Siły zbrojne
Francja: wkrótce dostawy zmodernizowanych VBL Ultima
Jak poinformowała spółka Arquus (dawniej Renault Trucks Defence), francuska armia już w tym roku ma odebrać według przyjętych harmonogramów pierwszych 90 egzemplarzy zmodernizowanych opancerzonych samochodów rozpoznawczych VBL (Véhicule Blindé Léger) Ultima 4 × 4.
Dostawy te mają zostać zrealizowane w ramach trwającego obecnie wielkiego programu modernizacji wspomnianej floty wozów VBL eksploatowanych przez francuskie wojska lądowe do nowego standardu VBL Ultima. Na mocy zawartego w 2017 roku kontraktu pomiędzy francuską Generalną Dyrekcji ds. Uzbrojenia (DGA), a wspomnianym koncernem Aquus modernizacji ma zostać poddanych ok. 730 egzemplarzy tych wozów z łącznie ok. 1390 jakie obecnie znajdują się na uzbrojeniu francuskiej armii.
Czytaj też: Francja: pierwsze dowódcze Griffony dostarczone
Wspomniana modernizacja tych francuskich opancerzonych samochodów rozpoznawczych ma dotyczyć oprócz remontów kapitalnych i wymiany konkretnych podzespołów przede wszystkim kwestii związanych z mobilnością. Dotychczasowy napęd w postaci 4-cylindrowego silnika Peugeot XD3T o mocy 95 KM zostaje wymieniony na nowszy i mocniejszy PSA DW10FC o mocy 130 KM. Podobne działania modernizacyjne dotyczą automatycznej skrzyni biegów (starą ZF zastąpi przekładnia Mercedesa W5A580), zawieszenia, układu hamulcowego i chłodzenia, które zostaną zastąpione przez wzmocnione podzespoły. Dzięki wprowadzonym zmianom masa wozu wzrosła z 4,5 do 5,2 tony przy ładowności aż 1,3 tony. Pojazd straci jednak zdolność pokonywania przeszkód wodnych pływaniem.
Prace te mają pozwolić na wydłużenie służby tych pojazdów o kolejnych 15 lat oraz znaczną poprawę ich charakterystyk eksploatacyjnych.
Véhicule Blindé Léger (VBL) to francuski opancerzony samochód rozpoznawczy, który został zaprojektowany i był produkowany przez francuską spółkę Panhard (obecnie po połączeniu z Renault Trucks Defence - spółka Arquus). Załoga pojazdu składa się z trzech żołnierzy - kierowca i dowódca siedzący z przodu w kabinie i operator uzbrojenia zajmujący pozycję w tylnej części pojazdu. Uzbrojenie jest zależne od jednej z czterech podstawowych wersji tego pojazdu. W przypadku wersji standardowej VBL i dowodzenia VB2L uzbrojenie stanowi uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm. W przypadku wersji rozpoznawczej VBL RECO jest to odpowiednio wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm, a w przeciwpancernej VBL Milan wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych Milan.
Czytaj też: Francja: wyremontowane VBCI wracają do służby
Francuskie wojska lądowe zamówiły łącznie 1621 egzemplarzy tych wozów na potrzeby pododdziałów rozpoznawczych w których pełnią one służbę od 1985 roku. W tym okresie wielokrotnie brały one udział w działaniach bojowych francuskiej armii w czasie większości ówczesnych misji zagranicznych w krajach takich jak Afganistan, Bośnia i Hercegowina, Kosowo, Liban, Mali, Rwanda, Somalia. Kolejnych ponad 700 egzemplarzy tych wozów trafiło w ręce aż 21 odbiorców eksportowych na całym świecie. Zainteresowane nabycie ok. 500 tych pojazdów była także rosyjska straż graniczna, jednak kontrowersyjne rozmowy na temat tej transakcji zostały trwale przerwane w wyniku wydarzeń z 2014 roku i zachodnich sankcji na Rosję jakie po tym nastąpiły.