Reklama

Siły zbrojne

Eurosatory 2024: Francuski CAESAR trafi do Chorwacji

Francuskie samobieżne armatohaubice CAESAR Mk.I
Francuskie samobieżne armatohaubice CAESAR Mk.I
Autor. KNDS France

Podczas paryskich targów Eurosatory 2024 chorwacka delegacja podpisała z Francją umowę ramową na 12 zakup systemów artyleryjskich CAESAR. Pozyskanie ich będzie mogło otrzymać dofinansowane z środków Unii Europejskiej.

Chorwacką delegację ministerstwa obrony reprezentował szef Dyrekcji Zasobów Materiałowych Ivic Grebenar. Podpisana umowa ramowa tym samym tworzy podstawy prawne, pozwala na określenie warunków pozyskiwania przez Zagrzeb francuskiej artylerii, chociaż z racji na swój charakter nie jest ona wiążąca. W przypadku przystąpienia do stadium wykonawczego w imieniu Chorwacji zakup ten będzie negocjowany z koncernem KNDS France przez francuski rząd. Pozwoli to tym samym na szybszą realizację całej operacji i może zwiększyć atrakcyjności oferty. Zakup ten może zostać dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach unijnego programu EDIRPA, które pozwoliłoby pokryć 10-15% wartości zakupu. Aby jednak zamówienie mogło zostać zakwalifikowane do niego, konieczny jest udział w nim 3 krajów UE, co nie jest problemem ponieważ w umowie ramowej znalazł się podpis także estońskiej delegacji.

Reklama

Obecnie Chorwacja posiada na stanie 16 gąsienicowych armatohaubic PzH 2000 (jednak operacyjnych jest tylko 12, pozostałe służą do szkolenia oraz jako zapas części zamiennych) oraz 8 poradzieckich samobieżnych haubic 2S1 Goździk przeznaczonych do szkolenia. Pozyskiwane francuskie CAESAR-y najpewniej wykorzystane zostaną jako następcy przekazanych dotychczas Ukrainie poradzieckich holowanych armat polowych M-46 kal. 130 mm (około 24-44 sztuk) oraz haubic D-30 kal. 122 mm (około 24 egzemplarze).

Czytaj też

CAESAR (Camion Équipé d’un Système d’Artillerie) to francuska armatohaubica samobieżna o trakcji kołowej produkowana przez KNDS Nexter (niegdyś Nexter Group). Jest przystosowana do montażu na podwoziach różnych samochodów ciężarowych w układzie 6x6 lub 8x8, zgodnie z wymaganiami klienta. Najczęściej stosowanymi nośnikami są Renault Sherpa 5, Mercedes-Benz Unimog (oba 6x6) oraz Tatra 815-7 (8x8). CAESAR posiada uzbrojenie główne kalibru 155 mm z lufą L/52 (o długości ok. 8 metrów), którego maksymalna donośność wynosi ponad 40 km podczas strzelania pociskami odłamkowo-burzącymi z gazogeneratorem dennym. CAESAR korzysta z szerokiej gamy amunicji kompatybilnej z JBMoU, w tym klasycznej odłamkowo-burzącej, przeciwpancernej BONUS oraz nowych kierowanych pocisków Katana 155 mm.

Reklama

Zapas amunicji w wariancie francuskim, na podwoziu Renault (Arquus) z napędem 6x6, wynosi 18 pocisków wraz z ładunkami miotającymi. Dotychczas powstało ponad 300 egzemplarzy tego systemu. Trafił on na wyposażenie Sił Zbrojnych Francji, Arabii Saudyjskiej, Tajlandii, Maroka, Indonezji oraz Ukrainy. W niedalekiej przyszłości wejdzie do służby w Belgii oraz na Litwie. Z użytkowania tego systemu zrezygnowała Dania, przekazując Ukrainie wszystkie 19 egzemplarzy z własnych sił zbrojnych.

Czytaj też

CAESAR Mk II.
CAESAR Mk II.
Autor. KNDS Nexter
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. skition

    Czyli standard .16 Panzerhaubitze...wszystkie zepsute...a ,że Niemcy nie chcą dać części zamiennych to w najlepsze kwitnie kanibalizm techniczny by choć jedną jako tako przygotować do pokazów.

    1. Seb66

      Dokładnie jak piszesz. TO jest właśnie "standard" i wiarygodność Niemca. Nawet gdybym bardzo chciał to nie potrafię wskazać żadnej niemieckiej firmy zbrojeniowej, co do której nie mielibyśmy my, lub INNI permanentnych kłopotów czy z terminami czy jakością serwisu!!

  2. Dudley

    To w takim razie UE dofinansowała by nam zakup H145M? Z trzema partnerami nie ma problemu.

Reklama