- Wiadomości
Francja z ulepszonym czołgiem saperskim
Francuska Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia (DGA) poinformowała o trwających testach kwalifikacyjnych nowego systemu rozminowywania SDPMAC w wersji Vulcain opartego o wóz inżynieryjny AMX-30EBG.

Autor. DGA/Twitter
Nowa wersja tego pojazdu posiadać ma zwiększony poziom ochrony załogi, wyciągarkę oraz nowy efektor rozminowujący pozwalający na zdalną detonację. Obecnie francuska armia posiada na stanie 11 pojazdów inżynieryjnych AMX-30EBG wyposażonych w rakietowy system rozminowywania SDPMAC, które to po zakończeniu obecnych testów z wynikiem pozytywnym zostaną zmodernizowane o wspomniane elementy. Prace miałby zakończyć się do końca 2024 roku i wydłużyć służbę tych wozów na kolejne lata.
Kluczowym wyposażeniem wspomnianych pojazdów opartych o podwozie czołgu AMX-30B2 jest zamocowana na tyle kadłuba izraelska wyrzutnia rakiet CARPET. Składa się ona z m.in. z 20 zasobników na efektory, które za pomocą eksplozji wcześniej wypuszczonej chmury paliwowo-powietrznej pozwalają na oczyszczenie korytarza o długości 100 m. Za konstrukcję tego systemu odpowiada izraelska firma IMI Systems (obecnie część Elbit Systems).
Zobacz też
↪️ Le #SDPMAC est un engin du génie spécialisé dans la neutralisation rapide de mines antichar enfouies ou dispersées au sol, pour permettre le passage sécurisé de véhicules de combat. pic.twitter.com/K9EHZCBucu
— Direction générale de l'armement (@DGA) March 30, 2023
AMX-30EBG to francuski wóz inżynieryjny oparty o podwozie czołgu AMX-30B2 przeznaczony do wielu zadań w zależności od zamontowanego wyposażenia. Powstał jako następca pojazdu o tożsamej funkcji, ale opartym na czołgu lekkim AMX-13. Wóz wyposażony jest w działo kal. 142 mm przeznaczone do niszczenia pozycji umocnionych, bunkrów czy budynków na dystansie do 300 m. Oprócz tego pojazd posiada wyrzutnię min na tylnej części stropu kadłuba, która to w wariancie SDPMAC została zastąpiona wyrzutnią pocisków rozminowujących. Do samoobrony załoga wozu używa uniwersalnego karabinu maszynowego kal. 7,62 mm.
Początkowo pojazd był napędzany za pomocą silnika wysokoprężnego Hispano Suiza HS-110-2 o mocy 800 KM, jednak w latach 1997-1998 wszystkie pojazdy otrzymały nową jednostkę napędową Mack E9 depuis o mocy 750 KM z dwustopniowym doładowaniem, w tym czterema turbosprężarkami.
Zobacz też

Autor. Rama/Wikipedia
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]