Reklama
  • Wiadomości

Farnborough 2018: Czeski Striker w amerykańskim programie OA-X?

Aero Vodochody wraz z IAI planują zaproponować nową wersję samolotu L-159 ALCA w amerykańskim programie OA-X. F/A-259 Striker ma być wyposażony w awionikę „czwartej generacji” izraelskiego przedsiębiorstwa.

L-39NG wraz z czeskim L-159 ALCA Zdjęcie: Aero Vodochody
L-39NG wraz z czeskim L-159 ALCA Zdjęcie: Aero Vodochody

Czeskie Aero Vodochody zademonstrowały na trwających targach Farnborough 2018 nową wersję samolotu L-159 ALCA (rozwinięcia L-39 Albatros). Producent samolotów chce wystawić konstrukcję oznaczoną F/A-259 Striker w amerykańskim programie OA-X, w ramach którego US Air Force poszukuje samolotów bliskiego wsparcia. Możliwe, że Amerykanie pozyskają za jego pośrednictwem nawet 350 samolotów. Na czeskim stoisku prezentowany jest symulator kokpitu nowej maszyny, jak również model zmodernizowanej wersji samolotu Albatros oznaczonej jako L-39NG.

Partnerem Czechów jest Israeli Aircraft Industries. Izraelskie przedsiębiorstwo ma pomóc w promocji samolotu w USA. Napędzany amerykańskim silnikiem Honeywell F124-GA-100 Striker ma być gotowy do produkcji w 2020. Partnerzy zapewniają, że w przypadku wyboru ich oferty rozważą możliwość przeniesienia produkcji i serwisu dla samolotu do USA. W najbliższym czasie L-159 ma zostać wyposażony w najnowszą awionikę „czwartej generacji” produkcji IAI Lahav.

Zdjęcie: Andrzej Hładij
Zdjęcie: Andrzej Hładij

Giuseooe Giordo, dyrektor zarządzający Aero Vodochody, stwierdził że choć finansowanie programu OA-X nie zostało jeszcze potwierdzone, oczekuje formalnego otwarcia postępowania już wkrótce. Zauważył również, że sprawdzony w boju L-159 jest najbardziej efektywnym kosztowo rozwiązaniem, jak również oferuje najmniejsze ryzyko. Jego zdaniem US Air Force nie może sobie pozwolić na używanie samolotów turbośmigłowych.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama