Siły zbrojne
Francja: wyremontowane VBCI wracają do służby
Jak poinformował francuski koncern Nexter, wyremontowano pierwsze cztery egzemplarze kołowych bojowych wozów piechoty VBCI należących do francuskich wojsk lądowych. Prace te zostały zrealizowane w ramach wsparcia serwisowego eksploatowanej floty tych wozów.
Remonty realizowane były w Zintegrowanej Strukturze Utrzymania Wyposażenia Lądowego w Stanie Operacyjnym (SIMMT) w zakładach w Roanne na mocy kontraktu zawartego pomiędzy francuskimi siłami zbrojnymi, a Nexterem w sprawie wsparcia serwisowego wozów (MSS) VBCI. Równolegle obowiązują analogiczne umowy w zakresie wsparcia innych systemów eksploatowanych przez francuską armią, a zaprojektowanych i produkowanych przez Nexter Systems. Wśród nich wymienić można czołgi podstawowe AMX-56 Leclerc, armatohaubice samobieżne Caesar i opancerzone samochody rozpoznawcze AMX-10RC.
Czytaj też: Czechy opóźniają zakup haubic Caesar [KOMENTARZ]
W ramach MSS VBCI, a także po stałych cenach dostarczane są części zamienne i pomoc techniczna, a także realizowane są cykliczne prace serwisowe i naprawcze oraz dodatkowe modyfikacje. Obecnie Nexter otrzymał zlecenie na wykonanie remontów ok. 50 egzemplarzy VBCI przez najbliższe dwa lata. Wszystkie skierowane na serwis pojazdy brały udział w ćwiczeniach lub misjach zagranicznych, gdzie były intensywnie eksploatowane w trudnych warunkach atmosferycznych i terenowych w Sahelu i na Saharze, a także w państwach bałtyckich.
Wszystkie remontowane wozy trafią do wspomnianych już zakładów w Roanne gdzie po indywidualnych oględzinach i ocenie zostaną poddane pracom serwisowo-remontowych. Wśród nich przewidziane jest m.in. wymiana zepsutych lub zużytych komponentów, konserwacja i czyszczenie pozostałych elementów, po czym zostają one poddane wszechstronnym badaniom i testom.
VBCI (Véhicule Blindé de Combat d'Infanterie) to francuski kołowy bojowy wóz piechoty zaprojektowany i produkowany przez spółki Giat Industries (obecnie Nexter Systems) i Renault Trucks Defense (obecnie Arquus) na potrzeby francuskiej armii. Załoga pojazdu składa się z dowódcy, działonowego i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest załogowy system wieżowy z armatą automatyczną M811 kal. 25 mm sprzężoną z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Napęd stanowi silnik wysokoprężny Renault Diesel o mocy 550 KM, co przy masie bojowej na poziomie 28,5 tony pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 100 km/h. Obecnie na uzbrojeniu francuskich wojsk lądowych znajduje się 628 egzemplarzy VBCI (z czego 518 egzemplarzy w wersji VCI i 110 egzemplarzy w wersji VPC).