za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej dołączany może być napęd przedniej osi. Silnik może być zasilany olejem napędowym oraz paliwem JP-8 i Jet A-1.
Masa własna ciągnika wynosi 4046 kg. Długość całkowita to 5690 mm, szerokość - 2310 mm a wysokość - 2260 mm. Holownik FLTT24 4x4 może holować samoloty o masie do 38 500 kg.
Essex
W Chinach kupcie tak jak i opony, tam najtaniej,