- Wiadomości
Flytronic z certyfikatem. Manta poleci w cywilnej przestrzeni
Urząd Lotnictwa Cywilnego przyznał spółce Flytronic certyfikat podmiotu produkującego specjalne statki powietrzne. Dzięki temu prototypowy bezzałogowiec typu Manta może poruszać się w przestrzeni powietrznej na takich samych zasadach, jak samoloty załogowe.

Certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego przyznany został spółce Flytronic 15 września br. Jest to pierwszy tego typu dokument w Polsce i Europie Środkowej. Potwierdza on, że wszystkie bezzałogowe środki latające wytwarzane przez Flytronic spełniają co najmniej tak samo rygorystyczne wymagania, jak załogowe statki powietrzne. Nadzór Urzędu obejmuje zarówno prace rozwojowe, jak i procesy wytwarzania, a także próby w locie.
Ukończenie procesu certyfikacji pozwoliło na rejestrowanie bezzałogowców na terenie Polski, na zasadach podobnych jak w wypadku klasycznych samolotów i śmigłowców. Służby prasowe WB Electronics podają ponadto, że pierwszym oficjalnie zarejestrowanym systemem powietrznym tej klasy w Polsce jest prototypowy dron typu Manta SP-XFT, noszący numer burtowy 001. Litera „X” w kluczu rejestracji oznacza bezzałogowy środek latający.
Jeszcze przed rozpoczęciem prób w locie system Manta przeszedł próby wytrzymałościowe, zgodne z wymogami Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Do chwili obecnej wykonano już pierwsze testy w locie, których rezultaty określono jako zgodne z założeniami konstrukcyjnymi. Maksymalna prędkość systemu Manta wynosi 180 km/h, a masa własna – 55 kg. Może on poruszać się w cywilnej przestrzeni powietrznej na takich samych zasadach, jak klasyczne samoloty załogowe.
Spółka Flytronic wytwarza obecnie seryjnie bezzałogowe systemy Flyeye (używane w Wojsku Polskim) oraz aerostary Skyranger. Certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego stanowi potwierdzenie standardów, jakie spełniają drony znajdujące się już w produkcji. Spółka Flytronic prowadzi również prace nad systemami FlySAR i Manta. Wydany przez ULC dokument potwierdza również zdolności gliwickich zakładów do wytwarzania prototypowych bezzałogowców (w tym wspomnianych typów) i innych systemów o masie do 150 kg, a także do produkcji części i akcesoriów do dronów czy utrzymania w eksploatacji użytkowanych bezzałogowców.
14 listopada godzina 14:55 - Po publikacji artykułu otrzymaliśmy z przedsiębiorstwa MSP Marcin Szender informację, że przed systemem Manta w Polsce otrzymał certyfikat co najmniej jeden bezzałogowy statek powietrzny, o znakach SP-YAAT. Został on zaprojektowany oraz zbudowany przez MSP Marcin Szender i dopuszczony przez ULC do lotów w ograniczonej przestrzeni powietrznej w czerwcu bieżącego roku.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS